Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociațiile profesionale din transportul rutier de mărfuri și de persoane din Franța (FNTR, TLF, OTRE et FNTV) s-au reunit la Ministerul de Transport pentru a analiza impactul războiului din Ucraina asupra activității lor, dar au reamintit și de problemele pe care le au firmele din domeniu, mai ales din cauza creșterii prețului combustibilului.

Ministrul le-a garantat că transportul rutier de mărfuri și de persoane este cuprins în Planul de Redresare și Reziliență al Franței, aflat în curs de pregătire de către guvern, la cererea președintelui Macron.

Asociațiile profesionale din Franța au solicitat sprijin în repetate rânduri, așa cum v-am informat și noi, argumentând de fiecare dată de ce este nevoie de măsuri ferme și rapide care să le permită firmelor să facă față creșterii continue a prețului carburanților. Printre aceste măsuri se numără controlul aplicării corecte a clauzei de indexare a tarifelor în funcție de prețul combustibilului, prevăzute în codul transporturilor, ritmuri mai rapide de revizuire a tarifelor pe piețele publice sau din contractele de transportul în comun, adoptarea de măsuri de sprijin pentru lichiditățile firmelor și o comunicare la intervale mai scurte și accesibilă tuturor, de către Comitetul Național Rutier, a indicilor carburanților folosiți în transportul rutier.

Ministrul a afirmat că a solicitat deja consolidarea controalelor privind aplicarea corectă a clauzelor de indexare și lansarea imediată a colaborării cu CNR privind indicii și că stocurile de motorină și distribuția de combustibil sunt deocamdată la niveluri normale și sigure în Franța, deci nu există riscuri legate de aprovizionare, iar această situație este urmărită permanent și în detaliu. De aceea le-a solicitat asociațiilor ca membrii lor să comande combustibil în ritmul normal, pentru a permite în continuare fluiditatea aprovizionării.

Președintele Federației Naționale de Transport de Pasageri (FNTV), Jean-Sébastien Barrault, a reiterat – cu prilejul ultimului congres pe probleme de transport la care a participat în octombrie 2021, de la Maison de la Chimie – ideea că nu se poate renunţa la motorină în contextul actual.

Astfel, în ciuda primelor guvernamentale de 30.000 de euro per vehicul acordate pentru achiziționarea de vehicule cu motoare pe hidrogen sau electrice, disponibilitatea și costul acestor vehicule rămân prohibitive pentru o tranziție rapidă.

„Astăzi, autocarele cu hidrogen nu există, iar alimentarea cu energie electrică este slabă, ca să nu spunem inexistentă, și aproape exclusiv asiatică”, este de părere Jean-Sébastien Barrault. „Este evident de ce companiile nu se înghesuie să aplice pentru această primă de 30.000 de euro, atunci când autobuzele costă cu cel puțin 120.000 de euro mai mult decât convenţionale”.

O decizie intermediară pozitivă în vederea reducerii emisiilor poluante o reprezintă autobuzele pe gaz natural, al căror cost de achiziţie nu este atât de mare comparativ cu vehiculele electrice.

Generalizarea zonelor cu emisii reduse (ZFE) şi interzicerea accesului pentru vehiculele diesel va afecta toate orașele mari: Paris înainte de 2024, Lyon înainte de 2026.

Factorii de decizie prezenţi la congres au recunoscut că sunt destul de neputincioși în fața deciziilor autorităților locale și în special ale zonelor metropolitane.