Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Proiectul de lege referitor la instituirea indemnizației de hrană pentru lucrătorii mobili, așa cum sunt definiți în HG 38/2008, a fost trimis pe 12 decembrie 2023 pentru avizare la Consiliului Economic și Social (CES).

Obiectivul declarat al proiectului de lege inițiat de UNTRR și susținut de PNL (senatorii Alexandru Nazare și Nicolae-Ionel Ciucă fiind semnatarii adresei depuse la Biroul Permanent al Senatului României) este cel al adoptării unei indemnizații de hrană neimpozabile pentru șoferii profesioniști (definiți ca lucrători mobili) cu scopul de a compensa efectele negative generate de întârzierea aderării la Spațiul Schengen asupra activității de transport.

Propunerea vizează instituirea unei indemnizații de hrană de maximum 40 de euro pe zi, valoare care să fie deductibilă fiscal în limita acestui plafon și neimpozabil.

Inițiatorii au cerut aprobarea acestui proiect de lege în regim de urgență, date fiind pierderile uriașe pe care le înregistrează sectorul transporturilor în acest an, firmele românești de transport fiind dezavantajate în raport cu firmele de transport din alte state est-europene, care beneficiază de reglementări fiscale mai favorabile.

Proiectul menționează “majorarea de la trei la patru salarii de bază a plafonului neimpozabil, plafonul pentru contribuția de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate, pentru indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuți în HG 38/2008, indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare primite pe perioada deplasării în altă localitate”, însă rămâne în limita celor 2,5 ori ori plafonul diurnei plătite funcționarilor publici, adică de 87,5 euro pe zi.

Deși și în prezent legislația permite acordarea unei indemnizații de detașare transnațională și a unei alocații de hrană care, cumulate, să nu depășească 87,5 euro pe zi, avantajul instituirii indemnizației de hrană este precizarea fără echivoc că alocația de hrană este neimpozabilă, în prezent fiind ușor interpretabil acest aspect. În urma controalelor din mai multe județe a reieșit ca diferitele birouri ale ITM nu au un punct de vedere comun în ceea ce privește acordarea indemnizației de hrană, unele considerând-o obligatorie, altele, nu.

Astfel, pentru a deveni o regulă și nu o excepție, o reglementare care permite acordarea unei indemnizații de hrană neimpozabilă de maximum 40 de euro pe zi ar ajuta firmele care fac transport cross-trade – și care, ca atare, detașează șoferii transnațional – să probeze respectarea condiției de plată a șoferilor cu remunerația minimă din țara de detașare.

Și asta pentru că autoritățile de muncă din Austria, Germania și Franța, de exemplu, nu iau în considerare indemnizatia de detasare din calculul remunerației minime daca firma de transport nu face dovada plății unei indemnizații de masă. Fără bani de masă evidențiați separat, toată indemnizația de detașare se poate considera bani de masă și atunci condiția respectării remunerației minime nu este îndeplinită.

De menționat este că, dacă acest proiect de lege va fi aprobat, firmele de transport trebuie să aibă în vedere să schimbe contractele de muncă ale șoferilor pentru a include clauza de mobilitate. Chiar dacă acum indemnizația de detașare transnațională, indemnizația de delegare și indemnizația de mobilitate au același regim fiscal – toate sunt deductibile și neimpozabile în limita a 87,5 euro pe zi, dacă suma acordată zilnic nu depășește 3 salarii de bază împărțite la numărul de zile lucrătoare din fiecare lună – în cele mai multe contracte de muncă angajatorii din transporturi s-au ferit să îi numească pe șoferi lucrători mobili, mai ales ținând cont de legislația de dinainte de 2022 și de experiențele negative cu reîncadrarea diurnei în venituri de natură salarială.

În documentul de poziție înaintat de UNTRR către grupul parlamentar care a decis să promoveze inițiativa legislativă asociația patronală a solicitat inclusiv modificarea HG nr. 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar stabilește în anexă un nivel minim al indemnizației zilnice (diurnă), care nu a mai fost actualizat din 2002. Mai exact, raportând la inflația medie anuală și cursul mediu de schimb în perioada 2002-2022, UNTRR a argumentat că nivelul legal al indemnizației zilnice (diurna) șoferilor ar trebui să crească de la 35 Euro/zi în 2002 la valoarea de 76 Euro/zi în 2023.

Vinerea viitoare revista Tranzit organizează la Cluj cea de a 12-a ediție a Galei Tranzit, care va premia și de această dată cele mai eficiente firme de transport din România. Pentru prima dată va fi acordat și un premiu de inovație în transporturi firmei care a înscris în competiție cel mai inovativ serviciu de transport sau cea mai inovativă soluție digitalizată dezvoltată pe cont propriu sau de către un partener terț după propriile cerințe, cu scopul de a crește eficiența și calitatea serviciilor oferite către clienți.

Conferința care va precede ceremonia de premiere va încerca să lămurească încă o dată aspectele încâlcite ale reglementărilor legate de detașarea transnațională a șoferilor, dacă acordarea alocației de hrană este sau nu obligatorie pe durata detașării și dacă transportatorii riscă în continuare reîncadrarea diurnelor/indemnizațiilor de detașare ca venituri de natură salarială, impozabile.

De asemenea, vom analiza costurile de transport pe 2024 și cum vor fi acestea influențate de noua taxă de drum din Germania care intră în vigoare de la 1 decembrie și care va crește valoarea taxelor de drum în medie cu 80%, indiferent de cât de nou este camionul diesel. Vom încerca să lămurim cu invitații noștri cum putem influența valoarea taxei de drum pe Germania și care e economia făcută la 100.000 km rulați anual pe Germania.

Și nu în ultimul rând, trei avocați cu experiență – Smaranda Rugină, Frederik vanden Bogaerde și Agnieszka Martinez – vor oferi detalii despre controalele agresive cu care se confruntă transportatorii est-europeni în special în Franța și Belgia și cum trebuie să își pregătească firmele de transport șoferii și documentele pe toate tipurile de control, dar în special pe întoarcerea șoferului la 4 săptămâni în statul de înregistrare a firmei, pe petrecerea pauzei de 45 de ore în afara cabinei camionului și pe întoarcerea camionului.

Detalii despre amenzile pe România și când va deveni operațional ERRU (Registrul Unic European de Control) va oferi Florin Gagea, reprezentantul României la Euro Control Route.

Seara se va încheia cu un spectacol de excepție oferit de trupa VAMA.

Pentru cei care nu vor ajunge la eveniment în persoană, vom posta discuțiile ulterior evenimentului, pe pagina de eveniment:  https://traficmedia.ro/gala-tranzit-de-premiere-a-celor-mai-eficienti-operatori-de-transport-marfa-2023/