Conform celor mai recente date publicate de Institutul National de Statistică (INS), valoarea totală a exporturilor de produse din tutun brut și prelucrat, precum țigarete și consumabile pentru produsele din tutun încălzit, a fost de 1,68 de miliarde de euro in 2023, marcând o creștere de 200 de milioane de euro față de anul anterior. BAT România, cel mai mare jucător de pe piața locală a tutunului, exportă circa 70% din volumele produse la Ploiești (țigarete și consumabile din tutun pentru glo), unde se află a doua cea mai mare fabrică din Europa a grupului și unde s-au investit până în prezent peste 500 de milioane de euro.
Valoarea totală a importurilor de tutun brut și prelucrat în 2023 a fost de circa 412 de milioane euro, astfel contribuția pozitiva a sectorului tutunului la balanța comercială a României crescând la o valoare de peste 1,2 miliarde de euro, fata de 1,1 miliarde de euro in anul anterior.
Potrivit datelor publicate de INS, volumul exporturilor produselor din tutun a crescut cu peste 300 de milioane de euro în ultimii 3 ani, evoluând de la 1,34 miliarde de euro în 2021 la un volum total de peste 1,68 miliarde de euro la nivelul anului trecut. De asemenea, potrivit INS, în anul 2023 produsele din tutun au reprezentat circa 43% din totalul exporturilor de produse alimentare, băuturi și tutun.
„Fabrica noastră de la Ploiești este un exemplu elocvent al obiectivelor asumate de BAT pentru construirea unui viitor mai bun, prin investiții constante in inovație tehnologica, in sustenabilitate si in pregătirea si dezvoltarea profesionala a celor peste 1.000 de angajați, la standardele unei companii a viitorului. Rămânem un partener strategic in dezvoltarea economica a României, prin investițiile continue directe si indirecte, prin aportul la echilibrarea balanței comerciale a tarii si prin contribuții semnificative sub forma de taxe si impozite la bugetul de stat”, a declarat Jorge Araya, Director al Ariei Europa de Sud – Est in cadrul BAT si Director General BAT Romania.
Cu o cotă de piață de peste 50%, BAT este cea mai mare companie de pe piața tutunului din Romania si singura al cărei portofoliu include toate cele trei categorii disponibile de produse cu nicotina cu risc redus*, precum produse moderne cu nicotina pentru uz oral, produse pentru vapat și consumabile din tutun si plante pentru glo, dispozitivul de încălzire a consumabilelor. BAT își păstrează angajamentul ca partener durabil al economiei românești, fiind unul dintre cei mai mari investitori străini și între primii cei mai mari contribuabili la bugetul de stat al țării.
In primii 25 de ani de prezența locală, compania a generat un impact de peste 125 de miliarde de euro in economie, din care circa 24 de miliarde de euro reprezintă contribuție directă la bugetul de stat, sub formă de taxe și accize. BAT asigură peste 3.000 de locuri de munca in Romania si generează alte 30.000 de locuri de munca indirect, prin lantul de distributie si aprovizionare. Fabrica BAT din Ploiesti este certificata AWS (Alliance for Water Stewardship) pentru consumul sustenabil de apa si, in prezent, nici o cantitate de deseuri produse aici nu mai este trimisa la groapa de gunoi. Recent, ca parte a angajamentului BAT pentru sustenabilitate si dezvoltarea surselor de energie verde, circa 1.000 de panouri fotovoltaice au fost instalate pe acoperisul halei de productie de la Ploiesti.
Potrivit Institutul Național de Statistică (INS), volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat cele mai slabe rate din ultimii doi ani, astfel față de ianuarie 2023 a scăzut, pe ansamblu, cu 2%, ca urmare a scăderii înregistrate la vânzările de produse nealimentare (-6,1%). Creșteri de 1,5% s-au înregistrat la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun, respectiv de 0,3% la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate.
Comparativ cu luna ianuarie 2023, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul pentru februarie a înregistrat scăderii cu 0,6% per ansamblu ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate și cu 3,3% datorită vânzărilor mici la produsele nealimentare. În schimb, comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate s-a majorat cu 1,6%, în timp ce vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au urcat la 1,1%.
Luna februarie al anului trecut față de aceeași lună a acestui an a înregistrat un volum al cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul ca serie brută de 2,8%, în mod special, datorită creșterilor de 7,3% înregistrate la vânzările de produsele alimentare, băuturi și tutun și de 1,7% la vânzările de produse nealimentare. Scăderii de 2,9% au marcat comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine.
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul per ansamblu ca serie ajustată, comparativ cu luna februarie 2022, a crescut cu 3,2%, în timp ce vânzările la produsele alimentare, băuturi și tutun cu 6,3%, iar vânzările de produse nealimentare cu 2,2%. În plus, a coborât cu 2,2% comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate.
Totodată, în perioada ianuarie-februarie 2023, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul serie brută a crescut la 3,9% față de aceeași perioada a anului 2022, marcată de creșterea vânzărilor cu 5,9% la produsele alimentare, băuturi și tutun și cu 5,4% la vânzările de produse nealimentare. Însă, comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a coborât cu 2,7%. În funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, ca serie ajustată față de perioada de început de an și finalul lunii februarie al lui 2022, s-a înregistrat o creștere de 3,8%, datorită vânzărilor de produse alimentare, băuturilor și tutunului de 5,5% și vânzările de produse nealimentare de 5%. Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate menținându-se la scăderi de 2,2%.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit