În contextul protestelor fermierilor francezi – aflate încă în curs de desfășurare – comisarul european pentru transport Adina Vălean a discutat cu reprezentanții Uniunii Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU) și cu federațiile membre din Franța (FNTR), România (UNTRR) și Spania (ASTIC) cu privire la acțiunile de protecție a șoferilor și a serviciilor de transport rutier.
Blocarea drumurilor și atacurile împotriva mărfurilor transportate rutier, care au vizat camioane spaniole și românești ce transportau produse agricole și carne din Spania sunt de condamnat.
Comisarul UE pentru transport, Adina Vălean, a declarat: „Transportul rutier este esențial pentru lanțurile noastre de aprovizionare și pentru piața internă, iar șoferii de camion sunt lucrători esențiali care furnizează bunuri esențiale și neesențiale cetățenilor și întreprinderilor europene. Siguranța și securitatea lor sunt primordiale.”
Comisarul Vălean a adresat o scrisoare ministrului Tranziției Ecologice și Coeziunii Teritoriale al Franței, Christophe Béchu, în care a cerut măsuri urgente pentru a asigura siguranța lucrătorilor din transport și securitatea mărfurilor acestora pe teritoriul francez.
În paralel, Comisia Europeană a solicitat o reuniune urgentă a Rețelei de puncte naționale de contact pentru transport pentru a discuta măsurile pe care statele membre intenționează să le urmeze pentru a asigura funcționarea sigură și corespunzătoare a rețelei europene de transport pe fondul protestelor răspândite.
„Suntem recunoscători comisarului Vălean pentru acțiunea ei energică în această problemă vitală. Este nevoie urgentă de acțiuni ale UE și ale statelor membre pentru a ne asigura că situația nu scapă de sub control, pentru a menține deschise coridoarele comerciale vitale și, cel mai important, pentru a ne proteja șoferii”, a declarat Raluca Marian, directorul IRU Advocacy.
IRU și asociațiile au subliniat, de asemenea, importanța informațiilor publice oficiale cu privire la zonele în care sunt așteptate proteste, permițând redirecționarea mărfurilor.
În următorul pas, IRU va ține Comisia la curent cu privire la modul în care protestele și impactul lor asupra transportului rutier evoluează pe teren. Comisia va monitoriza îndeaproape acțiunile pe care le întreprind statele membre pentru a proteja șoferii și încărcătura acestora, luând măsuri suplimentare dacă este necesar.
Sursa foto: IRU
Conform Federației Naționale din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR), managerii de transport declară că în ultimul trimestru din 2023 volumele firmelor lor au scăzut brusc – în condițiile în care, reamintim, ele scad constant de la începutul lui 2022 încoace.
Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă din domeniu din ultimele trei luni și cel care măsoară previziunile pentru primul trimestru din 2024 confirmă dificultățile actuale și viitoare, în timp ce problemele de recrutare sunt mai mici decât până acum. Conform celui mai recent sondaj INSEE (institutul de statistică din Franța), în octombrie 2023 50% dintre transportatori se confruntau cu dificultăți de recrutare – comparativ cu aproape 65% cu un an mai devreme – nivel similar cu cel înregistrat înainte de criza sanitară.
Investițiile sunt cu mult sub nivelul lor mediu și în scădere față de trimestrul anterior, majoritatea lor fiind pentru reînnoirea flotei.
În 2021, INSEE a adăugat la chestionarul său tradițional o întrebare privind incertitudinea economică resimțită de companiile de transport, iar în decembrie 2023 acest indicator s-a stabilizat la un nivel ridicat după o creștere în noiembrie, rămânând sub media sa din aprilie 2021 încoace.
Barometrul FNTR privind situația companiilor de transport rămâne la nivelul din trimestrul anterior, dar mult sub media pe termen lung, fapt cauzat mai ales de scăderea volumelor și marjelor de profit ale companiilor – profitul se deteriorează în special din cauza creșterii accentuate a costurilor. Reamintim că acest indicator își depășise media pe termen lung după scăderea istorică adusă de criza sanitară și înainte de scăderea din ultimul timp.
55% dintre managerii chestionați de FNTR își exprimă nemulțumirea față de situația actuală a companiei lor – dintre care 19% nu sunt mulțumiți deloc – și cred că deteriorarea se va intensifica în primul trimestru din 2024, iar punctul lor de vedere a fost împărtășit și de participanții la ședințele din 9 și 10 ianuarie ale FNTR.
În decembrie 2023 în Franța a crescut ușor la loc indicatorul climatului de afaceri din sectorul agroalimentar, care rămâne totuși cu mult sub media sa pe termen lung. Producția s-a redresat brusc, în timp ce comenzile au scăzut și au rămas la un nivel foarte jos.
În industria prelucrătoare, indicatorul climatului de afaceri a scăzut sub media sa pe termen lung pentru prima dată din decembrie 2020 încoace, atât din cauza deteriorării producției în ultimele trei luni, cât și din cauza scăderii comenzilor.
În fabricarea echipamentelor și mașinilor de transport, indicatorul climatului de afaceri este în creștere și rămâne cu mult peste media sa, iar pentru „alte echipamente de transport“ chiar a atins niveluri nemaivăzute din 1990 încoace. Iar climatul de afaceri din „alte industrii“ se redresează ușor, rămânând însă sub media sa pe termen lung. Optimismul a revenit mai ales în industria textilelor, îmbrăcămintei, pielăriei, lemnului, hârtiei și metalurgiei și altor produse metalice, dar a scăzut la loc în industria chimică, a cauciucului și materialelor plastice.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit