Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Puternic dezvoltat in Europa de Vest, leasingul operational nu a prins la fel de bine pe piata romaneasca, pe de o parte din cauza reticentei furnizorilor de a face investitiile initiale necesare, iar pe de alta parte, din dorinta clientilor de a-si cumpara propriile mijloace de productie. Special pe segmentul echipamentelor de manipulat in depozit, unde activeaza si foarte multe companii multinationale, cu management de influenta occidentala, leasingul operational si-a facut loc sub denumirea de inchiriere pe termen lung si a adjudecat un procent important din piata. Avantajele inchirierii sunt numeroase, in special in sfera fiscala, iar furnizorii de echipamente prefera aceasta varianta deoarece le permite o relatie mai stransa cu clientii.

 
Achizitia directa de mijloace de productie este varianta clasica si cel mai des folosita de companiile din tara noastra. Echipamentele reprezinta, in general, un procent mic din totalul unei investitii de genul deschiderii unei fabrici, a unui depozit etc., astfel ca firmele unde nu functioneaza politici restrictive privind achizitiile prefera sa cumpere cu banii jos. Prima alternativa care s-a nascut la achizitia directa este leasingul financiar: tot un fel de achizitie, numai ca finantata de o alta companie. Plata lunara include componenta de capital plus dobanda.
Leasingul operational, mai bine cunoscut pe segmentul auto, a aparut la echipamente sub forma inchirierii pe termen lung. Marile corporatii merg in general pe ideea de a avea cat mai putine active, si atunci prefera inchirierea, folosind banii in alte directii. Nu exista diferente de fond intre cele doua concepte. Leasingul financiar poate fi oferit numai de o institutie financiara (IFN) sau o banca, in timp ce inchirierea sau leasingul operational pot fi oferite de orice societate comerciala care are acest obiect de activitate. In cazul leasingului financiar, obiectul acestuia este transferat ca riscuri si beneficii clientului. Firma de finantare este proprietar, numai ca echipamentul apare in gestiunea clientului. Acesta este obligat sa il inregistreze in contabilitate si sa se ocupe de buna sa functionare. In cazul leasingului operational si al inchirierii, obiectul ramane tot timpul in proprietatea furnizorului. Este in gestiunea acestuia si ramane al sau si la finalul contractului. „In urma cu cativa ani, legislatia in domeniu era destul de confuza, astfel ca firmele care ofereau leasing operational puteau foarte usor sa fie acuzate ca desfasoara, de fapt, activitati de leasing financiar. Impactul legal poate fi colosal pentru o societate careia ii sunt reincadrate activitati de inchiriere ca leasing financiar. Prin urmare, firmele din domeniu au preferat sa evite orice asociere cu tot ce are legatura cu leasingul, si atunci a fost adoptata notiunea de inchiriere pe termen lung, aceasta apartinand unui alt registru legislativ“, a explicat Diana Dorobantu, director financiar Toyota Material Handling Romania.

Argumente pro inchiriere
Conceptul inchirierii pe termen lung s-a nascut din raspunsul la intrebarea „De ce as achizitiona un obiect?“ Echipamentele sunt configurate pentru anumite tipuri de aplicatii, iar multi clienti si-au schimbat in timp specificul activitatii.
Au avut, de exemplu, depozite alimentare, unde marfa se stocheaza pe anumite tipuri de rafturi, de paleti, cu anumite echipamente, iar apoi au trecut la logistica de medicamente, unde se lucreaza cu alte specificatii. Astfel, stivuitoarele din flota existenta au devenit inutile. Echipamentele nefolosite sunt foarte costisitoare, pentru ca nu produc, dar trebuie intretinute, au nevoie de spatiu de depozitare etc. In plus, vanzarea de stivuitoare second-hand este dificila chiar si pentru firmele specializate, darmite pentru o companie de logistica.
Inchirierea este, din aceasta perspectiva, solutia optima pentru a fi cat mai flexibil in activitatea desfasurata. Capcana in care cad insa cei mai multi clienti, in momentul in care primesc o oferta de inchiriere pe termen lung (sau „long term rental“), este de a inmulti rata lunara cu numarul de luni si de a raporta valoarea la cea a echipamentului. Iar diferenta foarte mare dintre cele doua duce la falsa concluzie ca este mult mai rentabil sa cumperi echipamentele cu banii jos.
Trebuie inteles insa ca rata, in cazul inchirierii pe termen lung, nu are, ca la leasingul financiar, componenta de capital si componenta de dobanda, ci presupune ca furnizorul sa cumpere produsele de la fabrica si sa le inchirieze clientului contra unei chirii fixe, de exemplu, pe trei ani. Aceasta include, pe langa parte din valoarea echipamentului, componenta de full-service. Utilajul este pastrat astfel in cea mai buna stare de functionare pe toata perioada de derulare a contractului. Iar asta este si in interesul furnizorului, pentru ca la final ramane cu bunul respectiv si trebuie sa il foloseasca in continuare.
Mai trebuie tinut cont si de componenta de devalorizare a banilor in timp. La leasingul financiar acest lucru se regleaza prin fluctuatia ratei.
„Preferam sa tinem o rata fixa pe timp de trei ani, pentru ca este mai simplu pentru clienti, mai ales ca majoritatea trebuie sa isi gestioneze afacerea pe baza unui buget de venituri si cheltuieli. Pentru orice specialist in finante este simplu de actualizat fluxurile de trezorerie, si implicit de calculat marja furnizorului din totalul chiriei, iar aceasta este, in cele mai multe cazuri, mult mai mica decat orice dobanda oferita pe piata bancara, fara a mai vorbi de leasingul financiar“, a explicat Diana Dorobantu.

Alte avantaje fiscale
Leasingul operational sau inchirierea ofera si alte beneficii ascunse sau, mai bine zis, care nu sunt la fel de evidente. La achizitionarea oricarui bun, el trebuie inregistrat in contabilitate si amortizat pe o perioada de timp, conform codului fiscal. Acesta din urma este foarte restrictiv cand vine vorba de amortizare: echipamentele de exterior se amortizeaza pe o perioada de patru pana la opt ani, iar cele de interior, intre opt si 12 ani.
Prin urmare, un electrostivuitor de utilizat in depozit nu poate fi amortizat pe o perioada mai mica de opt ani. Daca echipamentul respectiv este folosit intens sunt sanse reale ca operatorul sa nu il foloseasca mai mult de 4-5 ani.
Acelasi lucru se poate intampla si daca se schimba configuratia in depozit. Iar amortizarea care se poate scadea lunar din profitul taxabil este foarte mica. Pe de alta parte, chiria – care poate ajunge la 500 de euro/luna si include si componenta de full-service – este integral deductibila din punct de vedere fiscal. Astfel, profitul taxabil ramas dupa scaderea chiriei este mai mic. In 3-4 ani, sumele economisite cu impozitarea sunt semnificative si acesta este si unul dintre motivele pentru care marile corporatii prefera varianta inchirierii.
In plus, o flota de echipamente necesita in contabilitate un om dedicat calcularii si rularii amortizarii lunare, care sa faca toate verificarile, inclusiv legate de legislatie, sa inregistreze toate documentele aferente produselor respective de revizii, intretinere, reparatii, bonuri de consum, descarcari de gestiune etc. Pe de alta parte, in cazul inchirierii pe termen lung clientul primeste o singura factura, de chirie, pentru toata flota, si atat. Inchirierea nu necesita aprobari, in timp ce achizitia unei flote de utilaje, mai ales in cazul corporatiilor, este o procedura complexa si anevoioasa. Chiria este cuprinsa in bugetul de cheltuieli, iar acesta are alta dinamica decat investitia.
Nu in ultimul rand, cele mai multe echipe de management sunt evaluate in functie de diversi indicatori, iar aceasta practica este tot mai populara si in randul firmelor mai mici. Pe langa indicatorii clasici, exista si cei de genul „rotatia activelor fixe“ sau „rotatia activelor totale“. Acestea sunt importante pentru ca actionarii doresc ca baza lor de active sa se roteasca foarte repede. Practic, sa se genereze cat mai mult venit, si implicit profit, pe o baza de active cat mai mica. Ceea ce inseamna ca poti face venituri de un milion de euro cu o baza de active de doua milioane de euro sau cu una de 100.000 de euro. Iar asta tine de abilitatea managerului. In general, se pleaca de la premisa ca orice stochezi si este al tau genereaza costuri foarte mari. La fel ca in cazul stocurilor de marfa. Tocmai de aceea, in trecut, marile companii isi construiau sedii, iar acum prefera sa le inchirieze de la dezvoltatori specializati.
Banii care ar trebui investiti intr-o cladire sau echipamente pot fi folositi pentru multe alte lucruri. Depozitele bancare de toate tipurile sunt cea mai usoara si lipsita de risc alternativa. Este adevarat, rentabilitatea banilor este relativ mica. O alternativa cu mult mai benefica este reinvestirea banilor in propria afacere pentru a genera profit pe seama lor. Blocati in investitii, banii nu genereaza valoare adaugata.

Calculatia ratei de inchiriere
Pe timp de criza, produsul de inchiriere pe termen lung nu s-a modificat substantial, mai ales ca toate calculatiile se fac in functie de solicitarea clientului, activitatea si particularitatile acestuia, tipul de echipamente solicitat si durata contractului (trei-cinci ani).
Evident ca in ultimii ani toate firmele si-au luat anumite marje de siguranta, mai ales in conditiile mentinerii unei rate fixe pe toata durata de derulare a contractului.
Rata lunara se calculeaza in primul rand in functie de tipul de echipamente solicitate, pentru ca cele mai specializate configuratii sunt greu de reintrodus in piata. De asemenea, conteaza intensitatea cu care va fi utilizat echipamentul si numarul de ore de functionare, care atrage dupa sine costurile de service, suportate de furnizor. Este important de evaluat si cum va mai putea fi folosit produsul respectiv la finalul perioadei contractuale.
Am incercat sa incurajam inchirierea pe termen lung in detrimentul achizitiei pentru toate avantajele pe care aceasta le are. Rata de risc practicata de noi tine insa de specificul clientului si de istoricul pe care il avem in colaborarea cu acesta“, a aratat directorul TMH.
Este important de stiut ca valoarea unui echipament nu se recupereaza de regula in intregime pe durata unui contract de inchiriere pe termen lung, fie el si pe cinci ani, pentru ca se mai lasa o valoare reziduala. Intr-adevar, echipamentele respective se pot folosi ulterior, in contractele pe termen scurt, iar clientii care au ajuns la finalul contractului pot solicita prelungirea acestuia. Sunt insa si situatii cand echipamentele ies din contractele pe termen lung intr-o stare destul de rea, iar aici factorul decisiv il reprezinta conditiile de munca (suprafete denivelate, diferente de temperatura, lucru la exterior etc.).
Sunt situatii cand un client solicita inlocuirea flotei de echipamente prinse intr-un contract de inchiriere pe termen lung. Conditiile difera in functie de perioada ramasa pana la expirarea contractului si este posibil ca schimbul sa nu mai implice costuri suplimentare.
Flota TMH Romania numara peste 500 de echipamente, dintre care aproximativ jumatate sunt implicate in contracte pe termen lung. La ora actuala, circa 30% din totalul vanzarilor de echipamente ale companiei sunt generate in cadrul contractelor de inchiriere pe termen lung, iar obiectivul este ca acest procent sa ajunga la 50% in urmatorii trei ani.  

Odata cu cresterea volumelor de transport, operatorii mari de logistica si transport au trecut la cresterea capacitatilor prin toate mijloacele – leasing financiar, ca in trecut, leasing operational, inchiriere sau subcontractare – totul pentru a nu pierde niciun client important. OTZ a ales sa inchirieze 20 de camioane de la Cefin Romania pentru sase luni, dand astfel startul unui nou serviciu adaptat la nevoile actuale ale pietei. Intre timp, 40 de camioane Iveco Euro 5 ii vor fi livrate, iar in vara, dupa reinnoirea contractelor de transport, va decide daca va continua sau nu sa inchirieze.

Din punct de vedere contabil, chiria este cu numai 2-3% mai mare decat rata de leasing, insa avantajul exista doar pentru contractele de pana la 18 luni, peste care leasingul financiar este mai rentabil.

Potrivit lui Stefano Albarosa, CEO Cefin Holding, „serviciul de inchiriere a aparut mai mult din dorinta de a ajuta clientii care au nevoie de flote, dar nu mai indraznesc sau nu mai sunt capabili, la nivel de rentabilitate financiara, sa achizitioneze noi camioane, insa, pe de alta parte, nici nu vor sa piarda anumite contracte de transport cu clienti importanti“. Acest serviciu se adapteaza foarte bine si in cazul OTZ, care nu a fost afectata de criza si si-a planificat minutios expansiunea flotei. Astfel, pana la jumatatea anului, compania va primi 40 de ansambluri noi autotractor Iveco Stralis si semiremorca, primele 20 pana la sfarsitul lui februarie si alte 20 pana in mai. Pana atunci, OTZ a ales sa aiba un stoc tampon care sa o ajute sa gestioneze cererea de transport excedentara.
Contractul de inchiriere a celor 20 de camioane s-a facut pe o perioada de sase luni. Ulterior, compania de logistica va lua o decizie privind prelungirea contractului de inchiriere sau achizitia unui nou lot de camioane, in functie de cum vor evolua contractele pe care le detine in prezent.
„In momentul de fata clientii nu-si pot previziona foarte bine volumele de transport, drept pentru care nu mai incheie contracte pe termen lung. Datorita flexibilitatii oferite, am decis sa inchiriem un lot consistent de vehicule pe o durata de sase luni, urmand ca apoi sa decidem ce facem“, a declarat Daniel Scaesteanu, director general OTZ.
Decizia de achizitie a camioanelor noi s-a luat in noiembrie 2010, dupa discutii indelung cantarite. Desi la acel moment pe piata se gaseau inca vehicule Euro 4 pe stoc, la preturi cu 15-20% mai mici fata de camioanele nou puse in productie, OTZ a dorit sa achizitioneze un lot unitar de camioane – de aceeasi culoare si aceleasi caracteristici tehnice ridicate. Toate camioanele comandate sunt Euro 5 si urmeaza a fi folosite la transport intracomunitar. Tocmai de aceea sunt configuratii moderne, cu cutie de viteze automatizata si cabina Active Space.

Semiremorcile mega aduc un avantaj temporar
Ansamblurile de camioane care fac obiectul inchirierii provin din parcul de vehicule rulate al Cefin Romania si au ca ani de fabricatie 2005-2006. Avantajul il reprezinta confortul oferit de aceste camioane, toate echipate cu cabina Active Space, precum si volumul oferit de o parte din semiremorcile inchiriate, care sunt mega, de un real avantaj pentru marfurile transportate de OTZ. „Am reusit sa crestem ponderea clientilor care aveau nevoie de transport de volum, iar noi nu aveam suficiente semiremorci mega“, a afirmat Daniel Scaesteanu.
Reprezentantii Cefin sustin ca au facut o investitie importanta in service-ul vehiculelor inchiriate catre OTZ, pentru ca „nu au fost pregatite pentru vanzare, ci pentru a fi folosite in regim profesional. Am investit pentru a putea garanta pentru ele“, a spus Stefano Albarosa.

Inchiriere versus leasing
Serviciul de inchiriere este optim pentru un client care a semnat un contract nou de transport sau are o lipsa de capacitate de transport temporara.
„Serviciul nu este dedicat doar clientilor mari, dovada ca avem cereri inclusiv de la clienti mai mici. In plus, costurile sunt asemanatoare cu cele pentru achizitia unui vehicul propriu si cheltuielile de exploatare. Avem oferte de pret atractive pentru a incuraja clientii, astfel ca rata lunara a chiriei este competitiva cu o rata de leasing financiar, chiar daca, in acest caz, la final ai dreptul de proprietate a masinii, dar ratele de chirie nu se intind pe o perioada atat de lunga ca un leasing financiar, ci de la trei luni la maximum 18. Pe o durata mai lunga, inchirierea este, evident, mai scumpa. In chirie sunt cuprinse toate interventiile de intretinere, anvelopele, asigurarea, inclusiv rovinieta. Vehiculul ne apartine si practic toate costurile se regasesc in rata de inchiriere. Clientul plateste soferul si motorina si trebuie sa aiba grija sa respecte graficul de mentenanta“, a mai spus Stefano Albarosa.
„Ca orice serviciu elastic, costul chiriei este putin mai mare decat o rata de leasing financiar, dar costurile sunt acoperite de flexibilitatea serviciului“, spune Daniel Scaesteanu.
Avantajul este major insa pentru o firma care doreste sa aiba o situatie financiara stabila in fata institutiilor de creditare.
„Creditorul este interesat de cash-flow-urile viitoare pentru a putea sa acoperi ce ai imprumutat. Evident, chiria este un generator de cash-flow si nu este un pericol pentru stabilitatea pe termen mediu si lung a businessului“, a mai spus Scaesteanu.
Comparand inchirierea cu leasingul operational, Stefano Albarosa a precizat ca acestea au aceleasi avantaje contabile, dar sunt produse diferite. Leasingul operational se deruleaza pe o perioada mai lunga – 3-4 ani – si atunci si rata este mai ieftina. Flexibilitatea este insa mai redusa. Practic, leasingul operational este o chirie pe termen lung, in timp ce leasingul financiar este o finantare de achizitie.
In timp ce leasingul operational si chiria au service-ul inclus, clientul avand obligatia sa aduca masina la anumite intervale in service pentru intretinere si reparatii, daca este cazul, la leasingul financiar clientul alege daca vrea sa includa si un contract de service sau nu.
OTZ are si pentru camioanele cumparate in leasing financiar contract de mentenanta simplu, care acopera garantia si operatiile de intretinere. Exista si posibilitatea incheierii unor contracte de service care acopera toate riscurile – mentenanta si reparatii – cu o valoare a ratei lunare substantial mai ridicata.

Echilibru intre nou si vechi, leasing si proprietate
Pentru un control bun asupra costurilor, o firma cu o flota peste 100 de camioane trebuie sa aiba masini si in proprietate, si in leasing financiar, si in chirie sau leasing operational.
OTZ detine in prezent 120 de ansambluri de 40 t si 200 de vehicule de distributie, doua treimi din flota fiind reprezentata de Iveco. Doar 5-7% din flota este total achitata, iar 30% abia se livreaza. Circa 40% din camioanele folosite vor iesi anul acesta din leasing, iar conducerea firmei se gandeste deja la inlocuirea lor, daca contractele pe care le vor avea la acel moment o vor impune.
„Activand pe piata de bauturi, suferim de pe urma scaderii consumului si, daca va continua acest trend, ne vom pastra actualele camioane. Daca, insa, piata va creste, vom avea nevoie sa inlocuim fiecare din aceste vehicule vechi cu alte doua noi. Sunt doua strategii care tintesc lucruri diferite. Anul acesta vom avea o crestere foarte importanta a cifrei de afaceri pe transport din activitati pe international si acolo suntem aproape obligati sa avem vehicule noi“, a explicat Daniel Scaesteanu.
In opinia sefului Cefin Holding, un vehicul iesit din perioada de leasing poate fi foarte profitabil pentru anumite activitati, dar nu si daca este folosit pentru transport de alimente, de exemplu, unde, cand camionul se defecteaza, poate aduce pagube importante. „Folosirea profesionala a unui camion, adica rularea sa peste 7.000 km/luna, impune schimbarea acestuia dupa patru ani de utilizare, exploatarea unui vehicul nou fiind mai ieftina decat a unuia second-hand.“
Orice companie de distributie, crede Daniel Scaesteanu, are in flota si camioane noi, si camioane mai vechi, bune de utilizat pe cursele mai scurte, cu asteptari lungi la incarcare/descarcare, unde nu este eficient sa tii un camion nou. „Arta transportului este sa mixam diverse strategii si diversi clienti ca si industrie si sa nu aplicam un sablon. Camioanele noi, Euro 5, sunt folosite la intracomunitar, iar cele mai vechi la distributia interna.“

Inchiriere vs. subcontractare
Ca orice firma de logistica, OTZ apeleaza adesea si la subcontractori, fiind cat mai atenta la ce flota au acestia, de unde isi cumpara motorina, unde fac service-ul, pe ce perioada s-au gandit sa amortizeze investitia. Pentru calitatea serviciului, insa, compania prefera flota proprie.
„Subcontractarea transportului nu garanteaza performanta in timp“, crede Stefano Albarosa, „poate fi atractiva din punct de vedere al costurilor pe termen scurt, insa la final platesti in termeni de calitate si se stie foarte bine ca pentru o societate de logistica si transport vehiculul si soferii sunt ambasadorii imaginii, si
 asta conteaza foarte mult si pentru beneficiarul final“.
Astfel, pentru o firma de transport, subcontractarea are o valoare similara cu inchirierea, „foarte buna pe termen scurt“. La fel cum pe termen lung leasingul financiar este mai bun decat inchirierea, si achizitia unei flote proprii este mai profitabila decat lucrul cu subcontractori pe 3-4 ani.
In opinia sefului Cefin Holding, „subcontractarea si chiria sunt instrumente flexibile: subcontractarea este convenabila cand este criza pe piata de transport, dar devine ineficienta calitativ daca cererea de transport creste si toata lumea are marfa de transportat“.
OTZ foloseste si subcontractori si va folosi si in continuare, insa baza activitatii sta in flota proprie.
Chiar daca inchirierea a 20 de masini odata presupune angajarea rapida a unui numar insemnat de soferi, Daniel Scaesteanu sustine ca OTZ este „rodata cu genul acesta de mecanism“, pentru ca una dintre cele mai importante linii de activitate a companiei este distributia capilara, unde opereaza in zona de bauturi. „Bauturile sufera de o sezonalitate foarte inalta in perioada calda si avem experienta colaborarii cu firmele de leasing de personal, care ne ajuta sa ne acoperim aceasta nevoie de soferi in varfurile de sezon. In plus, speram in schimbari ale Codului muncii, care sa ne ajute sa angajam pe viitor soferi pe termen scurt.“ Compania lucreaza la dezvoltarea unor capabilitati de management care sa-i permita sa-si instruiasca intern oamenii, cu proceduri bine documentate si usor de inteles, iar procesul de invatare sa fie eficient.

Chiria atrage clienti noi
Potrivit lui Stefano Albarosa, „un serviciu de inchiriere se caracterizeaza in primul rand prin flexibilitate. Este un angajament pe termen scurt, care ajuta la rezolvarea unei nevoi de extracapacitate de transport, livrarea masinilor facandu-se imediat. Ne-am bucurat ca primul contract este realizat cu OTZ, pentru ca se consolideaza o experienta si un raport de afaceri foarte lung. Vreau sa le multumesc pentru ca au avut rabdare sa finalizam toate operatiunile implicate de un asemenea contract (inmatriculare, finantare, asigurare etc.), intelegand atat oportunitatea, cat si dificultatea contractului, cu atat mai mult cu cat a fost primul de acest gen.“
Pentru moment, serviciul de inchiriere este disponibil doar pentru autotractoare cu semiremorca, iar perioadele pentru care se poate opta variaza de la trei luni la un an si jumatate.
Cefin a lansat ideea acestui serviciu la finalul lui noiembrie, dar nu a fost pus la punct pana in ianuarie. „Acum avem sase negocieri si mizam sa ajungem la o flota de circa 100 de masini in chirie, impartite la 10-12 clienti odata“, a mai spus Albarosa, care sustine ca inchirierea nu este o alternativa la vanzare. „Este un model care se adapteaza mai bine in nordul Europei. Romania este mai mult ca Italia, transportatorii vad beneficiul proprietatii pe termen lung.“
Pe de alta parte, seful Cefin atrage atentia asupra faptului ca „si la inchiriere exista un control financiar, deoarece dorim sa fim asigurati ca societatea respectiva poate plati chiria. Nu se cere avans, dar dorim sa avem doua rate garantate, iar masina sa fie folosita profesionist, nu distrusa. Chiria nu este o alternativa pentru cine nu a obtinut aprobarea financiara la un contract de leasing financiar.“
Cefin intentioneaza sa foloseasca serviciul de inchiriere si pentru clientii pe care nu-i are deja in portofoliu sau care au in flota alte marci si astfel ar putea proba un Iveco pe termen scurt.                                     
Chiria, cea mai buna solutie pe termen scurt (pana la doi ani)
Avantaje:
– avans zero;
– obligatie pe termen scurt;
– toate costurile de intretinere si reparatii intr-o singura rata;
– livrare imediata;
– eficienta din punct de vedere al taxelor, chiria fiind o cheltuiala considerata cost direct, deductibil imediat.
Dezavantaje:
– clientul nu devine proprietar la finalul contractului;
– nu ofera posibilitatea de a beneficia de o flota uniforma, cu aceleasi specificatii tehnice.
Solutie recomandata pentru urmatoarele situatii:
– exista o nevoie de vehicule pe termen scurt;
– cresteri sezoniere de capacitati de transport;
– pana la livrarea vehiculelor noi comandate;
– transportatorii nu au suficienta incredere sa faca investitii in vehicule noi, dar nici nu sunt dispusi sa apeleze la subcontractori.