Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

MHS Truck & Bus a livrat în 2023 aproximativ 900 de camioane noi MAN, majoritatea comandate în 2022 și chiar 2021. Autotractoarele pentru transport pe distanțe lungi au în continuare ponderea cea mai mare din piața totală de camioane din România, de circa 75%, iar în afară de acestea MHS a vândut un număr „semnificativ“ de unități către clienți din construcții, așa cum declară Elena Claudia Iordache, CEO-ul companiei.

În 2023 a crescut ponderea vânzărilor de retail și a flotelor mici, deoarece, „având un număr predefinit de vehicule disponibile, am evitat să vindem foarte multe unități unui singur client. Astfel că principalele flote pentru transport pe distanțe lungi livrate în 2023 nu au depășit 25 de unități. În plus, în cadrul unui proiect am livrat peste 150 de șasiuri 4×4 care au fost carosate ca vehicule de intervenție pentru stins incendiile.“

Prețurile camioanelor MAN au fost mai mari în 2023 decât în 2022, dar au devenit mai stabile în a doua parte a anului. Iar în 2024 vor crește cu 4-6%, în funcție de tipul vehiculului, ca urmare a echipării cu sisteme care să respecte noile standarde de siguranță obligatorii din iulie 2024.

În 2023, achizițiile de vehicule MAN au fost finanțate în principal prin leasing financiar și prin accesarea de fonduri europene. Soluțiile oferite in-house de MHS sunt însă mai numeroase și includ – în afară de leasing financiar – leasing operațional și credit, fiind adaptate în funcție de nevoile și specificul activității clienților. Peste 20% din camioanele vândute către firme private (deci excluzându-le pe cele achiziționate prin licitații publice) au beneficiat de finanțare prin MAN Finance, 2023 fiind, ca și 2022, un an bun pentru finanțarea in-house, așa cum subliniază CEO-ul MHS Truck & Bus.

În plus, se remarcă faptul că, pentru prima dată după 2019, s-a depășit brusc pragul de 300.000 de înmatriculări de vehicule de peste 3,5 t, iar față de anul anterior pandemiei de Covid-19 numărul este cu 5,1% mai mare.

Această revenire poate fi o surpriză, sunt de părere analiștii Upply (The trend in heavy goods vehicle registrations in 2023 (upply.com) – având în vedere faptul că economia a intrat într-o fază de încetinire în 2023 – dar ea se explică parțial prin timpii mari de livrare din 2021-2022, din cauza lipsei de materii prime și semiconductori. Iar situația s-a normalizat abia în 2023.

În primele două cele mai importante piețe din UE, Germania și Franța, înmatriculările de vehicule comerciale de peste 3,5 t au înregistrat creșteri semnificative, în timp ce în Polonia, țara a cărei flotă are cel mai mare volum de trafic din Comunitate, rata de creștere a fost cea mai mică din Top 15. Însă cifrele pe cinci ani arată diferit: Polonia a crescut cu 25,3%, în timp ce Germania și Franța rămân sub nivelurile din 2019. O tendință similară Poloniei poate fi observată în Lituania, a noua cea mai mare flotă europeană de transport rutier, unde creșterea numărului de înmatriculărilor de camioane a fost sub media europeană în 2023, dar s-a depășit pragul de 10.000 de înmatriculări și s-a înregistrat creșterea cea mai mare față de 2019.

Spania și Italia, care completează Top 5 flote europene cu cele mai mari volume de transport rutier de mărfuri, au înregistrat și o creștere semnificativă a înmatriculărilor, atât de la an la an, cât și comparativ cu nivelul pre-pandemic.

Camioanele diesel au continuat să domine piața, reprezentând 95,7% din înmatriculările de camioane noi și având o creștere de 15,8%, determinată de piețele cheie, în special Germania (+23,5%), Spania (+21,8%) și Italia (+12,3%). Înmatriculările de camioane electrice noi au ajuns la 5.361 de unități, o creștere de 234,1% față de 2022, iar motoarele acestui progres sunt Olanda (+889,7% față de 2022) și Germania (+169,8%), care contribuie împreună la peste 60% din vânzările de camioane electrice din UE, așa cum arată ACEA. Camioanele electrice reprezintă 1,5% din piață, în creștere de la 0,8% în 2022.

În ceea ce privește vehiculele de peste 16 t, acestea au reprezentat 77% din înmatriculările de camioane din 2023, cu un total de 266.879 de unități și cu o creștere de 14,7% față de 2022. Și aici Polonia se remarcă prin scăderea numărului de înmatriculări, iar toate celelalte țări progresează. Totuși, față de 2019 Polonia are o creștere clară, în timp ce Germania și Franța sunt în scădere.

În statele central și est-europene lucrurile stau diferit. Polonia și Lituania au avut creșteri sub medie, dar Lituania a avut un număr mult mai mare de înmatriculări față de 2019, dovadă a faptului că a făcut din transportul rutier o prioritate pentru dezvoltarea strategică a economiei sale. Polonia, România și Ungaria au avut și ele creșteri de peste 20% față de 2019. Iar în Cehia creșterea a fost mai mică, deși această țară ocupă locul al șaptelea în Europa în ceea ce privește volumul de transport rutier de marfă.