Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministrul francez al economiei, finanțelor și suveranității industriale și digitale, Bruno Le Maire, și-a anunțat recent intenția de a elimina treptat rambursarea unei părți din acciza pe combustibil, iar acum, la final de august, cu o lună înainte de prezentarea proiectului legii finanțelor pentru 2024, organizațiile profesionale franceze din transportul rutier își reafirmă opoziția fermă față de orice modificare referitoare la accize în lipsa unui cadru fiscal european armonizat. Și arată din nou că ministrul nu s-a consultat cu ele în luarea acestei decizii, așa cum a sugerat, și nici nu a răspuns la întrebările și la solicitarea lor de clarificare rapidă a problemei, deși a acordat recent un interviu postului de radio France Inter.

Organizațiile profesionale franceze din transporturi amintesc că rambursarea parțială a accizei pentru motorină nu este în niciun caz o „nișă fiscală franco-franceză“, ci un dispozitiv esențial menit să limiteze diferențele fiscale dintre statele membre UE pentru activitățile de transport și că, în ciuda acestei rambursări parțiale, Franța este una dintre primele țări din punct de vedere al nivelului de impozitare a sectorul de transportul de mărfuri. Iar fără rambursarea parțială a accizei ar fi țara cu cel mai împovărător sistem fiscal din Europa. În plus, dacă modificările aduse accizei nu se fac într-un cadru fiscal european armonizat ar da o lovitură inacceptabilă competitivității transportatorilor francezi în competiția cu străinii.

Toate aceste polemici între ministru și asociațiile profesionale vin în contextul în care, așa cum ați sesizat deja, nivelul prețurilor combustibililor este din nou ridicat și are o tendință ascendentă. Astfel că asociațiile profesionale din Franța, în frunte cu FNTR și OTRE, se declară din nou împotriva oricărei reduceri a accizei rambursate în 2024 și îi mai solicită încă o dată guvernului să apere competitivitatea operatorilor francezi, care se confruntă oricum și cu provocări legate de forța de muncă și de reindustrializare.

Sursă foto: Total Energies (https://services.totalenergies.fr/particuliers/energies-vehicules/carburants-thermiques/diesel)

Proiectul de lege privind finanțele Franței pe 2024 include măsura reducerii procentului rambursabil din acciza pe carburanți (TICPE), inclusă în Legea privind Clima și Reziliența, în ciuda faptului că organizațiile patronale ale transportatorilor din această țară se opun, deoarece văd în ea o nouă creștere a taxării firmelor și o modalitate prin care scade competitivitatea operatorilor logistici francezi prin comparație cu cei străini, care pot face transport în Franța fără să și achiziționeze carburant de aici.

Federația Națională din Transporturile Rutiere (FNTR) explică faptul că recuperarea unei părți din acciza pe carburant este un mecanism european a cărui dispariție în Franța ar crea probleme operatorilor fără a promova eficient tranziția energetică, în timp ce OTRE amintește că în Legea privind Clima și Reziliența încetarea rambursării parțiale a accizei este condiționată clar de sprijinul oferit pentru tranziția energetică din transporturi, mai ales prin utilizarea de biocombustibili, ceea ce încă nu este cazul și cu siguranță nu va fi nici în 2024, data primei reduceri a accizei recuperabile – pentru ca până în 2030 recuperarea să înceteze complet.

Acest sprijin din partea statului nu este încă disponibil, așa cum se vede din foaia de parcurs pentru decarbonizarea transportului rutier, care confirmă faptul că o ofertă densă bazată pe un mix energetic decarbonizat va fi accesibilă în cel mai bun caz numai începând cu 2030 și că, în absența unei oferte alternative fiabile, vehiculele diesel grele vor reprezenta în continuare o parte semnificativă a flotei până în 2040. Foaia de parcurs privind decarbonizarea estimează costurile suplimentare pentru atingerea obiectivelor de achiziționare de vehicule și dezvoltare a rețelei de realimentare la 52,6 miliarde de euro, în timp ce eliminarea rambursării parțiale a accizei este estimată la 1,8 miliarde de euro. Deci câștigurile obținute sunt marginale în raport cu nevoile de finanțare ale tranziției energetice, în timp ce echilibrul financiar al firmelor de transport, grav afectate de toate crizele ce au venit din 2020 încoace, ar avea mult de suferit.

Ministrul francez al economiei, finanțelor și suveranității industriale și digitale și-a afirmat acum câteva luni dorința de a reveni la impozitarea combustibililor pentru mai multe sectoare de activitate, inclusiv transportul rutier, sub pretextul finanțării tranziției ecologice. Și chiar a declarat în iunie 2023 în presă că inițiativa sa se bucură de sprijinul federațiilor din transportul rutier. Dar FNTR, OTRE și Union TLF au negat acest lucru și au subliniat încă o dată că nu au acceptat o creștere a taxelor pe combustibili. Mai ales că firmele de transport au fost grav afectate de criza combustibilului care a avut loc în urma izbucnirii conflictului ruso-ucrainean și după 31 decembrie 2022 nu au mai beneficiat, ca alți operatori europeni, de prelungirea ajutorului nici la pompă, nici pe vehicul. În concluzie, după șase ani de constrângeri tot mai mari legate de zonele cu emisii reduse, interzicerea comercializării vehiculelor diesel ș.a., FNTR, OTRE și Uniunea TLF sunt neplăcut surprinse de deciziile din proiectul privind bugetul pe 2024.

Sursă: Total Energies (https://totalenergies.com/search/content?search=france&page=4)