Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Războiul împotriva Ucrainei va accentua deficitul de forță de muncă din sectorul logistic, deoarece sancțiunile impuse Rusiei împiedică recrutarea navigatorilor și șoferilor. Rușii reprezintă 10,5% (198.123 de persoane) din forța de muncă la nivel global în transportul maritim, iar Ucraina, 4% (76.442 de persoane), arată datele Camerei Internaționale de Transport Național (ICS).

„Pentru a menține comerțul neîngrădit, navigatorii trebuie să poată intra și debarca liber navele din întreaga lume. Cu zborurile anulate în regiune, acest lucru va deveni din ce în ce mai dificil. Capacitatea de a plăti navigatorii trebuie, de asemenea, menținută prin intermediul sistemelor bancare internaționale”, arată ICS.

Săptămâna trecută, guvernul Regatului Unit a anunțat că va bloca toate navele care au „legături cu Rusia” din porturile sale. Deși nu vizează în mod specific marinarii comerciali ruși, aceste sancțiuni au un impact indirect, echipajul care debarcă în unele porturi nu poate zbura acasă din cauza închiderii spațiului aerian și a interdicțiilor zborurilor rusești. În plus, există îngrijorări atât din partea rușilor, cât și a ucrainenilor cu privire la salariu. Un purtător de cuvânt al Camerei Maritime din Marea Britanie a declarat că problema salariilor este discutată zilnic cu partenerii europeni și internaționali. Deși prea devreme pentru a evalua impactul anulărilor zborurilor din și către Rusia și a zborurilor restricționate între Europa și Asia, alături de celelalte sancțiunile economice și bancare, atât echipajele rusești, cât și cele ucrainene vor în continuare să lucreze. Totuși, potrivit unei surse citate de Loadstar, mulți ucraineni nu doresc ca salariile lor să fie plătite în băncile ucrainene. Oficialii ICS au declarat însă că operatorii maritim au învățat această lecție încă din pandemie și își plătesc membrii echipajului, inclusiv pe cei ruși și ucraineni, prin utilizarea portofelelor electronice și a cardurilor preplătite.

Pe lângă preocupările navigatorilor, transportul rutier european de mărfuri este pregătit pentru o penurie tot mai mare de șoferi de camioane ucraineni, potrivit publicației comerciale franceze www.actu-transport-logistique.fr. Așa cum arată diversele raportări, mulți dintre acești șoferi s-au întors acasă la familiile lor sau s-au înrolat în forțele armate ucrainene în urma deciziei guvernului lor de a mobiliza bărbați cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani. „Am observat că un anumit număr de șoferi ucraineni nu s-au întors la muncă după festivitățile Bisericii Creștine Ortodoxe de la începutul lunii ianuarie”, a comentat Federația germană de transport de marfă, BGL.

Organizațiile și sindicatele globale rutiere, aeronautice și maritime au cerut liderilor mondiali să se întâlnească săptămâna aceasta la Adunarea Generală a ONU pentru a pune capăt unei “crize globale umanitare și a lanțului de aprovizionare”.

Într-o scrisoare deschisă, Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), Camera Internațională de Transporturi (ICS) și Federația Internațională a Lucrătorilor din Transport (ITF) fac apel la liderii mondiali pentru a restabili condițiile de muncă umane în industria transporturilor. Reclamanții au scris faptul că „muncitorii din transporturi au menținut comerțul mondial în timpul pandemiei, dar acest lucru a avut un efect uman ridicat: 400.000 de navigatori nu și-au putut părăsi navele, traficul aerian a fost restricționat și muncitorii s-au trezit cu reglementări de frontieră și de călătorie, restricții și s-au confruntat cu reglementările de vaccinare. “

Controalele de frontieră rutiere suplimentare i-ar fi obligat pe șoferii de camioane să aștepte în condiții nesanitare cu săptămânile fără instalații adecvate înainte de a-și putea termina călătoriile și de a se întoarce acasă.

Cererea tot mai mare de mărfuri continuă să pună presiune pe lanțurile de aprovizionare

Această povară continuă asupra lucrătorilor din transporturi duce acum la prăbușirea lanțurilor de aprovizionare. Organizațiile și sindicatele au avertizat că statele nu au întreprins acțiuni coordonate și au îndemnat liderii să pună capăt și să rezolve criza înainte ca cererea de transport de marfă să revină și să continue să exercite presiuni asupra lanțurilor de aprovizionare.

Asociațiile afirmă că 65 de milioane de angajați sunt afectați în sectorul global al transporturilor și mai mult de 3,5 milioane de companii de transport rutier de marfă și aviație, care generează o cifră de afaceri mondială de peste 20 de miliarde de dolari pe an. Potrivit scrisorii deschise, acest lucru ar afecta peste 80% din flota comercială mondială.

Din ce în ce mai mulți lucrători din sectorul transporturilor pleacă

Potrivit IUA, IATA, ICS și ITF, lipsa forței de muncă în toate sectoarele de transport se datorează și tratamentului slab al lucrătorilor în timpul pandemiei. Se așteaptă la mai multe renunțări, ceea ce ar pune în pericol și mai mult lanțul de aprovizionare. 

„Pe durata pandemiei, ministerele transporturilor nu au reușit să colaboreze cu ministerele sănătății pentru a îmbunătăți modul în care restricțiile de călătorie tratează lucrătorii din transporturi. Dacă șefii guvernelor nu fac schimbări, criza umanitară și criza din lanțul de aprovizionare vor continua la nesfârșit și vor cauza și mai multe dificultăți”, a conchis acesta.