Barometrul realizat de Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) pentru al doilea trimestru din 2023 arată că managerii constată din nou o deteriorare a activității firmelor lor, despre care cred că va continua și în trimestrul al treilea. Reamintim că această tendință a fost descendentă încă de la începutul anului fiscal 2022.
Și indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni continuă să se deterioreze și se pare că va continua să o facă și în trimestrul al treilea din 2023, fiind sub media sa pe termen lung, astfel că dificultățile de recrutare de personal persistă – dar sunt la un nivel stabil. Conform celui mai recent sondaj al institutului de statistică din Franța (INSEE), în aprilie 65% dintre transportatori se confruntau cu dificultăți de recrutare, un nivel similar cu cel înregistrat înainte de criza sanitară.
În aceste condiții și având în vedere și creșterea accentuată a costurilor, mai ales cu motorina, și scăderea profiturilor, 46% dintre managerii firmelor franceze de transport se declară nemulțumiți de situația actuală și numai 25% se declară mulțumiți, restul neavând o opinie foarte clară din acest punct de vedere.
Potrivit respondenților, indicatorul care măsoară investițiile s-a îmbunătățit ușor comparativ cu trimestrul precedent, dar rămâne cu mult sub nivelul său mediu din aprilie 2021 încoace, de când se analizează acest indicator. Climatul de afaceri se deteriorează mai ales în industria prelucrătoare, pentru a doua lună consecutiv, conform INSEE, și evoluează într-o manieră contrastantă în funcție de subsectoare. În sectorul agroalimentar indicatorul din aprilie 2023 a pierdut șase puncte și este sub media sa anterioară și la cel mai scăzut nivel din ianuarie 2021 încoace, așa cum arată registrele generale de comenzi și perspectivele de producție pe trei luni. Climatul de afaceri se deteriorează și în așa-numitul sector „alte industrii“, mai ales în subsectorul cauciucului și al materialelor plastice, unde a atins cel mai scăzut nivel din iunie 2020 încoace, și, într-o măsură mai mică, în metalurgie și produse chimice. În schimb, climatul de afaceri rămâne foarte favorabil în ceea ce privește bunurile de capital și este stabil și peste medie în fabricarea echipamentelor de transport.
OTRE, FNTR și Uniunea TLF au emis un comunicat de presă comun pentru a-și exprima îngrijorarea după ce au aflat din presă că Bruno Le Maire, ministrul Economiei din Franţa, dorește să majoreze taxele pe carburanți pentru mai multe sectoare de activitate, inclusiv pentru transportul rutier. Acest lucru se face sub pretextul finanțării tranziției ecologice.
Organizațiile patronale se simt lezate de afirmația ministrului francez, conform căreia federațiile de transport rutier de mărfuri s-au declarat “gata să se angajeze în această abordare în vederea elaborării următoarei legi a finanțelor”.
În opinia asociaţiilor, noua măsură vizează reducerea nivelului accizelor şi taxelor percepute în Franța pe produsele energetice, altele decât gazele naturale și cărbunele), precum și o creștere generală a taxelor locale și naționale pentru acest sector: impozitele pe autovehicule de transport, parcări, taxe de drum etc.
Asociaţiile patronale afirmă că au fost de acord cu sfârșitul rambursării parțiale a fostei accize, fiind inclus în Legea privind clima și reziliența, dar numai cu condiția să fie disponibilă o ofertă de vehicule și rețele de realimentare cu combustibili alternativi pentru a permite reînnoirea flotei de vehicule grele actuale. Iar aceste condiţii sunt încă neîndeplinite, promisiunile fiind că abia din 2030 s-ar putea vorbi despre astfel de condiţii. Pentru a evita probleme şi mai mari pentru firmele de transport rutier, şi aşa confruntate cu o mulţime de creşteri de costuri, FNTR, OTRE și Uniunea TLF solicită o întâlnire cu Bruno LE MAIRE sau cu echipele sale, cât mai curând posibil, pentru a discuta perspectivele de modificare a sistemului de impozitare care se aplică vehiculelor grele de marfă în Franţa.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit