Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

“Chiar dacă începutul anului a adus o ușoară scădere în traficul internațional și o contracție în consum și puterea de cumpărare, există un optimism rezervat că lucrurile se vor stabiliza în 2024. Această perioadă presupune adaptare și flexibilitate pentru a gestiona schimbările economice și politice”, se menționează în analiza Gebrüder Weiss România – „Piața de transport și logistică în 2023/2024 – de la provocări, la oportunități”

Astfel, în contextul globalizării economiei și a comerțului internațional, Gebrüder Weiss România preconizează o creștere a cererii pentru servicii de transport și logistică în România. Tehnologiile avansate, sustenabilitatea și adaptarea la schimbările politice vor fi prioritare pentru companiile de profil, iar investițiile în infrastructură vor juca un rol crucial în îmbunătățirea eficienței sectorului.

Așteptările sunt moderat optimiste pe segmentul de transport maritim și aerian, cu conștientizarea că mediul economic va fi strâns legat de cel politic, într-un an marcat și de evenimente electorale majore.

“Ne așteaptă un an greu, cu volume în scădere și marje de profit reduse, similar cu situația din Europa în această prima parte a anului. În fața clientului, diferența o vor face companiile care reușesc să atragă și să păstreze oameni motivați și implicați, care aduc valoare reală prin activitatea lor”, a declarat, la rândul său, Adelina Anghel, Area Manager East, Gebrüder Weiss România.

Provocări globale cu răspuns local

“Piața de transport și logistică a fost profund influențată, anul trecut, de o serie de evenimente semnificative, care au modelat dinamica și au impus noi direcții pentru sector. Printre acestea, conflictele regionale, schimbările climatice și integrarea vehiculelor electrice în lanțurile de aprovizionare s-au remarcat ca fiind deosebit de influente”, a declarat Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.

Conflictele regionale, precum cel continuu din Ucraina și cele izbucnite în cursul anului 2023, inclusiv tensiunile între Israel și Hamas și atacurile din Marea Roșie, au avut un impact direct asupra securității și eficienței lanțurilor de aprovizionare globalizate. Acestea au contribuit la creșterea incertitudinii pe piață, afectând prețurile și disponibilitatea serviciilor de transport, și au necesitat adaptări rapide din partea companiilor, precum rute ocolitoare, pentru a menține fluxurile de mărfuri neîntrerupte.

Pe lângă aceste provocări, schimbările climatice au devenit tot mai evidente, cu efecte directe asupra industriei de transport și logistică. De exemplu, problema secetei și a temperaturii crescute a mării care au afectat traficul prin canalul Panama ilustrează modul în care fenomenele climatice extreme pot perturba traseele comerciale tradiționale și pot genera majorări de tarife de transport.

Un alt aspect relevant pentru 2023 a fost integrarea tot mai accentuată a vehiculelor electrice (EV) în lanțurile de aprovizionare, ca răspuns la nevoia de sustenabilitate și reducere a amprentei de carbon. Acest trend reflectă o schimbare semnificativă în industrie, companiile investind tot mai mult în tehnologii verzi pentru a-și optimiza operațiunile și pentru a răspunde cererilor tot mai mari pentru servicii eco-friendly.”Toate acestea au testat reziliența lanțurilor de aprovizionare, au impus noi strategii de operare și au impus o mișcare accelerată către sustenabilitate și tehnologii verzi, subliniind nevoia de inovație și flexibilitate în fața unui peisaj global în continuă schimbare”, a mai spus Viorel Leca.

Gebrüder Weiss România a testat pentru prima dată un autotractor Volvo FH Electric 4×2, echipat cu un pachet de 6 baterii de 540 kWh, la jumătatea lunii trecute. Timp de zece zile, camionul electric a realizat mai multe curse zilnic, între Brașov și Sfântul Gheorghe plus curse locale în zona Brașovului, fiind monitorizat constant de echipa de proiect. Au fost parcurși în medie 150 km pe zi, fiind transportate materii prime, produse finite, dar și ambalaje destinate industriei auto între diferite puncte de lucru.

„Testarea acestuia ne-a oferit posibilitatea de a înțelege mai bine oportunitățile și constrângerile operării unor unități de transport 100% electrice”, a declarat Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.

„Suntem încântați să vedem un interes ridicat pentru camioane electrice în România. Acest test a relevat că, inclusiv pe rute scurte, prin suprapunerea timpilor de încărcare a bateriei camionului cu încărcarea/descărcarea mărfii, putem atinge un grad de utilizare foarte ridicat adică un rulaj zilnic de 4-500 km, cu un impact favorabil asupra rentabilității camioanelor electrice“, a subliniat Cătălin Enache, Electromobility Key Account, Volvo Trucks România.

În cadrul acestui experiment, Gebrüder Weiss a dorit să testeze și să înțeleagă ce presupune exploatarea noii tehnologii, în contextul unui cost de achiziție superior unui camion convențional și a unei infrastructuri insuficient dezvoltată în România, momentan. S-au avut în vedere considerente precum: fiabilitate, consum,  autonomie, timp de încărcare, dar nu numai.

Rezultatele obținute la finalul testelor sunt satisfăcătoare și deschid posibilitatea achiziționării și operării unor astfel de camioane în activitățile zilnice de transport, au arătat reprezentanții Gebrüder Weiss. „În momentul de față, vehiculele electrice se pretează a fi integrate pe distanțe medii, de până la 150-200 km tur-retur, cu condiția existenței unei stații de încărcare la capăt de traseu. În mod cert, eficiența camionului electric, similar ca și în cazul oricărui autoturism, este strâns legată de o multitudine de factori, precum și stilul de condus, gradul de încărcare, condițiile meteo și multe altele.

Totuși, ținând cont de acest aspect, am avut șansa de a testa cum poate fi operat eficient un astfel de camion și care sunt diferențele față de unul convențional/diesel”, a mai spus Viorel Leca.

La nivel de grup, Gebrüder Weiss crește de câțiva ani ponderea motoarelor alternative în transportul de mare tonaj și dezvoltă soluții cu emisii reduse pentru last-mile. Spre exemplu, în zona metropolitană din Viena, un camion electric este utilizat pentru transportul local, iar clienții finali din Austria sunt aprovizionați cu vehicule electrice. În plus, unul dintre primele camioane pe bază de hidrogen (H2) din lume funcționează în mod regulat în Elveția din ianuarie 2021. Mai mult decât atât, implementarea a încă cinci camioane H2 este planificată pentru 2023 în Germania.