Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Marvicon ajusta în general tarifele de transport în funcție de prețul combustibilului o dată la trei luni, dar la finalul primei decade din martie firma și-a informat clienții că, dacă motorina va continua să se scumpească, nu va mai putea menține valorile de până atunci, negociate la final de decembrie, și care aduceau o creștere de 3-5%, în funcție de client, față de cele anterioare. În martie-aprilie urma să aibă loc o nouă ajustare, deoarece salariile șoferilor au crescut în februarie, dar din cauza scumpirii repetate a motorinei aceasta s-a făcut mai devreme. „Doi clienți au fost de acord imediat“, declară Ilie Ilea, directorul general al companiei, „alții au răspuns pozitiv și urmează să discutăm prețul final, iar pentru cei care nu vor accepta nu mai putem lucra“.

Spre deosebire de alți manager de transport, care au putut actualiza tarifele cu clienții străini, dar nu și cu cei din România, Ilie Ilea nu crede că se va confrunta cu această problemă, deoarece deja se simte pe piață o lipsă de capacitate. „Și, dacă nu are cine mai face cursele clienților, nu le vom face nici noi.“ Marvicon are în țara noastră 170 de camioane, din care 130 cu containere și restul cu prelate, iar Ilie Ilea apreciază că în transportul containerizat clienții sunt mai ușor de convins să actualizeze tarifele, deoarece, dacă nu livrează la timp, fie au costuri foarte mari de depozitare în terminale, fie riscă să piardă vaporul și să mai găsească unul mult mai târziu. Firma așteaptă să i se livreze 20 de camioane noi și nu va restitui decât 11 conform contractului de buy back.

Marvicon face parte din Grupul Jost, care a trimis, la rândul său, notificări tuturor clienților. Iar dacă motorina va continua să se scumpească se va solicita indexarea tarifelor săptămânal sau lunar ori se va discuta pentru fiecare cursă în parte, chiar dacă acele curse sunt pe bază de contract cu preț deja stabilit. „E o situație nouă, nu am mai întâlnit niciodată așa ceva. Dar clienții știu deja cum stau lucrurile și sunt deschiși la negocieri.“ În ceea ce privește estimările legate de perioada imediat următoare, „ne dorim ca, până se stabilizează situația, să fim măcar pe linia de plutire, nu ne mai gândim foarte mult la profit. Ianuarie a fost o lună bună pentru companie și ca cifră de faceri și ca profit, și în februarie a fost destul de bine, deoarece unii clienți au crescut volumele față de 2021.“

Firma clujeană Maxim Invest face preponderent transport de flori și lucrează mult pe relația Danemarca, astfel că managerul său, Călin Mateiu, a avut ocazia să afle de la partenerii de acolo cum a evoluat în martie prețul motorinei, în ce măsură se pot renegocia tarifele de transport și care este reacția statului în noul context economic provocat de conflictul din Ucraina.

Am aflat, astfel, că în primele două săptămâni de la invadarea acestei țări de către Rusia prețul motorinei a crescut în fiecare zi cu câte o coroană daneză (o coroană daneză este echivalentul a aproximativ 0,665 de lei) – apoi s-a anunțat că va scădea.

În condițiile acestea, firmele de transport din zona unde activează partenerii Maxim Invest au solicitat o întâlnire cu ministrul danez al transporturilor, care s-a și deplasat la fața locului și a garantat că nu vor fi sincope în aprovizionare, dar că, în ceea ce privește prețurile de pe piața internațională, nu are ce face, ci poate cel mult să propună în guvern plafonarea sau scăderea accizei ori a TVA.

Transportatorii danezi sunt de părere că cea mai bună soluție în aceste condiții este actualizarea cât mai deasă a tarifelor. „Noi avem în contracte o clauză de ajustare, la finalul fiecărei luni, a tarifelor în funcție de prețul motorinei. Mai exact, când facturăm ținem cont de prețul mediu din luna respectivă, publicat de asociația transportatorilor danezi. Iar acum transportatorii danezi vor ca indexarea să se facă o dată la două săptămâni, pentru ca tarifele să fie cât mai corecte dacă prețul se modifică atât de des ca în ultimul timp“, explică directorul general Maxim Invest.

Acesta a purtat zilnic discuții cu clienții în ultimul timp, iar cei din Danemarca au fost dispuși să renegocieze și la două săptămâni. Inclusiv unul în cazul căruia tariful se ajusta anual acum a acceptat o creștere de 10% și o modificare lunară. Mai greu este cu beneficiarii din România, unde se discută pentru fiecare cursă în parte, în ciuda crizei de capacitate de pe piață. „Probabil pentru că încă sunt firme mici care nu calculează corect costurile și acceptă să lucreze la orice tarif.“ Călin Mateiu nu crede că este suficient să se facă ajustarea tarifelor o dată la două săptămâni, săptămânal i se pare mai corect, iar zilnic este foarte greu, „deși am auzit și de variata aceasta, pentru că în transportul de flori din Olanda în Danemarca, de exemplu, procentul combustibilului în costul total de transport a crescut la un moment dat cu 50%, de la 8% la 12%, de la o zi la alta“.