Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Upply a publicat recent a treia ediție, pentru 2022, a raportului său anual despre indicatorii financiari ai principalelor companii de transport din lume, din care reiese că cei mai mari operatori globali de transport și logistică au reușit, datorită situației economice favorabile din 2022, să aibă o creștere a veniturilor și a profitabilității, iar pentru mulți dintre ei, mai ales pentru cei maritimi, cifrele au atins niveluri record, deși nu mai vedem ratele de creștere de 3-4 cifre din 2021. Între timp însă, așa cum știm, situația s-a înrăutățit.

Chiar dacă operatorii de transport maritim și logisticienii au avut rezultate foarte bune, pe locurile fruntașe după indicatorii financiari rămân specialiștii în transport expres, deși ei își datorează cifrele și diversificării activității. Pe primele trei locuri în funcție de venituri sunt, ca și în 2021 și în aceeași ordine, UPS, DHL și FedEx.

UPS a depășit, pentru prima dată în istoria sa de 115 ani, pragul de 100 de miliarde de euro al veniturilor, datorită celor 6,2 miliarde de colete livrate. Activitatea de transport de colete din Statele Unite a generat 64% din cifra de afaceri totală a companiei (64,2 miliarde de dolari, în creștere cu 6,5% față de 2021), transportul internațional de colete reprezintă 19,6%, adică 19,7 miliarde de dolari, cu 0,8% mai mult decât în 2021, și divizia Supply Chain Solutions reprezintă 16,4%, adică 16,4 miliarde de dolari, în scădere cu 5,7% față de 2021. Pe piața internă din SUA, UPS a înregistrat o scădere de 3,1% a volumului mediu de colete, mai ales din cauza creșterii inflației, dar veniturile rămân ridicate, stimulate în special de creșterea tarifelor ca urmare a creșterii bruște a prețurilor energiei. Și în transportul internațional de colete UPS a suferit o scădere, din cauza contextului economic agravat de războiul din Ucraina, de carantina din China și de faptul că aprecierea dolarului a dus la scăderea exporturilor clienților săi importanți.

În segmentul Supply Chain Solutions veniturile din transport au fost de bază, deși au scăzut cu 9,4% față de 2021, până la 8.943 de milioane de dolari, în timp ce divizia de logistică și-a continuat creșterea, cu 12,3%, până la 5.351 de milioane de dolari.

UPS investește masiv în logistică medicală, iar achiziția BOMI Group, finalizată în ultimul trimestru din 2022, ar urma să alimenteze în continuare creșterea companiei americane pe acest segment.

În 2021, UPS și-a vândut activitatea de transport rutier de grupaje UPS Freight către TFI  International, iar pierderea de cifră de afaceri rezultată de aici nu a fost compensată de celelalte activități.

În ceea ce privește EBITDA, UPS a ajuns la 18.711 milioane de dolari, în scădere cu 7,5% față de 2021.

Sursă foto: UPS (https://brand.ups.com/en-us/register/journalist.html)

Din analiza Upply „Panorama financiară a celor mai mari companii de transport și logistică din lume“ rezultă că veniturile însumate ale primelor cinci companii de transport maritim au crescut de la 125 de miliarde de dolari în 2020 la 225 de miliarde în 2021, în timp ce profiturile au crescut de opt ori, până la 80 de miliarde de dolari, deși creșterea volumelor de mărfuri a fost mult mai modestă, demonstrând că profitabilitatea a fost principala prioritate, nu creșterea cotei de piață.

Grupurile de origine europeană au generat 50,6% din veniturile totale ale primelor 10 companii de transport maritim din lume, în care nu se include și MSC, deoarece nu își publică rezultatele financiare. Ceilalți operatori din clasament sunt asiatici, ZIM fiind singura excepție.

Maersk a rămas pe primul loc în ceea ce privește veniturile, cu 61,787 miliarde de dolari, și a înregistrat o creștere a EBITDA de la 20,7% la 38,9%, iar profiturile sale s-au înmulțit cu șase. Numai transportul maritim a generat venituri de peste 48 de miliarde de dolari, în creștere cu 65,3% față de anul precedent, și un EBITDA de 21,4 miliarde de dolari, în condițiile în care creșterea tarifelor de transport de marfă a dus la o creștere cu 17% a costurilor de operare. Transportul de containere a rămas principala activitate a grupului, reprezentând 78% din venituri, față de 73% în 2020. În afară de diversificarea activității pentru a deveni un adevărat integrator de servicii logistice și de achizițiile realizate în 2021, Maersk își permite să-și finanțeze și tranziția energetică, un alt obiectiv major al său: în 2021 și la început de 2022 a comandat 12 transportoare de containere pe metanol verde, care urmează să fie livrate în 2024 și 2025.

Maersk a fost urmat în clasamentul după cifra de afaceri de CMA CGM și Hapag-Lloyd. După un 2021 record, companiile de transport maritim au început exercițiul financiar 2022 într-un mod la fel de favorabil, așa cum arată rezultatele privind veniturile pe primul trimestru. Iar EBITDA a continuat să aibă o creștere de trei cifre, în ciuda reducerii volumelor de mărfuri.