Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația Națională din Transporturile Rutiere Franceze (FNTR), singura asociație profesională din transportul rutier de mărfuri care are un birou permanent la Bruxelles, amintește că a fost foarte implicată în problemele europene timp de 26 de ani și arată, în Cartea albă publicată recent, care sunt în opinia sa prioritățile din domeniu.

Federația franceză își propune ca și acum, în prejma alegerilor pentru Parlamentul European, să se înscrie în dezbaterea publică, să demonstreze „importanța transportului rutier pentru integrarea europeană“ și să informeze factorii de decizie politică despre provocările și problemele din următorii cinci ani la nivel social, economic, de mediu și digital.

Având în vedere activitatea desfășurată de Parlament, FNTR oferă recomandări cu privire la șase probleme majore din sectorul său de activitate: Aplicarea Pachetului Mobilitate, decarbonizarea transportului rutier, atractivitatea domeniului, aplicarea armonizată a normelor în transportul animalelor vii, accesul mai ușor la inovație și pregătirea pentru extinderea UE. În opinia FNTR, candidații la alegerile europene trebuie să fie capabili să se poziționeze față de provocările sectorului, câtă vreme legile votate la Bruxelles se aplică apoi în Franța și în întreaga Europă. Iar asociația se angajează să vină și de acum înainte cu propuneri privind Pachetul Mobilitate, Pactul verde și întreaga componentă internațională și vamală și să colaboreze cu factorii de decizie pentru a permite „o mai mare convergență a normelor în cadrul UE și pentru a asigura o concurență loială între operatorii europeni“.

Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR) și-a prezentat recent tradiționalul studiu referitor la mediul de afaceri din această industrie, pentru primul trimestru din 2024. Iar concluzia principală este că aproape toți indicatorii economici au fost la nivelul minimului lor istoric înregistrat în timpul crizei sanitare, în condițiile în care de la jumătatea lui 2022 nu vedem decât un declin constant. Administratorii firmelor de transport estimează că scăderea activității din primul trimestru al anului va continua în trimestrul următor, iar indicatorii care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni și previziunile pentru trimestrul al doilea din 2024 confirmă această scădere accentuată, fiind sub mediile lor pe termen lung și cu mult sub nivelul din timpul pandemiei. Dificultățile de recrutare au scăzut brusc: conform ultimului sondaj INSEE, în ianuarie 2024 doar 44% dintre transportatori se confruntau cu probleme de recrutare, față de aproape 64% cu un an mai devreme.

În aceste condiții, și investițiile în transportul rutier de mărfuri sunt în scădere bruscă și se fac aproape numai pentru înnoirea flotelor, incertitudinea economică este la un nivel record, iar moralul oamenilor de afaceri, un alt indicator măsurat periodic de FNTR, este excepțional de scăzut. 58% dintre oamenii de afaceri intervievați se declară nemulțumiți de situația actuală a firmelor lor.

Potrivit sondajului INSEE din martie 2024, climatul de afaceri din industria producătoare franceză se îmbunătățește din nou, și la fel și cel din sectorul agroalimentar, care crește din noiembrie 2023 și, deși este cu mult sub media sa pe termen lung, este la cel mai înalt nivel din iulie 2023 încoace.

În ceea ce privește fabricarea bunurilor de capital, indicatorul sintetic al climatului de afaceri

este în creștere și peste media sa pe termen lung, creștere care se datorează mai ales subsectorului de fabricare a echipamentelor electrice, unde personalul implicat în producție și registrele de comenzi sunt în creștere clară.

În industria producătoare de echipamente de transport, indicatorul climatului de afaceri a revenit și este la cel mai înalt nivel din ultimii 20 de ani.

În construcții în schimb climatul de afaceri se înrăutățește din nou și indicatorul sintetic pierde

un punct, mai ales din cauza înrăutățirii percepției antreprenorilor din domeniu, dar rămâne ușor peste media sa pe termen lung.