Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a scăzut în ianuarie 2024 cu 2,2% față de ianuarie 2023, pentru prima dată în 19 luni, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti).
Valoarea din ianuarie a fost de 103,21, în condițiile în care ce este sub 100 indică o capacitate limitată de transport. Indicele a fost de peste 100 din noiembrie 2022 încoace, deci capacitatea de transport nu a fost o problemă în ultimul an, însă rata ei de creștere a scăzut treptat din martie 2023, sugerând un excedent redus de capacitate și faptul că situația din transportul rutier european de mărfuri, din acest punct de vedere, se normalizează.
Comparativ cu decembrie 2023, în ianuarie 2024 a fost o creștere de 1,3%.
Ușoara scădere a capacității din ianuarie a dus la o ușoară creștere a indicelui tarifului spot și tarifului din contracte. De altfel, din iulie 2023 asistăm la o redresare lentă, dar constantă a tarifelor spot de transport, iar în ceea ce privește contractele tendința de revenite lentă a fost evidentă din septembrie 2023. Deci pentru transportatori această evoluție a prețurilor oferă speranța unei normalizări treptate.
Pe piața spot, tendința de scădere a tarifelor timp de 14 luni a fost inversată, indicele ajungând la 120,05 în ianuarie 2024, cu 2,5% mai mult decât în ianuarie 2023 și cu 5,7% mai puțin decât în decembrie 2023 – de altfel, scăderea față de luna anterioară a tarifelor se încadrează în tiparul din anii precedenți.
Indicele prețurilor de transport din contracte a ajuns la 122,77 în ianuarie 2024, cu 0,3% mai mult decât în ianuarie 2023.
Indicele tarifului spot este încă sub cel al tarifului din contracte, ceea ce indică scăderea reală a volumului de transport. Cu toate acestea, diferența dintre ratele spot și cele contractuale a scăzut din august 2023, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva cererii și ofertei.
Pe viitor ar trebui să vedem o normalizare pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri, cu cerere și ofertă echilibrate. O nouă lipsă de capacitate nu este de așteptat pe termen mediu din cauza perspectivelor slabe ale economiei, deși perioada premergătoare Paștelui ar putea provoca o reducere a excedentului de camioane.
Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a crescut cu 12% în august 2023 față de august 2022, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, fiind a 14-a lună consecutivă de creștere față de anul anterior și reflectând stagnarea cererii de transport rutier de mărfuri de pe piața europeană. Capacitatea disponibilă are deci o traiectorie ascendentă din mai 2022, ceea ce face ca, pe fondul concurenței puternice, transportul rutier european să fie mai ieftin – tarifele spot scad continuu din noiembrie 2022 încoace, iar în august 2023 au fost cu 16% mai mici decât în august 2022, parțial și pentru că s-au ieftinit combustibilii.
Spre deosebire de tarifele spot, cele din contracte se mențin, așa cum remarcă și Transport Intelligence (Ti), scăderea în cazul lor fiind mult mai mică – 3,6% față de august 2022 – din cauza costurilor mari și a încercării expeditorilor de a încheia contracte ferme pentru a profita de starea actuală a pieței. În plus, scăderea întârziată a tarifelor din contracte are legătură cu ciclurile de achiziție a mărfurilor, deci ne putem aștepta la noi scăderi ale tarifelor din contracte în lunile următoare.
De trei luni, indicele tarifelor spot este sub indicele tarifelor din contracte, semnalând o scădere reală a volumului de marfă.
În aceste condiții, așa cum concluzionează Ti, piața le-a fost mai favorabilă expeditorilor în 2023, câtă vreme capacitatea disponibilă a crescut și tarifele spot și din contracte au scăzut.
Iar rezultatele financiare ale companiilor europene de transport rutier de marfă reflectă scăderea volumului. De exemplu, din cauza tarifelor mai mici, DHL Forwarding Freight a avut venituri cu 40,3% și EBIT cu 41,8% sub cele din primul semestru al lui 2022, în timp ce veniturile DSV din transport rutier au scăzut cu 4,5% în prima jumătate a lui 2023, iar EBIT cu 2,8%, față de perioada similară din anul precedent.
Scăderea veniturilor reale, condițiile financiare stricte și cererea externă mică afectează grav firmele europene de transport, iar la acestea se adaugă incertitudinile și creșterile de costuri aduse de Pachetul Mobilitate. Ti prognozează o creștere mai puternică în următorii cinci ani a pieței europene de transport rutier de mărfuri, deși perspectivele sunt încă întunecate de războiul din Ucraina.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit