Tarifele de transport rutier de mărfuri din Franța au încetat să scadă în februarie, așa cum rezultă dintr-un barometru Upply (France: stagnation of road transport prices in February (upply.com)), dar sectorul de transport rămâne în criză, deoarece deteriorarea situației economice începe să se facă simțită tot mai mult.
Potrivit indicelui Upply Freight, stagnarea din februarie, care vine după patru luni de scăderi succesive, trebuie privită cu prudență, deoarece vor fi necesare mai multe date pentru a se vedea dacă se confirmă sfârșitul recesiunii.
Prețul motorinei a înregistrat o ușoară scădere în ianuarie (-0,5%) și, având în vedere întârzierea de aproximativ o lună indusă de sistemul obligatoriu de transmitere a modificărilor prețurilor motorinei în tarifele de transport, ar fi fost logic ca acestea din urmă să scadă, iar faptul că nu s-a întâmplat așa pare destul de haotic în interpretarea Upply.
Potrivit datelor publicate de INSEE, climatul de afaceri din Franța a pierdut în februarie un punct față de ianuarie și cinci puncte față de februarie 2023, fiind de 98, sub media pe termen lung. Deci antreprenorii francezi sunt de acord cu Ministerul Economiei, care și-a redus prognoza de creștere pentru 2024 la 1%.
Deși toate sectoarele chestionate de INSEE evoluează în jurul mediei lor istorice de 100, imaginea este mai contrastantă decât pare. Renașterea relativă a optimismului în sectorul industrial este în opoziție cu starea de spirit sumbră a antreprenorilor din alte domenii. În comerțul cu amănuntul, de exemplu, indicatorul a scăzut cu cinci puncte în februarie, mai ales din cauza opiniilor defavorabile privind perspectivele generale de afaceri și vânzărilor anterioare, așa cum arată INSEE.
În plus, în sondajul său lunar de afaceri din februarie 2024, Banque de France indică o creștere a indicatorului lunar de incertitudine, construit dintr-o analiză a comentariilor companiilor chestionate. Acest indicator este în creștere în special în industrie și construcții. Potrivit Banque de France, lipsa de predictibilitate este agravată de situația din Marea Roșie, care sporește dificultățile de aprovizionare pentru produsele ce tranzitează Canalul Suez (de exemplu, echipamentele electrice). În plus, companiile din transporturi au subliniat blocajele legate de mișcarea de protest a fermierilor, care era încă foarte activă atunci când au fost chestionate.
Barometrul realizat de Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) pentru al doilea trimestru din 2023 arată că managerii constată din nou o deteriorare a activității firmelor lor, despre care cred că va continua și în trimestrul al treilea. Reamintim că această tendință a fost descendentă încă de la începutul anului fiscal 2022.
Și indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni continuă să se deterioreze și se pare că va continua să o facă și în trimestrul al treilea din 2023, fiind sub media sa pe termen lung, astfel că dificultățile de recrutare de personal persistă – dar sunt la un nivel stabil. Conform celui mai recent sondaj al institutului de statistică din Franța (INSEE), în aprilie 65% dintre transportatori se confruntau cu dificultăți de recrutare, un nivel similar cu cel înregistrat înainte de criza sanitară.
În aceste condiții și având în vedere și creșterea accentuată a costurilor, mai ales cu motorina, și scăderea profiturilor, 46% dintre managerii firmelor franceze de transport se declară nemulțumiți de situația actuală și numai 25% se declară mulțumiți, restul neavând o opinie foarte clară din acest punct de vedere.
Potrivit respondenților, indicatorul care măsoară investițiile s-a îmbunătățit ușor comparativ cu trimestrul precedent, dar rămâne cu mult sub nivelul său mediu din aprilie 2021 încoace, de când se analizează acest indicator. Climatul de afaceri se deteriorează mai ales în industria prelucrătoare, pentru a doua lună consecutiv, conform INSEE, și evoluează într-o manieră contrastantă în funcție de subsectoare. În sectorul agroalimentar indicatorul din aprilie 2023 a pierdut șase puncte și este sub media sa anterioară și la cel mai scăzut nivel din ianuarie 2021 încoace, așa cum arată registrele generale de comenzi și perspectivele de producție pe trei luni. Climatul de afaceri se deteriorează și în așa-numitul sector „alte industrii“, mai ales în subsectorul cauciucului și al materialelor plastice, unde a atins cel mai scăzut nivel din iunie 2020 încoace, și, într-o măsură mai mică, în metalurgie și produse chimice. În schimb, climatul de afaceri rămâne foarte favorabil în ceea ce privește bunurile de capital și este stabil și peste medie în fabricarea echipamentelor de transport.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit