Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ca urmare a conferinței de presă organizată pe 5 august, asociațiile patronale ale transportatorilor – APTE2002, ATMB, UNTRR, FORT, Apulum Alba Iulia, COTAR și ARTRI – au trimis Primăriei Bucuresti cererea de autorizare a unei actiuni de protest pe 16 septembrie.

La manifestare sunt asteptate 5.000 de mașini (autotractoare, autobuze, taxi etc.) aparținând patronatelor din transporturi. În plus, 500 de persoane vor protesta în Piața Victoriei.

În capul listei de revendicări este reîncadrarea abuzivă a diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata (retroactivă pe 5 ani) a impozitelor și contribuțiilor sociale aferente. Astfel, pe lângă solicitarea amnistiei fiscale pe diurnă, firmele de transport cer și eliminarea discriminărilor dintre angajații de la privat și cei de la stat, ultimii beneficiind în caz de deplasare de o indemnizație de cazare de 230 de lei pe noapte, fără obligația de a prezenta documente justificative în acest sens.

Carantinarea șoferilor veniți din zone roșii face parte de asemenea dintre nemulțumiri, din cauza presiunii și mai mari pe disponibilitatea forței de muncă în transporturi, cu atât mai mult cu cât alte țări europene exceptează șoferii de la carantinare în caz de nevaccinare.

Printre revendicări se regăsesc și rezolvarea problemei organizării de licitații în transportul regulat de pasageri (transport județean, interjudețean) – aspru lovit de pandemie și care, din cauza unei suprareglementari, este paralizat și aproape de colaps – precum și soluționarea problemelor legate de plata despăgubirilor de către firmele de asigurări care dețin monopol pe piața polițelor RCA și care nu își despăgubesc asigurații.

Buletinul oficial al securității sociale (BOSS) din Franța tocmai a publicat o notă care, dacă se va păstra, riscă să aibă un impact major asupra firmelor de transport și șoferilor: faptul că un camion are cușetă nu permite, el singur, acordarea indemnizației de cazare de care poate beneficia șoferul. Ci, dacă se demonstrează că acesta nu are cheltuieli de cazare, înseamnă că indemnizația de cazare nu este folosită conform obiectului ei și deci trebuie reintrodusă în veniturile supuse cotizațiilor sociale, pe când acum ea este o sumă netă, neimpozitată.

Dacă firmele de transport vor ca sumele zilnice pe care le plătesc șoferilor să nu fie impozitate, aceștia trebuie să le justifice prin note de cheltuieli. Pentru angajatorii care, cu acordul salariaților, aplică DFS (Declararea Situațiilor Financiare), această modificare nu are niciun impact, deoarece indemnizațiile primite cu titlu de rambursare a cheltuielilor profesionale sunt deja integrate în veniturile supuse impozitelor și taxelor, înainte de aplicarea abaterii forfetare pentru cheltuieli profesionale.