Aquila (simbol bursier AQ) a investit, conform strategiei de sustenabilitate lansate în 2022, peste șase milioane de euro pentru reînnoirea flotei de vehicule de distribuție, și a recepționat în 2023 toate cele 196 de unități, inclusiv 25 de camioane DAF cu motor Euro 6. În plus, pentru a crește eficiența operațiunilor logistice și a reduce cantitatea de deșeuri rezultate din înfoliere și sigilare, a achiziționat și utilaje de înfoliere semi-automată și de bandare automată a paleților și dispenser automat de bandă de hârtie pentru sigilarea cutiilor. Iar pentru anul în curs a prevăzut investiții de 12,7 milioane de euro, din care 7,6 milioane de euro pentru cumpărarea de vehicule de transport.
Cele 25 de camioane DAF cumpărate recent sunt modele FT NGD XF480 ST și XF480 LD din Clasa 1 de emisii de CO2, iar în afară de ele au mai fost livrate în 2023 autoturisme, autoutilitare din clasa mică și medie și camioane de 16 t.
În prezent Aquila deține peste 1.600 de utilitare pentru transport de bunuri din toate categoriile de temperatură (ambiental, refrigerat, congelat).
Atât prin modernizarea flotei auto, cât și prin investițiile în echipamente pentru depozite, compania și-a propus reducerea amprentei de carbon și a deșeurilor generate în cadrul operațiunilor curente. Și va continua să implementeze și alte măsuri în vederea atingerii țintelor de decarbonizare stabilite pentru 2026 – reducerea cu 20% a amprentei de carbon la nivelul flotei de vehicule și cu 3% a depozitelor – printre care înlocuirea treptată vehiculelor vechi din flotă cu vehicule cu emisii scăzute, creșterea eficienței energetice și respectarea standardelor de mediu și sustenabilitate.
Compania a făcut și în anii anteriori pași în direcția reducerii emisiilor poluante, astfel că, potrivit raportului de sustenabilitate pe 2022, amprenta totală de carbon a Aquila a înregistrat o scădere de 6,5%, însumând 36.837 t CO2 echivalente (tCO2e), conform metodei de calcul pe bază de locație. Intensitatea emisiilor (calculată pe baza locației) raportată la cifra de afaceri s-a îmbunătățit cu 18,4%, iar cea calculată la numărul de kilometri parcurși cu 4,6%. La nivelul companiei consumul de energie a scăzut cu 3,1%, iar eficiența energetică raportată la cifra de afaceri s-a îmbunătățit cu 15,4%. În privința gestionării deșeurilor, cantitatea generată s-a redus cu 19% prin metode mai eficiente de ambalare și gestionare. Raportul de sustenabilitate al Grupului Aquila pentru 2022 a fost elaborat pe baza standardului de raportare al Global Reporting Initiative (GRI) 2021, iar companiile incluse în raport sunt Aquila Part Prod Com S.A. (România), Trigor AVD S.R.L. (Republica Moldova) și Printex S.A. (România).
CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a publicat recent un studiu despre activitatea din 2021 a flotei italiene de transport rutier de mărfuri, care a început să își revină după un deceniu de stagnare cauzată de concurența puternică a operatorilor estici – aceasta s-a mai redus în ultimul timp din cauza crizei de șoferi și creșterii costurilor – ajungând la nivelul din 2011, cu o pondere mai mare a volumelor de la internațional în totalul volumelor.
Italia are al cincilea parc auto din Europa ca activitate totală, iar din punct de vedere structural este în curs de reorganizare în sensul că, după ce a fost caracterizat mult timp de existența a numeroși patroni-șoferi, „padroncini“, acum crește ponderea firmelor mari în detrimentul celor cu 2-3 camioane. Între 2015 și 2020 au dispărut aproape 7.000 de firme, majoritatea padroncini, care au redevenit angajați ai companiilor unde lucrau și anterior.
Italia are o rețea de infrastructură bine dezvoltată, dar îmbătrânită, ceea ce a obligat administrația să ia măsuri urgente pentru renovarea drumurilor și a structurilor inginerești, în special prin punerea sub semnul întrebării a contractelor concesionarilor de autostrăzi pentru a-i motiva să efectueze verificări și modernizări ale rețelei.
În ceea ce privește costurile, CNR observase, când a realizat studiul din 2017, o diferență semnificativă între cheltuielile cu șoferii din Franța și cele din Italia și un consum mediu foarte ridicat în Italia din cauza îmbătrânirii parcului de vehicule. Patru ani mai târziu vedem un cost cu șoferii cu doar 3,5% mai mare, iar reînnoirea flotei permite un consum mediu apropiat de normalul european și reducerea costurilor cu întreținerea și reparațiilor. În acest interval, kilometrajul mediu a scăzut cu 2,6%.
Conform calculelor CNR, costul pe kilometru al unui vehicul greu de marfă italian de 40 t care face transport internațional a crescut cu 4% față de 2017, când a fost realizat studiul anterior, iar creșterea se explică în mare măsură printr-o scumpire cu 8,5% a deținerii vehiculelor, datorită reînnoirii parcului auto. La final de 2021 costul total mediu se ridica la 1,33 de euro/km.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit