Autobuzele si autocarele nu au avut niciodata prim-planul la IAA, unde camioanele sunt la ele acasa. La standurile marilor producatori, acestea, cu mici exceptii, s-au cam pierdut in peisaj. Carosierii europeni au respectat blazonul evenimentului, participand la cea mai mare expozitie de vehicule comerciale a anului, cu exceptia spaniolilor, care, ca de fiecare data, au preferat sa mearga, cu mai putini bani, la manifestarea locala de la Madrid, de la sfarsitul lui octombrie. Nu au lipsit cateva premiere mondiale si, bineinteles, cei mai multi expozanti au vrut sa arate ca au deja gata vehiculele Euro 6.
In ciuda standurilor cochet aranjate si a vehiculelor nou-noute, stralucind aliniate in lumina reflectoarelor din halele de expozitie, producatorii se arata sceptici cu privire la politica de achizitii a clientilor in perioada urmatoare. Tocmai de aceea si-au concentrat ofertele asupra pietelor care merg bine: Germania si tarile nordice. Cu vanzari dezastruoase in ultimii trei ani, Romania nu mai este un punct strategic pe harta constructorilor vestici si a cazut, mai mult sau mai putin, in „anonimatul” in care se afla inainte de boom-ul 2007-2008.
Mesajul VDL Bus&Coach la IAA a fost importanta profitului proprietarului si calitatea vehiculelor. Odata cu trecerea la Euro 6, VDL foloseste motoarele Cursor 9 ale Fiat Power Train pentru autobuzul urban Citea, Cummins ISB, de 6,7 l, pentru Citea LLE si DAF MX 13 pentru Futura. Iar ZF si Voith raman furnizorii agreati pentru cutiile de viteza, in functie de aplicatie.
La stand au fost expuse modele din toate gamele existente: autocarul de lux MidEuro MLD, de 8 m lungime, autobuzele Citea LLE si Citea SLF, autocarele Futura de 12 si 13 m lungime si double-decker-ul Synergy, care va ramane in familia VDL, cu toate ca urmeaza sa treaca printr-o etapa de facelift.
Situatia pietei de transport persoane nu se imbunatateste, este de parere Marcel Jacobs, director de vanzari VDL Bus&Coach. „Multi operatori privati nu fac bani, merg la limita supravietuirii, si nici guvernele nu mai au bugete pentru subventii. La ora actuala se constata o diferenta foarte mare intre tarile nordice, care si-au revenit din criza, si cele din sudul continentului, unde lucrurile stau foarte rau.“
VDL a livrat anul acesta 80 de autobuze in Suedia si peste 120 in Finlanda, ambele reprezentand piete noi pentru carosierul olandez. In plus, VDL a intrat incet-incet si in Germania, pe sectorul transportului public. Chiar daca doreste sa se concentreze mai ales pe piata europeana, compania isi rotunjeste veniturile cu comenzile venite de pe pietele externe, gen Jamaica, unde se va livra o flota importanta de Mistral.
Citaro a salvat onoarea Daimler
Pentru familia de autobuze Mercedes-Benz, noul Citaro cu motor Euro 6 a salvat onoarea Daimler si a fost vedeta expozitiei pentru producatorul german, primind titlul Bus of the Year 2013. Vehiculul expus la stand este configurat cu trei usi si propulsat de motorul OM 936, de 299 CP si cuplu
La sfarsitul lui iunie, Kögel a organizat la Bad Wörishofen (Germania) un eveniment de presa in care a prezentat, in avanpremiera la IAA, doua noutati absolute – frigorifica PurFerro si semiremorca pentru camioane alimentate cu CNG – alaturi de cateva modele optimizate – basculanta de 27 m3, Mega Light si LongPlex – si de mecanismul hibrid de inchidere/deschidere a prelatei.
Nu numai aceste inovatii indica un an foarte bun pentru Kögel: compania are vanzari mai mari decat in 2011, in conditiile in care piata a scazut, si se afla in curs de extindere, asa cum declara reprezentantii sai.
Conceperea modelului Cool PurFerro a durat doi ani si jumatate, deoarece s-a pornit de la zero: acesta are design complet nou si este realizat din paneluri produse la Duingen, intr-un centru cu traditie in domeniu, pe care Kögel l-a cumparat acum cateva luni. Greutatea proprie a semiremorcii este cu circa 200 kg mai mica decat a celor mai multe frigorifice de pe piata, datorita integrarii optime a cadrului in podea, care permite si o crestere cu 50 mm a inaltimii interioare. Izolatia este mai buna, datorita folosirii otelului si spumei poliuretantice si cresterii grosimii podelei (125 mm), peretilor (45 sau 65 mm) si acoperisului (85 mm), iar gatul de lebada este acum integrat in podea, pentru inaltime interioara cu 20 mm mai mare, de pana la 2.670 mm, ceea ce optimizeaza circulatia aerului rece la interior, pentru economii de energie de 2-4% si incarcare/descarcare mai usoare, dar si pentru a se adapta mai bine la folosirea mai multor agregate, caz in care fiecare centimetru conteaza. Podeaua este complet schimbata – la modelul vechi era din plastic, acum este din aluminiu si sudata pe lateral, ceea ce permite o curatare mai buna, aspect apreciat mai ales de transportatorii de peste – si are suprafata cu 10 dB mai putin zgomotoasa decat la modelul anterior in timpul incarcarii/descarcarii, care va respecta, deci, viitoarele reglementari pentru transportul pe timp de noapte. Panelurile sunt prinse intre ele in asa fel incat, daca apar deteriorari pe anumite suprafete, ele se pot detasa, repara si fixa la loc, pentru costuri mai mici de intretinere si imobilizare mai scurta in service.
Toate aceste modificari aduc operatorului economii de circa 1.000 de euro/an, asa cum promit reprezentantii Kögel, care declara ca noua frigorifica va fi si ceva mai scumpa, insa fara a avansa deocamdata o cifra. Totusi, „va fi un pret foarte competitiv, deoarece Cool PurFerro are in standard optionale de care clientii au oricum nevoie si pentru care la concurentii nostri trebuie sa plateasca. Kögel nu are cele mai ieftine produse, dar sunt de calitate si cifrele de vanzari arata ca operatorii ne apreciaza“, considera Volker Seitz, director de comunicare Kögel.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit