Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În contextul discuțiilor legate de interpretarea Legii 16/2017 – în care se precizează că indemnizația de detașare transfrontalieră este neimpozabilă dacă nu se acordă pentru a acoperi cheltuielile ocazionate de detașare, cele de cazare, transport și masă – reprezentanții Apulum Alba Iulia sugerează ca Statul să aplice echitabil prevederile HG 714/2018 pentru bugetari și angajații de la privat.

Astfel, pe vremea când ITM și ANAF puneau la cale primele controale pe diurnă la transportatorii care lucrează pe Comunitate, ministrul finanțelor de la acea dată, Eugen Teodorovici, semna, alături de premierul Dăncilă HG 714, care prevede la articolul 4 că indemnizația de detașare (de 20 de lei/zi) și alocația zilnică de cazare (în cuantum 230 lei/zi, în limita căreia un funcționar de stat trebuie să își acopere cheltuielile de cazare) pot fi acordate fără prezentarea domentelor justificative.

Acest tratament considerat de Apulum Alba Iulia “discreționar” nu se aplică proporțional și angajaților de la privat, din păcate. Nici ca valori și, mai ales, nici fără documente justificative.

Transportatorii care detașează transfrontalier șoferi trebuie să le acorde acestora indemnizația de detașare, iar la control inspectorii ANAF cer să justifice cheltuielile de detașare – cele de transport, cazare și masă – dacă vor să scape de reconsiderarea ca venit de natură salarială a contravalorii acordate ca diurnă sau indemnizație de detașare.

Tratamentul discriminatoriu acordat bugetarilor a fost ridicat și la întâlnirea reprezentanților transportatorilor cu ministrul finanțelor și cu conducerea ANAF, care însă nu au oferit niciun răspuns la această interpelare, rămânând, probabil, pe lista discuțiilor de la grupul de lucru – pe care ministrul Nazare a spus că îl va înființa cu participarea autorității (ANAF și ITM), pe de o parte, și a transportatorilor, pe de altă parte – așteptat cu nerăbdare să-și înceapă activitatea cât mai curând.

APTE 2002, ATM Bucovina, FORT și APULUM au decis constituirea unui grup de lucru format din consultanți fiscali, avocați și consilieri juridici cu experiență pe transporturi care să analizeze mai multe reglementări sociale și fiscale în vigoare referitoare la delegarea și detașarea transnațională a conducătorilor auto pentru a vedea ce prevederi sunt în contradicție și care necesită clarificări pentru a stopa situația tensionată din rândul firmelor de transport care au încheiat sau sunt în curs de inspecție fiscală pe tema diurnelor. Grupul de lucru va analiza deciziile de impunere încheiate de ANAF la mai multe firme de transport și va trimite Ministerului Finanțelor Publice un punct de vedere fundamentat privind reîncadrarea diurnelor – plătite de firmele de transport șoferilor din 2014 până în prezent – ca venit de natură salarială.

Este primul pas prin care cele patru asociații patronale acționează în vederea soluționării crizei cu care se confruntă piața de transport internațional la acest moment. În același timp, APTE 2002, ATM Bucovina, FORT și APULUM solicită Ministerului Finanțelor Publice și ANAF formarea de urgență a unui grup de lucru consultativ pe această problemă înainte de a condamna la închidere o treime din firmele românești de transport internațional, care contribuie cu aproape 7% la PIB-ul țării, cu atât mai mult cu cât ne aflăm într-o perioadă de criză economică, iar agenții economici nu au bani de cheltuit în procese greoaie și inutile, în urma cărora, și dacă ar pierde, nu au active și fonduri acoperitoare pentru sumele uriașe imputate de ANAF.