Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Indicele Transporeon al capacității de transport

Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a fost în martie 2024 cu 7,4% mai mic decât în martie 2023 și cu 5,1% mai mic decât în februarie 2024 și se află la a treia lună consecutivă de scădere, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, preluate de Transport Intelligence (Ti).

În februarie 2024 acesta a fost de 109,52, în condițiile în care ce este sub 100 indică o capacitate limitată. Deci faptul că din noiembrie 2022 încoace valoarea a fost mereu de peste 100 arată că disponibilitatea capacității nu a fost o problemă pe piața europeană de transport rutier de mărfuri. Cu toate acestea, din martie 2023, rata de creștere a capacității a scăzut progresiv, indicând o scădere a excedentului și o normalizare a situației capacității pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri.

Comerțul din perioada Paștelui și situația actuală de la Marea Roșie ar putea fi principalii factori care au dus la scăderea capacității, sunt de părere analiștii Ti, cel mai recent sondaj realizat de această platformă indicând o trecere notabilă către soluții multimodale.

În aceste condiții, în martie 2024 indicele tarifelor spot a crescut cu 5,2% față de februarie 2024, până la 121,23, și a fost cu 11,8% mai mare decât în perioada similară a anului trecut, în timp ce indicele tarifelor din contracte a crescut cu 2,3% față de anul precedent și cu 0,9% față de luna precedentă, până la 124,79. Reducerea volumului real este indicată de tariful spot, care este încă sub indicele tarifelor din contracte, adică de 121,23, față de 124,79. Cu toate acestea, diferența dintre cele două a scăzut din august 2023 încoace, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva cererii și ofertei. În plus, așa cum arată și analiza Ti din lunile anterioare, nu se așteaptă o lipsă de capacitate și din cauza perspectivelor slabe ale economiei europene, care duc la o nevoie scăzută de transport.

Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a crescut în februarie pentru a doua lună consecutiv, dar este cu 2,9% mai mic față de februarie 2023, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti).

Indicele capacității în februarie 2024 a fost de 109,53, în condițiile în care ce este sub 100 indică o capacitate limitată de transport. Indicele capacității a fost întotdeauna peste 100 din noiembrie 2022 încoace, sugerând că disponibilitatea camioanelor nu a fost o problemă în ultimul an, dar rata de creștere a capacității a scăzut treptat din martie 2023, în cele mai multe dintre luni, până în decembrie 2023, sugerând un excedent redus de capacitate și faptul că situația capacității în transportul rutier european de mărfuri se normalizează.

În ultimele două luni a avut loc și o ușoară creștere a indicelui tarifului spot și din contracte: primul a înregistrat o recuperare lentă, dar constantă din iulie 2023 încoace, iar al doilea a avut o tendință de recuperare lentă evidentă din septembrie 2023. Pentru transportatori, această evoluție oferă speranța unei normalizări treptate.

Pe piața spot, tendința de scădere a tarifelor timp de 14 luni s-a inversat în ianuarie, iar în februarie indicele tarifelor spot a ajuns la 115,25, în creștere cu 6,4% față de februarie 2023 și în scădere cu 4,0% față de ianuarie 2024. Scăderea lunară a prețurilor de transport se încadrează în tiparul din anii precedenți din cauza sezonalității.

Indicele prețurilor din contracte a ajuns la 123,65 în februarie 2024, în creștere cu 1,0% față de februarie 2023 și cu 0,7% față de luna precedentă.

Indicele tarifelor spot este încă sub cel al tarifelor de transport pe bază de contract (115,25 față de 123,65), semnalând scăderea reală a volumului, dar diferența a fost tot mai mică din august 2023 încoace, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva cererii și ofertei. În viitorul apropiat nu se așteaptă o lipsă de capacitate din cauza perspectivelor slabe ale economiei europene, care se reflectă și în previziunile marilor furnizori de servicii logistice. DSV, de exemplu, citat de Ti, estimează o creștere plată sau mică a pieței de transport rutier de mărfuri în 2024. Dar, deși nu se întrevede un catalizator pentru o creștere mai rapidă, aprovizionarea în vederea Paștelui ar putea crește volumele și ar putea provoca o reducere suplimentară a excedentului de capacitate.