Tarifele de transport rutier din Franța (evoluție procentuală de la o lună la alta)
Transportul rutier francez pare să fi beneficiat de o perioadă fastă în august, datorită Jocurilor Olimpice, în care tarifele au crescut cu 0,9%, dar ceea ce urmează este, în opinia Upply (France: road transport prices rise again in August (upply.com)), mai rău.
Analiștii Upply consideră surprinzătoare creșterea tarifelor de transport în iulie și august, mai ales că motorina s-a ieftinit cu 4% în ultima lună și mai ales ținând cont de faptul că în august de obicei prețurile scădeau în Franța, deoarece în mod tradițional era vacanță, sectorul serviciilor lua pauză și multe fabrici se închideau, în special în sectorul auto.
Marele eveniment sportiv se pare că a reușit parțial să-i facă pe oameni să uite pentru o vreme instabilitatea politică provocată de dizolvarea Adunării Naționale în iunie, iar succesul Jocurilor Olimpice s-a extins mult dincolo de granițele Franței. Financial Times, de exemplu, a scris că a fost „cea mai fericită experiență a Parisului, poate, de la eliberarea din august 1944“.
Starea de spirit a antreprenorilor francezi a fost în ton cu cea a populației, acest indicator fiind în august cu 3% mai mare decât în luna anterioară, adică de 97%, însă cu 3% sub media sa pe termen lung. Iar potrivit celor mai recente perspective economice ale institutului francez de statistică INSEE, creșterea economiei franceze ar trebui să fie de 0,4% în trimestrul al treilea, din care 0,3% ar putea fi atribuite Jocurilor Olimpice și Paralimpice.
Pentru perioada imediat următoare însă, perspectivele pentru multe sectoare economice din Franța se deteriorează, iar falimentele încep să se răspândească nu numai în rândul firmelor mici, în special din cauza incertitudinilor politice din țară. INSEE estimează o evoluție negativă a PIB în ultimul trimestru (-0,1%), în timp ce situația economică din Germania, cel mai mare partener comercial al Franței, este și ea îngrijorătoare, cu o creștere zero așteptată în 2024.
Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR) și-a prezentat recent tradiționalul studiu referitor la mediul de afaceri din această industrie, pentru primul trimestru din 2024. Iar concluzia principală este că aproape toți indicatorii economici au fost la nivelul minimului lor istoric înregistrat în timpul crizei sanitare, în condițiile în care de la jumătatea lui 2022 nu vedem decât un declin constant. Administratorii firmelor de transport estimează că scăderea activității din primul trimestru al anului va continua în trimestrul următor, iar indicatorii care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni și previziunile pentru trimestrul al doilea din 2024 confirmă această scădere accentuată, fiind sub mediile lor pe termen lung și cu mult sub nivelul din timpul pandemiei. Dificultățile de recrutare au scăzut brusc: conform ultimului sondaj INSEE, în ianuarie 2024 doar 44% dintre transportatori se confruntau cu probleme de recrutare, față de aproape 64% cu un an mai devreme.
În aceste condiții, și investițiile în transportul rutier de mărfuri sunt în scădere bruscă și se fac aproape numai pentru înnoirea flotelor, incertitudinea economică este la un nivel record, iar moralul oamenilor de afaceri, un alt indicator măsurat periodic de FNTR, este excepțional de scăzut. 58% dintre oamenii de afaceri intervievați se declară nemulțumiți de situația actuală a firmelor lor.
Potrivit sondajului INSEE din martie 2024, climatul de afaceri din industria producătoare franceză se îmbunătățește din nou, și la fel și cel din sectorul agroalimentar, care crește din noiembrie 2023 și, deși este cu mult sub media sa pe termen lung, este la cel mai înalt nivel din iulie 2023 încoace.
În ceea ce privește fabricarea bunurilor de capital, indicatorul sintetic al climatului de afaceri
este în creștere și peste media sa pe termen lung, creștere care se datorează mai ales subsectorului de fabricare a echipamentelor electrice, unde personalul implicat în producție și registrele de comenzi sunt în creștere clară.
În industria producătoare de echipamente de transport, indicatorul climatului de afaceri a revenit și este la cel mai înalt nivel din ultimii 20 de ani.
În construcții în schimb climatul de afaceri se înrăutățește din nou și indicatorul sintetic pierde
un punct, mai ales din cauza înrăutățirii percepției antreprenorilor din domeniu, dar rămâne ușor peste media sa pe termen lung.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit