Guvernatorul republican al Virginiei, Glenn Youngkin, a refuzat cererea Ford de ajutor de stat pentru construirea unei fabrici de baterii auto. Acesta a invocat drept motiv utilizarea de către Ford a celulelor de la compania chineză CATL. „Made in Virginia nu poate fi un paravan pentru Partidul Comunist Chinez”, a subliniat Youngkin.
Compania chineză Contemporary Amperex Technology (CATL) a încheiat un acord cu Ford în baza căruia Ford este singurul proprietar al fabricii de baterii, în timp ce CATL deține tehnologia și managementul operațional al fabricii.
CATL furnizează baterii și celule pentru General Motors, Tesla și Ford. În Europa, Mercedes-Benz a semnat un acord cu CATL.
O luptă similară are loc în Europa, cu excepția faptului că Comisia Europeană vede SUA ca pe un concurent.
Alianța europeană a bateriilor (EBA) a abordat Comisia Europeană în decembrie 2022 cu o propunere de creare a unui pachet de sprijin de 100 de miliarde de euro pentru producătorii europeni de baterii și furnizorii acestora. Un astfel de pachet ar permite Europei să recâștige atractivitatea pierdută după ce administrația americană a introdus Legea privind reducerea inflației (IRA). Legea prevede o scutire fiscală de 7.500 de dolari pentru cumpărătorii de vehicule electrice, dar cu condiția ca componentele bateriei să fie fabricate în SUA.
Introducerea IRA a activat investitorii care plănuiesc fabrici de baterii cu o capacitate totală de 1.000 GWh în 2030, de 10 ori mai mare decât în 2022. În SUA, cheltuielile preconizate pentru fabricile de componente de baterii și pentru bateriile finite au depășit 40 de miliarde de dolari.
Valoarea pieței europene a bateriilor va ajunge la 250 de miliarde de euro după 2025. În august 2022, CATL a anunțat construcția unei fabrici de baterii în valoare de 7,34 miliarde de euro în Debrecen, Ungaria. Capacitatea fabricii va fi de 100 GWh. În Ungaria, compania coreeană SK On construiește o fabrică de celule, în timp ce Toray și LG Chem construiesc o fabrică de membrane pentru baterii.
În Europa, Germania a reprezentat o ușoară amenințare pentru CATL prin inspecția de 1,8 miliarde de euro a unei fabrici CATL de lângă Erfurt în octombrie 2022 și în ianuarie anul acesta. Dintre cei 900 de angajați, 400 sunt din China. În timpul inspecției din octombrie, 50 de chinezi au evadat din fabrică. În urma unei inspecții efectuate în luna ianuarie, Biroul vamal central din Erfurt a raportat că 424 de persoane au fost verificate în cadrul operațiunii, însă a fost constatată o singură încălcare.
Aproximativ 80-90% din producția mondială de pământuri rare provine din China, această țară controlând 70% din resursele mondiale. „Orientul Mijlociu are petrol, iar China are pământuri rare”, spune liderul chinez Deng Xiaoping. China controlează, de asemenea, zăcăminte din Africa și America de Sud.
Americanii și europenii sunt îngrijorați de această situație. În 2006, China a impus limite la furnizarea de elemente de pământuri rare către Japonia. În timpul disputelor legate de Insulele Senkaku din 2010, China a oprit complet livrările. Japonia a apelat la OMC și, deși China a pierdut, a implementat în schimb restricții de producție. Până în prezent, exporturile sunt monitorizate îndeaproape. China controlează, de asemenea, metalurgia acestor metale.
În Suedia, concernul LKAB a descoperit zăcăminte de metale de pământuri rare. Mina va da startul electrificării, autosuficienței și independenței UE față de Rusia și China.
Producătorul polonez de baterii pentru autobuze și camioane Impact Clean Power Technology caută furnizori europeni de celule. Compania a anunțat la 12 ianuarie că a semnat un acord cu firma daneză Freyr Battery pentru furnizarea de celule în valoare de până la 1,8 miliarde de euro între 2025 și 2030. Acestea vor permite producerea de baterii cu o capacitate de până la 14 GWh. „Cooperarea cu Freyr Battery este o etapă importantă în dezvoltarea strategiei companiei noastre de a organiza producția pe baza unui lanț de aprovizionare european”, explică directorul general al Impact CPT, Bartek Kras. El intenționează ca, până în 2026, uzina Impact CPT din Pruszków să producă baterii cu o capacitate totală de 5 GWh pe an.
Înmatricularile de autoturisme noi în România au crescut în decembrie 2022 cu 4,88% față de decembrie 2021, atingând un volum de 12.437 unități. Pe întregul an 2022, inmatricularile de autoturisme noi au atins valoarea de 129.328 unități, ceea ce reprezintă o creștere cu 6,7% comparativ cu aceeași perioadă din 2021, când s-au înregistrat în circulaţie 121.208 unități.
În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oara în România, volumul acestora a atins în decembrie 2022 cifra de 22.413 unități, o scădere de 17,7% față de decembrie 2021. Pe întregul an 2022, nivelul înmatriculărilor de autoturisme SH în România a atins nivelul de 316.332 unități, o scădere de 20 % față de perioada similară din 2021, respectiv 395.759 unități.
Cele mai vândute mărci de autoturisme noi în ianuarie-noiembrie 2022 sunt Dacia, care a vândut 39.910 de unități, Toyota (10.200 de unități), Hyundai cu 9.551 de unități, Skoda (8.669 unități), Ford (8.645 unități), Renault cu 8.443 de unități și Volkswagen (8.203 unități), în timp ce Peugeot și Mercedes au vândut fiecare între 3.500 și 3.600 de unități.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit