Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

OTRE, FNTR și Uniunea TLF au emis un comunicat de presă comun pentru a-și exprima îngrijorarea după ce au aflat din presă că Bruno Le Maire, ministrul Economiei din Franţa, dorește să majoreze taxele pe carburanți pentru mai multe sectoare de activitate, inclusiv pentru transportul rutier. Acest lucru se face sub pretextul finanțării tranziției ecologice.

Organizațiile patronale se simt lezate de afirmația ministrului francez, conform căreia federațiile de transport rutier de mărfuri s-au declarat “gata să se angajeze în această abordare în vederea elaborării următoarei legi a finanțelor”.

În opinia asociaţiilor, noua măsură vizează reducerea nivelului accizelor şi taxelor percepute în Franța pe produsele energetice, altele decât gazele naturale și cărbunele), precum și o creștere generală a taxelor locale și naționale pentru acest sector: impozitele pe autovehicule de transport, parcări, taxe de drum etc.

Asociaţiile patronale afirmă că au fost de acord cu sfârșitul rambursării parțiale a fostei accize, fiind inclus în Legea privind clima și reziliența, dar numai cu condiția să fie disponibilă o ofertă de vehicule și rețele de realimentare cu combustibili alternativi pentru a permite reînnoirea flotei de vehicule grele actuale. Iar aceste condiţii sunt încă neîndeplinite, promisiunile fiind că abia din 2030 s-ar putea vorbi despre astfel de condiţii. Pentru a evita probleme şi mai mari pentru firmele de transport rutier, şi aşa confruntate cu o mulţime de creşteri de costuri, FNTR, OTRE și Uniunea TLF solicită o întâlnire cu Bruno LE MAIRE sau cu echipele sale, cât mai curând posibil, pentru a discuta perspectivele de modificare a sistemului de impozitare care se aplică vehiculelor grele de marfă în Franţa.

Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) își reafirmă punctul de vedere potrivit căruia atingerea neutralității emisiilor de CO2 și reducerea dependenței de combustibilii fosili sunt necesare urgent, dar este de părere și că nu trebuie să ne limităm opțiunile la tehnologii care nu sunt încă suficient de mature și care rămân costisitoare pentru finanțele publice, mai ales într-un moment critic pentru economia europeană.

De aceea asociația susține că trebuie să se permită folosirea în continuare a biocombustibililor, inclusiv a biometanului, nu doar a energiei electrice și a hidrogenului, altfel fiind pusă în pericol tranziția ecologică din transportul rutier, deoarece concentrarea pe o singură energie pare nerealistă și periculoasă. Iar integrarea vehiculelor pe biogaz în mecanismul TIRUERT de impozitare a combustibililor în 2024 ar încuraja folosirea gazului în comparație cu combustibilii fosili și ar stimula energia alternativă capabilă să contribuie la tranziția către o economie mai ecologică și mai durabilă, promovând în același timp investițiile în noi capacități de producție a biometanului.

De aceea FNTR, Union TLF și OTRE se declară mulțumite de faptul că pe 24 mai au predat guvernului francez documente conținând punctele lor de vedere referitoare la sustenabilitate, începând cu necesitatea de a se baza pe un mix energetic adaptat la particularitățile diferitelor categorii de vehicule și utilizări pentru a atinge neutralitatea emisiilor de CO2 până în 2050.

Ministerul Transporturilor din Franța a organizat un grup operativ de tranziție energetică pe o perioadă de 18 luni, un prilej de consultare amplă pentru a se ajunge la un numitor comun pentru toți actorii din domeniu (transportatori, producători și companii energetice). Ideile apărute în cadrul acestui grup au dus la elaborarea foii de parcurs pentru decarbonizarea vehiculelor grele.

Una dintre concluziile discuțiilor este că menținerea competitivității și a capacității întreprinderilor de a investi în decarbonizare este esențială. De aceea tranziția energetică din transportul rutier de mărfuri necesită un plan de sprijin și un ajutor masiv și durabil pentru achiziționarea de vehicule și dezvoltarea rețelei de realimentare, inclusiv pentru firmele care închiriază vehicule comerciale.

Luând în considerare necesitatea menținerii celor mai eficiente motoare diesel pe termen scurt și mediu, în prezent există patru soluții alternative la motorină: gazul sau biogazul, bateriile electrice, hidrogenul și combustibilii lichizi cu emisii reduse de carbon.

Planificarea tranziției energetice a transportului rutier de mărfuri trebuie să includă simultan un plan de dezvoltare a unei oferte alternative de vehicule pentru toate utilizările, rețele de realimentare adaptate, un plan logistic de dezvoltare a terenurilor și un plan de sprijin financiar. Decarbonizarea transportului rutier de mărfuri va necesita, de asemenea, luarea de măsuri cu privire la cinci factori suplimentari: evoluția cererii de transport de marfă, trecerea către moduri de transport mai puțin consumatoare de CO2, cum ar fi transportul feroviar și pe căile navigabile interioare, îmbunătățirea eficienței energetice a vehiculelor și optimizarea sarcinii utile și a rutelor parcurse.