Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) dezvăluie înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană din decembrie 2023, care au coborât cu -3,3% față de decembrie 2022, ajungând la 867.052 de unități.

Pe tot parcursul anului trecut, în UE au fost înregistrate 10.547.716 de unități, în creștere cu +13,9% față de 2022. Creșteri remarcabile au fost obținute în Italia (+18,9%), Spania (+16,7%), Franța (+16,1%) și Germania (+7,3%), comparativ cu ianuarie-noiembrie 2022.

Din totalul autoturismelor înmatriculate în UE în 2023, 1.538.621 de unități au fost full electrice, iar 3.530.443 au avut propulsie hibridă. România se află pe locul 14 în UE, cu 144.611 de autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de +11,8% față de 2022. Dintre acestea, 15.368 de unități au fost full electrice, iar 44.217 au avut propulsie hibridă.

În privința producătorilor de automobile, grupul VW a marcat cel mai mare număr de autoturisme noi înmatriculate în Europa în 2023, cu 3.324.705 de unități, în creștere cu +18,5%. Urmat de grupul STELLANTIS cu 2.128.625 de unități (+3,7%) și Grupul Renault cu 1.242.293 de unități (+16,9%), inclusiv DACIA cu 557.253 de unități, în creștere cu +17,1%. Autoturismele marca Ford au însemnat 518.371 de unități noi înmatriculate în 2023, cu o creștere de +0,4% față de 2022.

Intrarea în vigoare a tahografului inteligent de generatia a 2-a provoacă mii de probleme transportatorilor, care au cumpărat anul trecut camioane și autobuze noi și care nu au putut fi dotate cu acest nou dispozitiv, din cauza stocurilor insuficiente ale singurelor două multinaționale autorizate la nivel european pentru producerea acestora.

Având în vedere această problemă și data intrării în vigoare a reglementarilor europene din 21 august, după cum a raportat FENADISMER la aceea vreme, Direcția Generală de Trafic a instituit un sistem de “preînmatriculare” care permitea autovehiculelor menționate să fie înmatriculate după această dată (întotdeauna înainte de 31 decembrie), chiar dacă au versiunea anterioară a tahografului. Pentru a depăși această situație, a fost concepută ideea ca pe certificatul de înmatriculare să se menționeze data de 18 august ca dată a primei înmatriculări, pentru a evita nerespectarea reglementărilor europene, adăugând pe documentul însuși data reală ulterioară a înmatriculării.

Potrivit diferitelor estimări oficiale, numărul vehiculelor afectate de acest regim ar fi de aproximativ 5.000 de camioane și autobuze, mai mulți transportatori confruntându-se acum cu dilema datei în care ar trebuie să treacă prima inspecție tehnică din acest an 2024, dacă la data inițială atribuită sau la data efectivă a înmatriculării ulterioare, ceea ce va impune industriei să emită o nouă clarificare în acest sens.

Însă, problema nu se oprește aici, deoarece la rândul lor toate aceste vehicule care vor efectua transport internațional, aproximativ 2.000, vor fi obligate să înlocuiască aparatul tahograf pe care producătorii îl au instalat cu un tahograf inteligent de a doua generație până în august 2025, fără a știi cine își va asuma costurile acestei adaptări.

De asemenea, reamintim că toate celelalte vehicule de transport aflate în circulație, care efectuează transport internațional și care sunt echipate cu tahografe analogice sau digitale de generație anterioară datei de 15 iunie 2019, vor fi, de asemenea, obligate să instaleze un nou tahograf inteligent de a doua generație până în decembrie anul viitor. Iar vehiculele echipate în prezent cu un tahograf inteligent de primă generație trebuie să îl înlocuiască cu tahograful inteligent de a doua generație până în august 2025.

Astfel, conform estimărilor FENADISMER, numărul vehiculelor din Spania obligate să își modernizeze tahografele actuale ar putea depăși 140.000 de unități, dintre care 130.000 de camioane sau tractoare și 10.000 de autobuze, care vor trebui să își înlocuiască tahografele la datele indicate mai sus, cu excepția cazului în care sunt înlocuite cu vehicule noi.