Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Eltra Logis își consolidează poziția în industria farmaceutică din România, care acum generează 40% din cifra sa de afaceri, deoarece consumul de medicamente de la noi este mare, iar capacitățile locale de producție se dezvoltă și ele. De altfel, compania vizează creșterea segmentului farma până la 80% din cifra sa de afaceri până în 2030.

Decizia Eltra Logis de a se reorienta către industria farmaceutică a fost determinată de provocările majore din sectorul textil din România, care a devenit din ce în ce mai puțin profitabil: în ultimii ani, numeroase fabrici de la noi s-au închis din cauza creșterii semnificative a costurilor salariale, care le-a făcut să-și piardă competitivitatea pe piața globalizată. De aceea compania de logistică a decis să își regândească strategia și să se concentreze asupra unui domeniu în expansiune, cel farmaceutic, unde cererea este în creștere, iar marjele de profit sunt mai bune. Această tranziție i-a permis să rămână sustenabilă și să se adapteze la noile realități economice. Consumul ridicat de medicamente în România, sistemul de sănătate în criză de management și carența în asigurarea necesarului din industria de profil de la noi sunt principalii factori care au stat la baza deciziei de a investii în domeniu, alături de oferta variată de furnizori de suplimente, așa cum explică Elena Jianu, fondatorul companiei.

„Industria farmaceutică are o dinamică aparte și vedem că tot mai multe companii deschid capacități de producție în România, ceea ce duce la o creștere a necesității de depozitare și distribuție națională. Iar noi oferim astfel de servicii și vizăm extinderea capacităților noastre pentru acest sector.”

În 2023, compania a investit două milioane de euro în deschiderea primei sale facilități de depozitare farmaceutică, având o capacitate de 370 de paleți la temperatură controlată, și își propune ca până în 2025 să adauge o capacitate de 1.000 de paleți pentru produse care necesită păstrarea la 15-25°C.

Eltra Logis a dezvoltat la Albota, lângă Pitești, o platformă care, împreună cu divizia de camioane frigorifice certificate pentru transportul de medicamente, poate crește cifra de afaceri cu încă 12% în 2025 – ținând cont de statisticile din industria farmaceutică pentru România. La acest centru se adaugă și alte depozite în România și Spania, cu un total de 10.000 mp, unde sunt oferite servicii de cross dock, logistică, depozitare, picking, pregătire a comenzilor pentru industria modei, cea farmaceutică și cea a bunurilor de mare valoare. Toate monitorizate cu un software WMS modern. Din portofoliul de servicii al firmei mai fac parte transportul intern și internațional, inclusiv last mile, realizat cu flota proprie și cu o rețea extinsă de subcontractori.

După cum reiese dintr-o analiză Upply referitoare la supply chain în general și la modul în care UE și SUA își propun să-și consolideze autonomia strategică, bazată în special pe diversificarea lanțurilor de aprovizionare, în unele industrii este clar că a apărut deja o strategie de diversificare a lanțului de aprovizionare, ceea ce ridică problema nivelului legăturilor comerciale dintre China și țările potențial diversificate din sectorul bunurilor intermediare. Deoarece o legătură strânsă ar putea reduce beneficiile diversificării în ceea ce privește îmbunătățirea rezilienței lanțului de aprovizionare, așa cum s-a văzut în recenta creștere a numărului de cazuri de Covid din China, care nu numai că a redus activitățile de producție din această țară, dar a încetinit și producția în alte țări asiatice.

Vietnamul, de exemplu, este una dintre cele mai promițătoare opțiuni de diversificare, în special pentru echipamente de producție și textile. Comparativ cu 2019, importurile UE și SUA din Vietnam au crescut în 2021 cu 12% și respectiv 57%, dar și legătura comercială pentru bunuri intermediare dintre China și Vietnam în industria echipamentelor și a textilelor a crescut în ultimii cinci ani și peste jumătate din importul acestor bunuri sunt importate în Vietnam din China.

Acest lucru nu se aplică numai țărilor apropiate geografic de China, ci și la opțiuni nearshoring cum ar fi Turcia, Mexic și țările din centrul și estul Europei. De exemplu, ponderea Chinei în importurile totale de bunuri intermediare auto din Mexic a crescut de la 7,5% în 2019 la 10,5% în 2021, deși Acordul SUA-Mexic-Canada a stabilit un prag în acest sens, pentru a stimula lanțul de aprovizionare regional.

Interesantă este și industria textilă turcă, deoarece această țară a crescut aprovizionarea de la furnizorii regionali din Eurasia și Africa de Nord, dar tot China rămâne cel mai mare furnizor al său de bunuri textile intermediare.