Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Revista Tranzit organizează vineri, 26 mai, la hotelul Mandachi din Suceava, conferința „Cum ne pregătim pentru controalele pe detașare transnațională”, unde și-au anunțat deja prezența circa 300 de invitați.

Florin Gagea (Euro Route Control/ISCTR) va explica în ce condiții riscă o firmă să dispară de pe piață în funcție de gravitatea sau numărul abaterilor înregistrate în Noul Registru de Control al Operatorilor de transport europeni și va vorbi și despre ce se li reproşează firmelor de transport din România atunci când sunt supuse la controale.

Marius Alban (Ministerul Transporturilor) va veni cu noutăți legate de statusul discuțiilor despre Pachetul Mobilitate de la Curtea Europeană de Justiție și cu clarificări din partea DG Move, iar Daniel Jinga (KPMG) va explica modul în care au transpus autorităţile statelor membre Regulamentul 1057 și cum tratează fiecare ţară aspectele legate de detaşare.

Avocații Smaranda Rugină (cu drept de practică în Franţa) și Frederik van den Bogaerde (acesta din urmă prin Zoom) vor vorbi despre controalele din diverse țări vestice, mai ales Franța și Belgia, pe marginea Regulamentului 561, și mai ales despre importanța de a contesta fiecare amendă, chiar dacă valorile sunt mici, deoarece altfel ele rămân în Registrul Unic de Control al Operatorilor de Transport.

Reprezențanți ai ITM, ANAF și ai asociațiilor profesionale ale transportatorilor vor clarifica aspecte legate de indemnizaţia de detaşare și de cuantumul în care este ea neimpozabilă, precum şi de regimul fiscal al alocaţiei de hrană și de cum se face corect înregistrarea în Revisal a detaşării transnaţionale.

Nu vor lipsi exemple de calcul al indemnizației de detașare și al alocație de hrană în funcție de salariul de bază, probleme ce apar la cântărire și unde îşi pot cere transportatorii dreptatea când ştiu că nu au supraîncărcat şi totuşi cântarul CNAIR arată altfel, sfaturi pentru buna gestionare a întoarcerii șloferilor acasă după 3-4 săptămâni sau detalii despre viitoare reglementări din transporturi (aplicarea taxării pe tkm, posibilitatea obţinerii permisului de conducere categoria C de la 18 ani sau recunoaşterea permiselor de conducere ale cetăţenilor ucraineni). Sponsorii evenimentului își vor prezenta nu doar oferta de produse și servicii, ci și modul cum pot contribui acestea la eficientizarea transporturilor, iar la cina festivă vom avea alături trupa The Hugs.

Legea 72/2022, care a introdus amnistia fiscală pentru angajatorii care au primit recalificări ale diurnelor pentru sumele acordate în perioada 1 iulie 2015 – 3 aprilie 2022, a stabilit și uniformizarea tratamentului fiscal al diurnelor și faptul că, pe viitor, orice recalificare poate fi făcută numai în urma unui control de specialitate efectuat de Inspecția Muncii. Astfel, era nevoie de un ordin comun al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Muncii pentru a stabili reguli procedurale precise. Conform legii 72/2022, procedurile trebuiau stabilite până pe 30 mai, însă proiectul de ordin comun (Ministerul Finanțelor/Ministerul Muncii) a fost pus în dezbatere publică abia pe 12 iulie.

Chiar dacă nu spune concret în ce situații un inspector de muncă poate considera un venit acordat unui șofer de transport internațional drept unul de natură salarială, sunt deja câteva situații clare discutate de-a lungul timpului în cadrul conferințelor organizate de revista Tranzit. Pregătirea firmelor trebuie să înceapă de la elaborarea contractelor de muncă ale șoferilor, care trebuie să aibă acte adiționale în care să se stabilească clar că în cazul detașării transnaționale, lucrătorul detașat primește o indemnizație de detașare care nu include cheltuielile ocazionate cu detașarea: cazarea, transportul și masa.

Pe de altă parte, valoarea indemnizației de detașare trebuie stabilită clar la nivel de unitate și să nu existe situații în care șoferul primește aceeași indemnizație lunară, indiferent de numărul de zile de detașare.

De asemenea, este recomandat ca indemnizația de detașare transnațională să fie aceeași de la o lună la alta și de la un lucrător la altul.

Ce spune noul proiect de lege?

Potrivit legii 72/2022, reîncadrarea diurnelor (indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, indemnizația de detașare transnațională sau prestația suplimentară acordată în baza clauzei de mobilitate), va fi posibilă numai după ce inspectorii ITM vor face un control și vor stabili dacă nu cumva este vorba de indemnizații sau de venituri salariale mascate ca diurne:  „Reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, a indemnizației de detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate, primite de salariați, poate fi realizată de organele fiscale (…) în urma controalelor realizate de organele competente ale Inspecției Muncii, prin care se constată situațiile de delegare, detașare, detașare transnațională în care se pot afla salariații, după caz, potrivit legii.”

Inspecția Muncii, prin inspectoratele sale teritoriale, va fi obligată să confirme natura veniturilor acordate sub forma respectivelor indemnizații (inclusiv prestația suplimentară pentru clauza de mobilitate) fie la cererea autorităților și instituțiilor publice (sau a oricăror altor entități), fie din oficiu, în urma controalelor proprii la angajatori. În cazul din urmă, constatările inspectoratelor se vor comunica Fiscului, care va putea să le folosească pentru a reîncadra sumele acordate incorect ca indemnizații neimpozabile în venituri de natură salarială, pentru care se vor calcula taxele și impozitele aferente.

Proiectul de ordin cu procedura pus marți în dezbatere stabilește că inspectoratele teritoriale vor face controale specifice la contribuabilii care figurează cu detașări transnaționale, iar actele de control vor fi trimise la Fisc, în timp ce organele fiscale teritoriale vor selecta în baza analizei de risc contribuabilii la care Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, a efectuat controalele specifice și pentru care actele de control i-au fost transmise. „Fundamentarea constatărilor în ceea ce privește impozitul pe venit și contribuțiile sociale, va fi efectuată ținând cont de constatările efectuate de Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, cu privire la natura veniturilor acordate salariaților sub forma indemnizației de delegare, detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate”, scrie în proiectul de ordin. Practic, asta înseamnă că organul fiscal va putea recalifica și stabili impozitul și contribuțiile suplimentare doar pornind de la ce a constatat inspectorul de muncă.

„După primirea actelor de control de la inspectoratele teritoriale de muncă se poate proceda la efectuarea de acțiuni de inspecție fiscală în care se poate realiza reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate, primite de salariați, în temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (…) ținând cont de constatările efectuate de Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă”, potrivit proiectului.