Aceștia au vorbit, pentru prima dată de la începerea grevei transportatorilor rutieri, acum 10 zile, despre consecințele ei și despre faptul că situația este deja nesustenabilă, și au îndemnat la încetarea acestui conflict, care aduce costuri mari pentru economie și pentru întreaga societate.
Asociațiile care alcătuiesc lanțul valoric agroalimentar și de consum de masă – AECOC, ACES, ANGED, ASEDAS, Cooperativele Agro-Alimentare și FIAB – consideră și ele, așa cum arată federația transportatorilor FETRANSA, că trebuie să înceteze greva care pune în pericol aprovizionarea cu produse și continuitatea a mii de firme și locuri de muncă.
Expeditorii îi solicită guvernului o intervenție urgentă și vor să se garanteze siguranța și dreptul la muncă al transportatorilor care nu doresc să se alăture grevei și ca cei care participă la grevă să nu constrângă restul sectoarelor din lanțul logistic sau să împiedice libera circulație a mărfurilor.
Șomajul are deja un impact major asupra întregului lanț alimentar – sectorul primar, industria, transporturile și distribuția – provocând daune economice grave și închiderea fabricilor și punând în pericol peste 100.000 de locuri de muncă.
Potrivit acestor organizații, numeroase companii au fost nevoite să-și întrerupă temporar fabricile din cauza lipsei de aprovizionare, iar altele au anunțat că vor trebui să facă asta în curând.
De la începerea grevei și până acum au fost arestate 61 de persoane, au fost investigate 455 de incidente și au fost escortate 5.757 de convoaie de camioane.
Între timp, Guvernul caută să stabilească mai rapid decât anunțase deja întâlnirea cu asociațiile profesionale ale transportatorilor, pentru a clarifica modul în care se va acorda ajutorul de 500 de milioane de euro pentru compensarea scumpirii motorinei, și este convins că în câteva zile va ajunge la un acord.
Dupa ce a incheiat 2019 cu primele sale pierderi din ultimii 10 ani, grupul Renault a anuntat saptamana trecuta masuri care sa ajute la realizarea de economii de doua miliarde de euro in urmatorii trei ani. Initial, grupul a anuntat ca, pentru a reduce costurile, mai multe modele, cele mai putin rentabile, ar urma sa fie victime ale procesului de rationalizare.
Acum, se pare ca aceste planuri includ si inchiderea mai multor fabrici din Franta, dar si o serie de disponibilizari ale unitatilor detinute in Slovenia.
Uzinele vizate din Franta sunt cea de la Flins, unde sunt asamblate modelul electric Zoe si Nissan Micra, cea de asamblare de la Dieppe, dar si cele de la Choisy-le-Roi si Fonderies de Bretagne. Uzina de la Flins, unde se produce modelul electric Zoe, are 2.600 de angajati si se pare ca va opri productia de vehicule in cativa ani. Potrivit ACEA, numarul inmatricularilor auto in Franta a scazut la jumatate in primele patru luni ale anului.
Grupul Renault a anuntat concedieri massive si la subsidiara Revoz din Slovenia: 400 din cei 3.200 de angajati. Revoz este unul din cei mai mari exportatori din Slovenia, aici producandu-se modelele Clio, Twingo si Smart Forfour electric. „Din cauza incertitudinilor privind piata auto globala, ca efect al pandemiei si in urma informatiilor privind scaderea comenzilor la nivel mondial, Revoz va continua productia in doua schimburi. In cooperare cu Agentia de Munca din Slovenia, Revoz va organiza intalniri consultative cu toti angajatii care vor parasi compania – in jur de 400 de persoane, conform actualelor estimari”, se arata intr-un comunicat al companiei.
Cel mai mare actionar Renault este statul francez, cu o participatie de 15%, iar acesta intentioneaza sa garanteze un imprumut bancar in valoare de aproximativ cinci miliarde de euro pentru constructorul auto.
Producator de automobile din 1898, Groupe Renault este prezent in 134 de tari si a vandut 3,8 milioane de vehicule in 2019. Compania Dacia a fost preluata de Renault in 1999 si relansata in 2004, cu modelul Logan, devenind un jucator de notorietate pe piata auto europeana.