Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) își reafirmă punctul de vedere potrivit căruia atingerea neutralității emisiilor de CO2 și reducerea dependenței de combustibilii fosili sunt necesare urgent, dar este de părere și că nu trebuie să ne limităm opțiunile la tehnologii care nu sunt încă suficient de mature și care rămân costisitoare pentru finanțele publice, mai ales într-un moment critic pentru economia europeană.

De aceea asociația susține că trebuie să se permită folosirea în continuare a biocombustibililor, inclusiv a biometanului, nu doar a energiei electrice și a hidrogenului, altfel fiind pusă în pericol tranziția ecologică din transportul rutier, deoarece concentrarea pe o singură energie pare nerealistă și periculoasă. Iar integrarea vehiculelor pe biogaz în mecanismul TIRUERT de impozitare a combustibililor în 2024 ar încuraja folosirea gazului în comparație cu combustibilii fosili și ar stimula energia alternativă capabilă să contribuie la tranziția către o economie mai ecologică și mai durabilă, promovând în același timp investițiile în noi capacități de producție a biometanului.

De aceea FNTR, Union TLF și OTRE se declară mulțumite de faptul că pe 24 mai au predat guvernului francez documente conținând punctele lor de vedere referitoare la sustenabilitate, începând cu necesitatea de a se baza pe un mix energetic adaptat la particularitățile diferitelor categorii de vehicule și utilizări pentru a atinge neutralitatea emisiilor de CO2 până în 2050.

Ministerul Transporturilor din Franța a organizat un grup operativ de tranziție energetică pe o perioadă de 18 luni, un prilej de consultare amplă pentru a se ajunge la un numitor comun pentru toți actorii din domeniu (transportatori, producători și companii energetice). Ideile apărute în cadrul acestui grup au dus la elaborarea foii de parcurs pentru decarbonizarea vehiculelor grele.

Una dintre concluziile discuțiilor este că menținerea competitivității și a capacității întreprinderilor de a investi în decarbonizare este esențială. De aceea tranziția energetică din transportul rutier de mărfuri necesită un plan de sprijin și un ajutor masiv și durabil pentru achiziționarea de vehicule și dezvoltarea rețelei de realimentare, inclusiv pentru firmele care închiriază vehicule comerciale.

Luând în considerare necesitatea menținerii celor mai eficiente motoare diesel pe termen scurt și mediu, în prezent există patru soluții alternative la motorină: gazul sau biogazul, bateriile electrice, hidrogenul și combustibilii lichizi cu emisii reduse de carbon.

Planificarea tranziției energetice a transportului rutier de mărfuri trebuie să includă simultan un plan de dezvoltare a unei oferte alternative de vehicule pentru toate utilizările, rețele de realimentare adaptate, un plan logistic de dezvoltare a terenurilor și un plan de sprijin financiar. Decarbonizarea transportului rutier de mărfuri va necesita, de asemenea, luarea de măsuri cu privire la cinci factori suplimentari: evoluția cererii de transport de marfă, trecerea către moduri de transport mai puțin consumatoare de CO2, cum ar fi transportul feroviar și pe căile navigabile interioare, îmbunătățirea eficienței energetice a vehiculelor și optimizarea sarcinii utile și a rutelor parcurse.

Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR) a realizat un nou barometru din care reiese că volumul de activitate a scăzut semnificativ în primul trimestru din 2023, până la nivelul din trimestrul al doilea al lui 2019, și că managerii se așteaptă la un nivel similar în al doilea trimestru. Deci tendința descendentă care a început acum un an continuă, în paralel cu creșterea semnificativă a costurilor, care afectează marjele de profit.

De aceea 51% dintre manageri se declară nemulțumiți de situația actuală, față de 42% în ultimul trimestru din 2022.

În aceste condiții, investițiile au stagnat la nivelul din trimestrul anterior și se află cu mult sub nivelul mediu consemnat în transporturile din Franța.

Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă în ultimele trei luni continuă și el să se deterioreze, tendință care se estimează că va continua în trimestrul al doilea, iar el se situează, de asemenea, sub media pe termen lung, problemele de recrutare fiind în continuare mari, dar la nivel stabil din ianuarie 2022 încoace. Potrivit celui mai recent sondaj realizat de INSEE, institutul de statistică din Franța, în aprilie 2023 65% dintre transportatori au avut dificultăți de recrutare, nivel similar cu cel înregistrat înainte de criza sanitară. Dacă această situație va continua, activitatea ar putea fi avea de suferit mult pe termen lung.

Climatul de afaceri din aprilie s-a deteriorat pentru a doua lună consecutiv în industria prelucrătoare din Franța, dar cu diferențe între sectoare. Sectorul agroalimentar este deja sub media anterioară și a atins cel mai scăzut nivel din ianuarie 2021 încoace, la fel și sectorul cauciucului și materialelor plastice, unde a atins cel mai scăzut nivel din iunie 2020 și, într-o măsură mai mică, metalurgia și substanțele chimice.

În 2021, INSEE a adăugat la chestionarul său tradițional o întrebare referitoare la incertitudinea economică resimțită de firmele de transport, indicator care în aprilie 2023 se stabilizează la un nivel ridicat după o scădere în februarie, dar rămâne sub media sa din aprilie 2021. Per ansamblu, barometrul FNTR privind situația companiilor de transport din Franța rămâne la același nivel cu trimestrul precedent, dar sub media sa pe termen lung, după ce anterior, când a avut loc revenirea de după criza sanitară, depășise media pe termen lung pentru trei trimestre consecutive.