Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Aceasta este concluzia unei analize realizate de DSV Road – a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa – din care mai reiese că România ar putea atrage investiții de miliarde de euro dacă ar avea o rețea feroviară performantă.

Chiar și fără această infrastructură, țara noastră devine un pol tot mai important pentru transportul intermodal de mărfuri, datorită costurilor scăzute și posibilității de a reduce impactul asupra mediului. Astfel, cererea a crescut cu 50% în prima jumătate din 2023 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, un interes mai mare pentru acest tip de transport existând în retail, industrie și produse chimice, conform datelor DSV Road. „Interesul companiilor pentru transportarea mărfurilor pe rute feroviare și rutiere este la cel mai mare nivel din ultimii 10 ani, intermodalul fiind preferat în special pentru mărfuri voluminoase și din categoria ADR. Cea mai intensă activitate este în Curtici, cel mai mare nod intermodal din Europa de Est, care este atractiv pentru investitori. Dar Curtici este doar o mică parte din potențialul infinit pe care l-ar avea România”, declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.

În primul semestru din 2023, DSV Road a transportat 219.000 t de marfă prin transport combinat feroviar și rutier, intermodalul fiind pe locul al doilea în topul celor mai solicitate servicii din portofoliul companiei, după grupaje.

Transportul intermodal este preferat de companiile din România pentru disponibilitatea capacității stabile, costurile mai puțin fluctuante comparativ cu cele de transport rutier, capacitatea utilă de încărcare mărită și mai ales pentru impactul redus asupra mediului – potențialul său de reducere a emisiilor de carbon fiind de până la 70%.

În aceste condiții, „anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru transportul intermodal în România în viitorul apropiat, deoarece este o soluție verde ideală. Companiile caută tot mai mult servicii sustenabile pentru a obține certificări de reducere a emisiilor de carbon, ca parte a strategiei lor ESG și din motive comerciale, iar noi, la DSV Road, avem responsabilitatea de a încuraja și de a facilita reducerea impactului asupra mediului și atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale clienților”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador.

De altfel, DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finalul anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.

Alinierea la standardele și directivele UE a dus la o creștere a interesului companiilor pentru reducerea cantității de dioxid de carbon și, implicit, pentru implementarea soluțiilor Green Transport de la DSV Road: monitorizarea cantității de CO2 prin cea mai avansată tehnologie de analiză (CO2 Reporting Tool), folosirea transportului rutier pe baza biocombustibilului și optimizarea lanțului de aprovizionare pentru reducerea amprentei de carbon.

De asemenea, la nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de un miliard de coroane daneze (peste 134 de milioane de euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România, cu scopul de a diminua cu până la 40% cantitatea de emisii de carbon până în 2030, inclusiv la noi în țară.

În condițiile în care ponderea transportului rutier va crește în Germania în următorii ani, așa cum ați putut afla deja dintr-o analiză Upply, BGL, federația germană de transport rutier, alertează autoritățile publice în legătură cu faptul că principala povară va fi suportată în continuare de camioane, cel puțin până la mijlocul acestui secol, câtă vreme mărfurile în vrac care utilizează transportul feroviar, cum ar fi cărbunele, vor fi marginalizate ca urmare a deciziilor în domeniul climei, iar comerțul electronic, ce utilizează camioane, va continua să crească puternic.

Pentru a evita problemele de trafic, este nevoie să se dezvolte urgent toate modurile de transport – inclusiv rutiere – și să fie îmbunătăță infrastructura. La fiecare 10-15 ani, Germania adoptă un plan federal de infrastructură pentru a stabili orientările generale, iar cel mai recent dintre ele, din 2016, prevede o investiție totală de aproape 270 de miliarde de euro, din care 49% pentru drumuri, 42% pentru transportul feroviar și restul pentru căile navigabile. Una dintre caracteristicile acestui plan, care diferă de cel anterior din 2003, este că se concentrează asupra întreținerii și îmbunătățirii rețelei existente, pentru care sumele alocate au crescut de la 56% la 69% din total.

Investițiile sunt dezbătute periodic în Parlamentul german, pentru a fi adaptate la cerere și la prioritățile politice, dar în 2023 dezbaterile au avut loc într-un context politic marcat de tensiuni în cadrul guvernului de coaliție. Astfel că la sfârșitul lui martie s-a ajuns în cele din urmă la un acord pentru punerea în aplicare a unui nou plan de modernizare a transporturilor, iar guvernul a acceptat utilizarea taxelor de autostradă pentru a finanța infrastructura feroviară. Pe de altă parte, Verzii au trebuit să accepte o accelerare a proceselor de planificare și aprobare pentru toate proiectele majore de infrastructură care privesc nu numai căile ferate, ci și transportul rutier. Planul solicită să se pună un accent mai mare pe întreținerea și renovarea drumurilor și podurilor și pe abordarea unor puncte din sistemul federal de autostrăzi, fiind vizate 144 de proiecte, pentru eliminarea blocajelor din trafic. Autostrăzile foarte aglomerate vor fi printre primele care vor beneficia de accelerarea procedurilor, în special în regiunile Rin-Main, Ruhr și aglomerarea din München, iar în total vor fi construiți 988 km de drumuri noi, adică 7,5% din rețeaua existentă.