Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Hapag-Lloyd a înregistrat o scădere a profiturilor în primul trimestru din 2024 față de primul trimestru din 2023, pe care Ti Insight o consideră deloc surprinzătoare. Veniturile față de aceeași perioadă a anului trecut au scăzut cu 23%, până la 4.623 de milioane de dolari, în timp ce EBITDA a scăzut cu 60%, EBIT cu 79%, iar profiturile totale cu 84%, ajungând la 325 de milioane de dolari. În activitatea principală de linie maritimă, volumele au crescut cu 6,8%, până la 3 milioane TEU, dar comparativ cu 2023 tarifele medii de transport de marfă au scăzut cu 32%. Pe de altă parte, arată Ti, profiturile din 2023 au fost excepționale, deci nu sunt un termen bun de comparație.

Ceea ce este util de măsurat însă este gradul în care criza din Marea Roșie a dus la creșterea atât a tarifelor de transport, cât și a profiturilor, comparativ cu a doua jumătate a lui 2023. După cum a comentat Hapag-Lloyd, chiar dacă rezultatele sale sunt semnificativ sub cifrele excepționale din 2023, tarifele s-au stabilizat în primul trimestru din 2024 ca urmare a redirecționării navelor în jurul Capului Bunei Speranțe și a cererii mai mari de capacitate, iar numeroasele nave noi care au fost și le vor fi livrate în 2024 tuturor companiilor de pe piață au fost esențiale pentru a menține lanțurile de aprovizionare în funcțiune fără prea multe întreruperi.

Stabilizarea tarifelor este ceea ce a adus profitabilitate Hapag-Lloyd, dar nu se știe în ce măsură acest lucru va continua. Iar reprezentanții companiei admit gradul ridicat de incertitudine de pe piața transportului de containere. Linia maritimă a declarat că se așteaptă ca EBIT pentru acest an să fie în intervalul 0-1,1 miliarde de dolari și că se presupune că o mare parte din rezultatul estimat va fi generată în prima jumătate a anului. Dar orice prognoză are un grad ridicat de incertitudine – chiar și pentru o companie atât de profitabilă ca Hapag-Lloyd – din cauza fluctuațiilor mari ale tarifelor și provocărilor geopolitice.

Sursă foto: Photos Vessels – Hapag-Lloyd

După ce au atins niveluri fără precedent datorită redresării economice post-Covid, tarifele de transport maritim au început să scadă din nou din vara lui 2022, așa cum știți deja, dar într-o măsură mult mai mare decât se așteptau chiar și companiile de transport maritim. Schimbarea este vizibilă clar în rezultatele financiare din prima jumătate a lui 2023, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Containers: the results of the main operators in H1 2023 (upply.com)). Expeditorii au avut și ei de suferit, dar într-o măsură mult mai mică.

Maersk a avut în primul semestru din 2023 o cifră de afaceri totală de 27.195 de milioane de dolari, din care 18.576 din transport maritim, cu 33,6%/43,7% mai puțin decât în primul semestru din 2022, și EDITDA de 6.874/5.611 milioane de dolari, cu 64,6%/68,5% mai puțin decât în perioada similară din 2022. Iar volumele de transport maritim au fost cu 7,7% mai mici, adică 11.260.000 de TEU. Aproape la același nivel ca volume de transport maritim, 10.620.000 TEU, cu 2,7% mai puține decât în 2022, a fost CMA CGM, care a avut o cifră totală de afaceri de 25.011 de milioane de dolari, cu 33,7% mai mică decât în primul semestru din 2022, din care 17.222 de milioane din transport maritim (-44,2%), și EBITDA de 6.028/5.235 de milioane de dolari, cu 67,4%/70,4% mai puțin decât în primul semestru din 2022. Iar COSCO Shipping are o cifră totală de afaceri de 12.567 de milioane de dolari, cu 56,4% mai mică decât în 2022, din care 7.852 de milioane de dolari din transport maritim (-61,6%), și volume de 11.395.328 de TEU, din care 7.795.112 TEU din transport maritim.

Clasamentul după cifra de afaceri continuă cu Hapag Lloyd, ONE, Evergreen, HMM, ZIM, Yang Ming și Wan Hai Lines. În top nu apare MDC, deoarece nu își publică rezultatele financiare.

Cu alte cuvinte, atât veniturile, cât și EBITDA au înregistrat o scădere de două cifre, în timp ce scăderea volumelor este relativ limitată, deci rezultatele financiare mai slabe sunt cauzate în special de scăderea tarifelor. Iar cifrele din trimestrul al treilea au continuat să confirme și chiar să amplifice această tendință. În ceea ce privește topul expeditorilor, în frunte se află Kuhne + Nagel, cu 6.146 de milioane de dolari, cu 48,5% mai puțin decât în primul semestru din 2022, EBITDA de 1.443 de milioane de dolari (-32,6%) și volume cu 3,1% mai mici, adică de 2.094.000 TEU. DHL Global Forwarding este la mare distanță ca cifră de afaceri, cu 3.347 de milioane de dolari, cu 45,6% mai puțin decât în 2022, EBITDA de 781 de milioane de dolari, cu 20,4% mai mică, și cu 1.525.000 TEU (-7,1%). Podiumul este completat de DSV, cu 3.223 de milioane de dolari, în scădere cu 48,2% față de prima jumătate a lui 2022, EBITDA de 917 milioane de dolari (-23,4%) și volume de 1.230 .000 TEU (-9,4%). Urmează în clasament Sinotrans și DB Schenker. În cazul acestor firme, spre deosebire de transportatorii maritimi, EBITDA a scăzut mai puțin decât cifra de afaceri, mai ales pentru cele europene din fruntea topului.