Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Expeditia de marfuri, un business de un trilion de dolari, era pana nu demult o industrie stabila, de neperturbat. Insa, in urma cu trei ani, o parte din oamenii din transport, logistica si IT au decis sa schimbe asta, punand bazele expeditiei digitale care prin tehnologie si algoritmi inlocuieste factorul uman, acoperind astfel un volum mai mare de operatiuni, la costuri mai mici. Desi expeditorii digitali ar putea prelua in timp un mare volum de pe piata, evolutia de pana acum nu i-a convins pe Arkadiusz Glinka, General Manager C.H.Robinson, care tocmai anuntase intentia de a investi un miliard de dolari in digitalizare, si pe Maximilian Schaefer, Co-Founder si Managing Director InstaFreight, ca expeditorii digitali vor ajunge sa domine piata, pentru ca exclusivitatea lucrului cu procese digitale elimina interactiunea necesara unei bune relatii. De cealalta parte, Lajko Ferenc, managing director DigiLog si ex-CEO Waberer’s, are incredere in capacitatea de evolutie a expeditiei digitale, insa considera ca solutia ar putea fi undeva la mijloc, pentru ca expeditorii traditionali detin capacitatea si comenzile, in vreme ce platformele mici, digitale, desi flexibile, nu au o masa critica de volume si capacitate.

Desi business-urile micilor expeditori digitali utilizeaza modele si instrumente diferite, ele se confrunta cu aceleasi provocari ale pietei: accesul la transportatori, reducerea costurilor si competitia acerba, dupa cum reiese din conferinta HyperLog, organizata de Trans.INFO la Lodz (Polonia). „Din discutiile avute cu clientii si transportatorii, am inteles ca acestia inca solicita relatii de business de la om la om. Pe langa relatia clasica, este insa important ca si companiile traditionale sa investeasca in tehnologie pentru a-si creste activitatea si a reduce costurile. Practic, in urmatorii zece ani, cu totii trebuie sa gasim noi solutii, pentru ca se schimba modelul de comert in toata lumea. Trebuie sa adoptam solutii inteligente ca sa iesim in intampinarea clientilor“, este de parere Arkadiusz Glinka. Acesta precizeaza ca C.H.Robinson expediaza si digital de ceva vreme, considerandu-se unul dintre pionieri intr-un domeniu devenit tot mai competitiv. „Peste 70% dintre tranzactiile companiei sunt realizate digital. Nu cred ca exista scapare de calea digitala. Oricum, imi imaginez ca intr-o zi se vor combina solutiile, asa cum s-a intamplat in e-commerce. Este evident ca astazi clientii inca folosesc platforme multiple, de la mai multi jucatori, iar asta arata ca este inca loc si pentru alti jucatori digitali.“

Piata de transport rutier, care genereaza 350 de miliarde de euro numai in Europa si care se confrunta acum cu schimbari de la radacina, este extrem de fragmentata, 50% dintre expeditori lucrand cu peste 30 de transportatori in acelasi timp, potrivit unui studiu Coyote Logistics realizat anul trecut. Desi expeditorii si transportatorii se confrunta, in mare parte, cu provocari similare (costuri mari, deficit de capacitate, nevoie de flexibilitate, rapiditate si vizibilitate la nivelul intregului lant de aprovizionare), adesea le este dificil sa iasa unii in intampinarea celorlalti si sa gaseasca o cale de mijloc in colaborare. De aceea, profitand de experienta acumulata in perioada in care a ocupat functia de CEO in cadrul gigantului Waberer’s, dar si de cea actuala de consultant in logistica ce pune accent pe inovatie, am incercat sa aflam de la Ferenc Lajko, managing director DigiLog, prezent la conferinta HyperLog, organizata de Trans.INFO la Lodz (Polonia), ce asteptari au transportatorii de la expeditorii cu care lucreaza si cat de importanta este adoptarea de catre jucatorii de pe piata a solutiilor de automatizare si digitalizare ce pot fi catalizate catre clienti, in principal prin prisma lipsei fortei de munca.
 
Tranzit: Ce caracteristici definesc piata actuala de transport?
Ferenc Lajko: Exista o serie de aspecte care modeleaza in acest moment transportul, care nu doar ca vor redimensiona intreaga aceasta industrie, dar vor si cauza schimbari in peisajul competitiei. Observam, zi de zi, o incetinire a economiei ce afecteaza nu numai industria automotive, ci si alte domenii. Apoi, remarcam ca metodologiile si tehnologiile de transport sunt acum revolutionate de digitalizare, chiar daca industria de transport, traditionala, nu cred ca e pregatita pentru asta. In cel de-al treilea rand, lipsa soferilor are o influenta majora asupra situatiei actuale a transportului.