Bucureștiul continuă să fie lider la nivel național în transformarea fostelor platforme industriale, datorită dimensiunii mari a pieței și numărului de situri disponibile. Conform Cushman & Wakefield Echinox, capitala a generat cele mai multe tranzacții cu terenuri, iar investitorii se îndreaptă spre proiecte cu funcționalități mixte – retail, birouri și rezidențial.
Printre cele mai mari proprietăți vândute în ultimii ani s-au numărat platformele Rocar (~21 ha), Roca Preciziei (~12 ha), Helitube (Colentina, ~8,9 ha), Muntenia (fabrica de ulei de lângă Parcul Carol, ~5,7 ha), Antrefrig (~5,7 ha), Titan Mar (Șoseaua Progresul, ~4,5 ha) sau Atlas (Pipera, ~2,9 ha), majoritatea fiind achiziționate de investitori pentru proiecte viitoare de anvergură.
Dezvoltatorii locali și internaționali – precum Prime Kapital, One United Properties, Forte Partners, Speedwell, Prima Development sau Hils Development – au în derulare noi proiecte de regenerare urbană pe foste platforme industriale din București.
Situate în diverse părți ale orașului, cu potențial de dezvoltare diferit, aceste platforme sunt exploatate cu atenție de cumpărători, care au anunțat că vor construi proiecte de birouri, locuințe sau proiecte de retail.
Această tendință de reconversie se răspândește rapid și în alte orașe importante din țară. În Cluj-Napoca, proiecte precum Transilvania Mall (dezvoltat de Prime Kapital pe fosta platformă Cesarom), Rivus City (pe platforma Carbochim) și proiectul anunțat de Hexagon pe terenul Tehnofrig sunt o dovadă a potențialului uriaș al acestor amplasamente pentru dezvoltări cu funcționalități multiple.
În Timișoara, cele mai multe platforme industriale vechi au fost transformate în centre comerciale și clădiri de birouri, în timp ce proiecte precum Spumotim sau renovarea parcului 1 Iunie ar putea conduce la noi dezvoltări semnificative.
În Iași, Prime Kapital dezvoltă proiectul Silk District și a finalizat Mall Moldova – cel mai mare centru comercial din afara Bucureștiului – ambele bazându-se pe reconversia unor platforme industriale.
În centrul orașului Brașov, cel mai amplu proiect imobiliar a fost construit printr-un proces de regenerare urbană a unei foste platforme Tractorul de 100 de hectare, iar în Constanța, Iulius Group reconvertește fosta platformă Oil Terminal într-un ansamblu urban integrat.
În aceste orașe, presiunea pe terenurile disponibile și cererea de dezvoltare determină tendința de conversie a fostelor spații industriale în destinații moderne.

Ștefan Oprea, consultant Land Agency Cushman & Wakefield Echinox: „Reconversia platformelor industriale reprezintă în continuare una dintre cele mai mari oportunități de investiții imobiliare. Pe lângă activele ce au fost deja achiziționate și pe care sunt în derulare proiecte imobiliare, există în prezent pe piață un număr important de platforme disponibile la vânzare. Oferta este diversă, proprietățile având suprafețe care pornesc de la câteva mii de metri pătrați, și pot ajunge la zeci de hectare, reprezentând astfel un nivel ridicat de atractivitate pentru mai multe tipuri de investitori. Pe lângă centrele regionale, am observat recent un interes și pentru alte orașe precum Craiova sau Arad, care ar putea genera în perioada următoare tranzacții semnificative”.
Atunci când se evaluează potențialul de dezvoltare, fostele platforme industriale au avantajul unei poziții centrale sau periurbane cu acces facil la infrastructură și o suprafață generoasă pentru construirea de proiecte integrate.
Ministrul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice din Bulgaria, Ivan Ivanov, a anunțat că întreaga autostradă „Europa” va fi accesibilă traficului începând de duminică. Declarația a fost făcută în cadrul unei ședințe a Comisiei parlamentare pentru politică regională, lucrări publice şi autoguvernare locală, citată de Novinite.
Ivanov a subliniat că, în ultimii ani, ritmul construcției de autostrăzi a încetinit semnificativ, iar dezvoltarea infrastructurii rutiere reprezintă o prioritate majoră pentru actualul guvern. În acest context, a fost accelerată și construcția autostrăzii „Hemus”, iar tronsonul „Boaza” – nodul rutier „Dermantsi” urmează să fie inaugurat până la finalul lunii.
Totodată, ministrul a cerut Agenţiei pentru Infrastructura Rutieră (API) să finalizeze până la 1 noiembrie o inventariere completă a rețelei rutiere naționale. Scopul este identificarea semnelor rutiere lipsă sau deteriorate pe o rețea de aproximativ 20.000 km, care include în prezent peste 50.000 de indicatoare.
Autostrada „Europa”, parte esențială a Reţelei de Transport TransEuropene (TEN-T), are o lungime de 63 km și leagă punctul de frontieră Kalotina (la granița cu Serbia) de infrastructura principală rutieră a Bulgariei.
Ivanov a confirmat deja, în cadrul unei inspecții efectuate în august, că lucrările vor fi gata până la jumătatea lui septembrie, subliniind importanța acestui proiect pentru conectivitatea regională și națională.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit