Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noul tren oferă o alternativă la aglomeraţia şi controalele de pe şoselele care leagă România de Germania, ca să nu mai vorbim de taxele de drum în continua creştere, contribuind la o mai bună planificare a timpului de lucru pentru şoferi, din ce în ce mai puţin disponibili pe piaţă şi mai puţin atraşi de programe de lucru care depăşesc 3-4 săptămâni departe de familie.

HELROM, unul dintre cei mai inovatori operatori intermodali din Europa, își extinde rețeaua prin lansarea unei noi rute feroviare între terminalul Afluent Arad South și hub-ul HELROM din Düsseldorf. Serviciul va deveni operațional la finalul lunii ianuarie 2026 și este conceput pentru a oferi transportatorilor români o alternativă stabilă, eficientă și semnificativ mai puțin poluantă decât transportul rutier exclusiv.

Noul coridor este bazat pe tehnologia patentată HELROM, singurul sistem feroviar din Europa care permite încărcarea oricărei semiremorci – inclusiv modele standard – fără necesitatea macaralelor (potrivite pentru semiremorci de tip Huckepack) sau a altor echipamente speciale în terminal. Accesul se face la nivelul platformei din parcare, ceea ce reduce costurile pentru transportatori și simplifică integrarea în fluxurile existente.

Conceptul HELROM transformă trenul într-o platformă logistică flexibilă, accesibilă unor segmente de piață care până acum nu puteau folosi transportul combinat din cauza limitărilor tehnice ale sistemelor tradiționale.

Răspuns la creșterea traficului Est–Vest și la presiunea pentru emisii reduse

Introducerea noii rute a fost impulsionată de cererea tot mai mare pentru soluții de transport predictibile pe relația România-Germania și Benelux, în contextul congestiilor rutiere și al presiunilor de mediu. HELROM anunță timpi de tranzit stabili, comparabil cu tranzitul pe rutier pe un șofer, și o reducere semnificativă a emisiilor de CO₂, poziționând serviciul ca o soluție adaptată atât nevoilor comerciale, cât și obiectivelor ESG ale companiilor.

Fiecare unitate transportată pe calea ferată scade semnificativ amprenta de carbon, iar în raport cu transportul rutier tradițional, emisiile pot fi reduse cu până la 70%, în funcție de configurația lanțului logistic.

Noul tren HELROM facilitează accesul transportatorilor români la piaţa germană

„România este o piață esențială pentru HELROM, iar această nouă conexiune consolidează angajamentul nostru de a furniza soluții logistice moderne, flexibile și prietenoase cu mediul”, a declarat Eugen Sucea, reprezentant HELROM. „Ruta Arad–Düsseldorf deschide noi oportunități pentru companiile de transport care caută capacitate stabilă și o experiență intermodală fluidă, fără bariere.”

Arad devine un nod strategic pentru operatorii români care au nevoie de acces rapid la coridoarele logistice din vestul Europei, în special pentru transporturile cu destinație Germania, Benelux sau Franța.

Prin lansarea rutei Arad–Düsseldorf, HELROM își continuă strategia de extindere a unei rețele integrate, proiectată să transforme transportul intermodal într-o soluție accesibilă flotelor mici și mari. Compania urmărește să devină unul dintre principalii furnizori de transport door-to-door feroviar+rutier pentru piața europeană, într-un moment în care tranziția către soluții cu emisii reduse devine o prioritate legislativă și comercială.

Noua rută reprezintă un pas important în direcția modernizării modului în care mărfurile circulă între România și Europa Centrală, oferind sectorului de transport rutier o alternativă practică, scalabilă și pregătită pentru viitor.

Difficultăţile industriei de transport intermodal ating şi Helrom, care, în condiţiile extinderii rapide, dar fără capital propriu suficient, intră sub protecția legii insolvenței, în încercarea de a-și salva activitatea.

Compania germană Helrom, specializată în transport intermodal feroviar, a depus la 14 iulie 2025 cererea de deschidere a procedurii provizorii de insolvență. Tribunalul din Frankfurt am Main a aprobat solicitarea și a numit un administrator judiciar provizoriu – avocatul Thomas Rittmeister, de la firma Reimer Rechtsanwälte. În ciuda contextului dificil, Helrom își continuă activitatea, în paralel cu eforturile de reorganizare.

Reorganizare sub protecție judiciară

Problema care a dus la dezechilibrul financiar este una comună startup-urilor din logistică: creștere accelerată, dar insuficient finanțată din surse proprii. Helrom reușise să atragă 32,9 milioane de euro pentru achiziția a 120 de vagoane – fonduri asigurate de DL Finance (parte din Deutsche Leasing) și Société Générale. Însă lipsa unui aport de capital propriu consistent a pus în pericol stabilitatea companiei.

Roman Noack, CEO-ul Helrom, a declarat recent că o rundă de finanțare esențială pentru dezvoltare a fost anulată în ultimul moment. Chiar dacă finanțarea externă obținută nu a fost retrasă, ea nu poate susține expansiunea fără un efort suplimentar din partea acționarilor sau a altor investitori.

Administratorul provizoriu va colabora cu echipa de management pentru a analiza opțiunile viabile în vederea salvării activității companiei. Scopul declarat este de a păstra funcționarea trenurilor și a rețelei intermodale, în paralel cu restructurarea financiară. Reprezentanții companiei sunt încrezători că pot identifica un model de reorganizare sustenabil pe termen lung.

Încă de la înființare, compania s-a poziționat ca un pionier în transportul intermodal, dezvoltând o tehnologie proprie de vagoane pentru transportul remorcilor. Prima rută, Düsseldorf–Viena, a fost lansată în 2020, urmată de conexiuni precum Regensburg–Verona și Düsseldorf–Budapesta.

Totuși, bilanțul financiar reflectă un model de business vulnerabil. Potrivit platformei Northdata, Helrom a acumulat pierderi în fiecare an: de la –196.000 euro în 2018, la –2,4 milioane în 2021 și –14,6 milioane euro în 2023. Cu toate că în toamna lui 2024 compania reușise un rezultat pozitiv, acest viraj financiar a fost insuficient pentru a acoperi pierderile acumulate și necesarul de capital pentru extindere.

Continuarea activității, obiectiv prioritar

În ciuda contextului economic dificil, compania insistă că misiunea sa de a reduce emisiile din transport rămâne prioritară. „Tehnologia și viziunea Helrom – transferarea remorcilor pe calea ferată cu o economie de CO₂ de până la 90% – nu se schimbă. Cel mult, această restructurare ne consolidează capacitatea de a vă servi și mai bine”, au transmis oficialii companiei.

Deocamdată, operațiunile Helrom nu sunt suspendate. Trenurile circulă conform planificării, iar compania asigură în continuare toate componentele de operare – de la locomotivă, la personal și încărcare. În paralel, se lucrează la un plan de reorganizare care să permită redresarea.

„În 2018, ne-am propus să decarbonizăm transportul de marfă și să îl transferăm de la transportul rutier la cel feroviar. De atunci, compania noastră a cunoscut o dezvoltare rapidă și s-a poziționat ca pionier pentru un tip mai bun de transport feroviar cu tehnologia sa de vagoane remorcă brevetată la nivel mondial. Am lansat prima conexiune între Düsseldorf și Viena în 2020, apoi am extins rețeaua constant – inclusiv pe rutele Brenner și Budapesta”, se arată în comunicatul companiei.

În ciuda provocărilor, echipa Helrom își exprimă încrederea că, împreună cu administratorul judiciar provizoriu, va reuși să identifice o cale de reorganizare viabilă. Până atunci, trenurile Helrom rămân în circulație.