Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Am anticipat in numarul trecut ca piata vehiculelor comerciale uzate poate atinge si dublul volumelor de vehicule comerciale noi vandute. Stim cu totii ca vorbim de o piata mare, dar cat de mare poate fi cu adevarat? Si ce inseamna „mare”? Care sunt cifrele exacte? Cu exactitate este mai greu de stabilit, pentru ca inmatricularile raportate de politie sub categoria „reinmatriculari” contin atat numarul vehiculelor iesite din leasing, cat si micile tranzactii de vanzare-cumparare intre companii independente care se intalnesc in piata.

Daca analizam mai atent inmatricularile de vehicule uzate importate – aflate la prima inmatriculare in Romania – ne putem face o idee destul de buna: in ianuarie 2012 au fost inmatriculate pentru prima data in Romania 2.313 vehicule comerciale uzate cu MMA mai mare de 2,8 tone, adica de 3,7 ori mai multe decat cele 625 noi inmatriculate in aceeasi categorie. Segmentul de comerciale uzate pare mai constant in evolutie – doar 2% scadere fata de volumele lunii decembrie 2011, cand au fost inmatriculate 2.359 de autovehicule.
Intre cele 2.313, ponderea cea mai mare, respectiv de 40%, o au vehiculele de 3,5 tone, respectand astfel dinamica generala a pietei. In cadrul acestui segment, cele mai apreciate marci „uzate” sunt Mercedes Sprinter, Volkswagen Crafter, urmate de Ford cu versiunile mai vechi de Transit si Iveco Daily. Deci iata un alt clasament al marcilor decat cel cunoscut deja din piata de vehicule noi.  
Segmentul camioanelor rulate cu MMA mai mare de 16 tone este „doar” de 3 ori mai mare ca volum fata de echivalentele nou-noute care au numarat 609 unitati inmatriculate in ianuarie.
Pe langa dimensiuni, o alta particularitate a universului rulatelor este ca oferta este mult mai fragmentata – daca in piata de vehicule comerciale noi avem in fiecare segment 5, maximum 7 mari marci producatoare care isi disputa potentialii clienti prin dealerii lor, piata rulatelor este atat lumea traderilor care fac din asta un business in sine, cat si a tranzactiilor independente. Si de ce nu? In fond, oricine se pricepe sa vanda un camion uzat si loc este suficient pentru oricine intr-un segment cu peste 2.000 de unitati pe luna…
Fragmentarea aceasta se traduce si intr-o distributie teritoriala uniforma, fara sa lase sa se contureze o zona anume „mai buna” pentru vanzare. Aceasta piata este un organism viu, ea alimenteaza un intreg sistem de vanzari: vehiculele puse in circulatie azi nu sunt de natura decat sa creeze premisele pentru functionarea acestui segment in viitor – dintre cele 2.313 vehicule inmatriculate in ianuarie, doar 19% au vechime mai mica de 6 ani. 37% dintre ele au vechimi cuprinse intre 6 si 10 ani si 43% dintre ele aveau peste 10 ani vechime la data inmatricularii. Deci 80% din ce s-a vandut azi poate deveni maine tinta ofertelor pentru inlocuiri de flote.
Pe numarul viitor!

Ianuarie nu e niciodata o luna foarte vioaie, mai ales pentru vanzarile de vehicule comerciale, dar comparatia cu anul anterior, fata de care acum stam mult mai bine, asa cum reiese din statisticile DRPCIV, ne poate ajuta sa vedem care sunt tendintele pietei si ce ne asteapta in intregul 2012

 

In ianuarie au fost inmatriculate pentru prima data in Romania 1.030 de vehicule comerciale noi si 3.506 second-hand, iar alte 3.469 au fost reinmatriculate, fata de 640, 1.615, respectiv 4.740 in ianuarie 2011.
Dintre acestea, autoutilitarele aflate la prima inmatriculare sunt in numar de 878 noi si 3.443 second-hand, iar alte 3.377 au fost reinmatriculate.
Din cele noi, 655 au masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 t (151 Dacia, 75 Ford, 69 Renault, 68 Volkswagen, 55 Fiat, 53 Mercedes-Benz s.a.), 10, de 3,5-6 t (sase VW Crafter, trei Iveco Daily si un MB Sprinter), noua, de 6-16 t (sase Iveco Daily, doua MAN TGL si un Isuzu) si 204, de peste 16 t (58 Scania – 41 din Seria R, 15 G si doua P – cate 37 DAF XF105 si MAN – 19 TGS, 15 TGX si trei TGM – 24 Renault Trucks -15 Premium, opt Magnum si un Kerax – 23 MB Actros, 14 Iveco – opt Stralis si sase Trakker – si 11 Volvo FH.
Rezultatele bune inregistrate de Scania se datoreaza, asa cum declara Mike Sells, director de vanzari Scania Romania&Bulgaria, si livrarii unor flote de dimensiuni medii, pentru transport pe distante lungi. Toate cele 58 de camioane inmatriculate in ianuarie au fost comandate inca din 2011 si configurate in functie de cerintele specifice ale fiecarui client, „asa cum a fost intotdeauna abordarea Scania“. Si, desi mediul de afaceri nu este foarte stabil, Mike Sells crede ca exista totusi elementele necesare obtinerii unei cresteri cu 10-15% a pietei de camioane din Romania. Iar Scania isi propune sa-si sporeasca in continuare cota de piata, asa cum a facut in ultimii doi ani, avand insa ca principala prioritate dezvoltarea de relatii reciproc avantajoase cu clientii, drept pentru care „nu vom reduce nivelul de calitate a produselor si serviciilor doar pentru o cota de piata mai mare“.
238 din cele 878 de autoutilitare noi au ca an de fabricatie 2012, 623 sunt din 2011, 10 sunt din 2010, doua sunt din 2009 si cinci sunt produse in 2008.
Din categoria autospecialelor, in ianuarie au fost inmatriculate pentru prima data in Romania 148 de unitati noi si 63 second-hand, iar 92 au fost reinmatriculate.
Dintre cele 148 noi, 132 au masa totala maxima autorizata mai mica de 3,5 t (53 Citroën Jumper, 46 Volkswagen, 17 Dacia, sase Nissan, cinci Mercedes-Benz, patru Fiat si un Hyundai), 11, de 3,5-6 t (toate Volkswagen) si cinci de 6-16 t (patru Mercedes-Benz Atego si un Renault Midlum).
Din cele 148 de autospeciale noi, 61 au ca an de fabricatie 2012, iar 87, 2011. La acestea se adauga patru vehicule incomplete noi: doua MB si doua Iveco.
In prima luna din an au fost inmatriculate pentru prima data in Romania 109 semiremorci noi (45 Krone, 15 Meiller, cate 14 Schmitz si Kögel s.a.) si 329 second-hand, iar 659 au fost reinmatriculate, fata de 65, 319, respectiv 808 unitati in ianuarie 2011.
Din cele 45 de semiremorci Krone, 25 de prelate Profi Liner cu certificat pentru transport de bauturi au fost livrate la Aquila. Cum CTE Trailers cauta sa aiba in fiecare trimestru pe stoc macar 10 semiremorci din diferite modele, pe care sa le poata livra imediat, asa cum declara Mihai Dinu, managing partner in cadrul companiei, din cele 45 2-3 au fost vandute in ianuarie si livrate imediat, iar restul fac parte din comenzi lansate la final de 2011. In ceea ce priveste piata de semiremorci din Romania din 2012, in functie si de cum se va dezgheta situatia economica, reprezentantul CTE Trailers o apreciaza la 1.000-1.100 de prelate si frigorifice si 550-700 de basculante pentru constructii si cereale, din care Krone si Meiller isi propun o cota de 45%. In ceea ce priveste remorcile, au fost 367 de unitati noi (102 Pongratz, 32 Humbaur, 31 Neptun etc.) si 407 second-hand la prima inmatriculare in Romania, alaturi de 471 reinmatriculate, la care se adauga 20 de remorci speciale noi (trei Kaeser, cate doua Padis si Hangler etc.) si 94 second-hand la prima inmatriculare, alaturi de 48 reinmatriculate, precum si 18 remorci lente noi si una reinmatriculata. Si aici cifrele sunt superioare celor din 2011, cu exceptia remorcilor speciale, unde in prima luna a anului trecut fusesera inmatriculate pentru prima data 23 de unitati noi si 94 second-hand, iar 41 fusesera reinmatriculate.