Sursă : Banca Franței
Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR) a prezentat recent, la congresul său, rezultatele financiare din industrie pe 2023, bazate pe sondajul anual al Bănci Franței. Din acesta reiese, așa cum subliniază și Upply (French road transport: erosion of margins in 2023), încetinirea netă a activității.
Rezultatul slab din 2023 vine, așa cum ne amintim, după doi ani de creștere cu două cifre a veniturilor transportatorilor din Franța – 10,6% în 2021 și 11,9% în 2022 – creștere datorată însă mai ales includerii în tarif a scumpirii combustibililor. În 2023, pe de altă parte, când prețurile carburanților au început iar să scadă, cifra de afaceri din industria transporturilor a crescut doar cu 0,8%, și sectoare cheie pentru transportul rutier, cum ar fi retailul și construcțiile, au suferit de fapt o încetinire semnificativă.
Evoluția marjei de profit, într-un sector în care aceasta este oricum mică în mod tradițional, este și mai îngrijorătoare decât creșterea aproape inexistentă a veniturilor. Raportul dintre EBIT și cifra de afaceri a scăzut cu 0,8 puncte, de la 2,2% în 2022 la 1,4% în 2023, și este cel mai scăzut din perioada 2019-2023, chiar și în 2020, când pandemia Covid-19 paralizase parțial activitatea, fiind de 1,5%. Mai trebuie amintit că în 2022 industria transporturilor din Franța a beneficiat de măsuri excepționale de sprijin care au contribuit la atenuarea șocului, dar între timp acestea au dispărut.
Companiile din domeniu resimt impactul scăderii activității care a început în 2022 și s-a agravat în 2023, iar costurile de exploatare au continuat să crească: potrivit Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), costul total cu șoferii a crescut cu 5% între 2022 și 2023, iar el reprezintă 35,3% din costul total de exploatare a unui vehicul, alte cheltuieli sunt și ele mai mari și singura scădere a avut-o combustibilul.
Aceste realități se reflectă și în procentul de companii aflate în dificultate, care a ajuns la 40%, față de 31% în 2022, și este aproape de nivelul înregistrat în timpul crizei financiare și economice din 2008-2009. Jumătate dintre aceste firme au înregistrat pierderi și în 2022.
Datoria financiară a companiilor de transport rutier de marfă din Franța a scăzut, în principal datorită rambursării PGE (împrumuturi garantate de stat) acordate în timpul crizei Covid. Dar indicatorul care dă naștere la îngrijorări este capacitatea de rambursare, adică raportul dintre datoria financiară și capacitatea de autofinanțare, care, când este mai mare de șapte ani, indică o slăbiciune a companiei, deoarece înseamnă că ea are dificultăți mai mari în găsirea finanțării. În 2023, 1 din 4 companii se aflau în această situație, comparativ cu 1 din 5 în 2022.
FNTR (Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța) și-a prezintat tradiționalul studiu economic pentru trimestrul al treilea al anului, realizat pe baza interviurilor cu manageri din domeniu, din care reiese că activitatea a stagnat, nu a avut nicio îmbunătățire față de trimestrul al doilea, și că nici în ultimul trimestru din 2024 nu sunt așteptate îmbunătățiri. Prin urmare, activitatea scade constant de la jumătatea lui 2022 încoace.
Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni a scăzut, ca și cel care măsoară prognozele pentru trimestrul al patrulea, ambele fiind sub mediile lor pe termen lung și cu mult sub nivelul atins în timpul crizei sanitare. Potrivit celui mai recent sondaj realizat de institutul francez de statistică INSEE, în iulie 2024 48,8% dintre transportatori se confruntau cu dificultăți de recrutare, comparativ cu aproape 60% cu un an mai devreme.
Și investițiile sunt în scădere față de trimestrul precedent și rămân cu mult sub nivelul mediu, ele vizând mai ales reînnoirea flotelor.
Gradul de nemulțumire al antreprenorilor privind situația companiilor lor crește, 60% dintre ei declarându-se nemulțumiți și 21% neștiind exact ce să răspundă. Indicatorul referitor la incertitudinea resimțită de antreprenori este în creștere după trei lui de stabilizare și după ce atinsese cel mai înalt nivel în aprilie 2024. Iar barometrul FNTR privind situația companiilor este la cel mai scăzut nivel de după scăderea lui istorică din perioada pandemiei de Covid-19, mai ales din cauza scăderii volumelor și marjelor de profit, pe fondul creșterii accentuate a costurilor și scăderii tarifelor de transport.
În ceea ce privește starea generală a economiei franceze, sondajul INSEE din septembrie arată un climat de afaceri stabil în producție, slab și departe de media pe termen lung în sectorul agroalimentar, stabil în fabricarea bunurilor de capital și în scădere, pentru a patra lună consecutivă, în producția de mașini și echipamente, unde a atins cel mai scăzut nivel din august 2020 încoace. În ceea ce privește fabricarea echipamentelor de transport, indicatorul climatului de afaceri este stabil, cu mult peste media pe termen lung, industria auto crescând din nou și apropiindu-se de medie. În fabricarea altor tipuri de echipamente de transport vedem o scădere ușoară, dar rezultatul este încă peste medie.
În septembrie 2024, climatul de afaceri din industria construcțiilor este din nou la un nivel jos și se estimează că la final de an se va apropia de cele mai scăzute valori din ultimii patru ani, atinse în iulie 2024.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit