Legea 72/2022, care a introdus amnistia fiscală pentru angajatorii care au primit recalificări ale diurnelor pentru sumele acordate în perioada 1 iulie 2015 – 3 aprilie 2022, a stabilit și uniformizarea tratamentului fiscal al diurnelor și faptul că, pe viitor, orice recalificare poate fi făcută numai în urma unui control de specialitate efectuat de Inspecția Muncii. Astfel, era nevoie de un ordin comun al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Muncii pentru a stabili reguli procedurale precise. Conform legii 72/2022, procedurile trebuiau stabilite până pe 30 mai, însă proiectul de ordin comun (Ministerul Finanțelor/Ministerul Muncii) a fost pus în dezbatere publică abia pe 12 iulie.
Chiar dacă nu spune concret în ce situații un inspector de muncă poate considera un venit acordat unui șofer de transport internațional drept unul de natură salarială, sunt deja câteva situații clare discutate de-a lungul timpului în cadrul conferințelor organizate de revista Tranzit. Pregătirea firmelor trebuie să înceapă de la elaborarea contractelor de muncă ale șoferilor, care trebuie să aibă acte adiționale în care să se stabilească clar că în cazul detașării transnaționale, lucrătorul detașat primește o indemnizație de detașare care nu include cheltuielile ocazionate cu detașarea: cazarea, transportul și masa.
Pe de altă parte, valoarea indemnizației de detașare trebuie stabilită clar la nivel de unitate și să nu existe situații în care șoferul primește aceeași indemnizație lunară, indiferent de numărul de zile de detașare.
De asemenea, este recomandat ca indemnizația de detașare transnațională să fie aceeași de la o lună la alta și de la un lucrător la altul.
Ce spune noul proiect de lege?
Potrivit legii 72/2022, reîncadrarea diurnelor (indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, indemnizația de detașare transnațională sau prestația suplimentară acordată în baza clauzei de mobilitate), va fi posibilă numai după ce inspectorii ITM vor face un control și vor stabili dacă nu cumva este vorba de indemnizații sau de venituri salariale mascate ca diurne: „Reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, a indemnizației de detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate, primite de salariați, poate fi realizată de organele fiscale (…) în urma controalelor realizate de organele competente ale Inspecției Muncii, prin care se constată situațiile de delegare, detașare, detașare transnațională în care se pot afla salariații, după caz, potrivit legii.”
Inspecția Muncii, prin inspectoratele sale teritoriale, va fi obligată să confirme natura veniturilor acordate sub forma respectivelor indemnizații (inclusiv prestația suplimentară pentru clauza de mobilitate) fie la cererea autorităților și instituțiilor publice (sau a oricăror altor entități), fie din oficiu, în urma controalelor proprii la angajatori. În cazul din urmă, constatările inspectoratelor se vor comunica Fiscului, care va putea să le folosească pentru a reîncadra sumele acordate incorect ca indemnizații neimpozabile în venituri de natură salarială, pentru care se vor calcula taxele și impozitele aferente.
Proiectul de ordin cu procedura pus marți în dezbatere stabilește că inspectoratele teritoriale vor face controale specifice la contribuabilii care figurează cu detașări transnaționale, iar actele de control vor fi trimise la Fisc, în timp ce organele fiscale teritoriale vor selecta în baza analizei de risc contribuabilii la care Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, a efectuat controalele specifice și pentru care actele de control i-au fost transmise. „Fundamentarea constatărilor în ceea ce privește impozitul pe venit și contribuțiile sociale, va fi efectuată ținând cont de constatările efectuate de Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, cu privire la natura veniturilor acordate salariaților sub forma indemnizației de delegare, detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate”, scrie în proiectul de ordin. Practic, asta înseamnă că organul fiscal va putea recalifica și stabili impozitul și contribuțiile suplimentare doar pornind de la ce a constatat inspectorul de muncă.
„După primirea actelor de control de la inspectoratele teritoriale de muncă se poate proceda la efectuarea de acțiuni de inspecție fiscală în care se poate realiza reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate, primite de salariați, în temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (…) ținând cont de constatările efectuate de Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă”, potrivit proiectului.
În afară de chestiunile procedurale de stingere a obligaţiilor fiscale pentru cei vizaţi de reîncadrarea diurnelor rămâne problema faptului că în actuala lege a amnistiei se păstrează referirile la caracterul temporar al activităţii de muncă prestate în afara sediului, este de părere avocatul Oana Chiriţă.
„Practic, în cadrul controalelor ANAF pe recalificarea diurnelor se pot distinge două etape clare: prima în care se făcea distincţia delegare/detaşare şi a doua în care au abandonat teoria iniţială şi au invocat faptul că şoferii care lucrează doar pe Comunitate şi nu au curse şi pe teritoriul ţării nu desfăşoară activităţi cu caracter temporar în străinătate, ci permanent. Cum această dezbatere despre caracterul temporar sau permanent al muncii şoferului nu a fost rezolvată prin legea 72, istoria se poate repeta oricând. Legea amnistiei a venit acum ca o soluţie pentru cei care aveau decizii de impunere emise şi cu controale pe rol, însă nu rezolvă fondul problemei pe viitor”, opinează avocatul Oana Chiriţă.
De asemenea, actul normativ nu rezolvă nici problema încadrării zilelor libere ale şoferilor: au dreptul la indemnizaţie şi la rambursarea costurilor de cazare, transport şi masă sau nu? Pentru că modul în care este definită teoretic activitatea şoferilor nu include şi perioadele de odihnă, deşi plata trebuie să acopere şi aceste zile. HG 518 prevede că pe perioada când un angajat este trimis în afara ţării şi se află la dispoziţia angajatorului, acesta din urmă este obligat să îi dea indemnizaţie. „Inspecţia Muncii ar trebui să lămurească acest aspect, precum şi problema caracterului temporar sau permanent al activităţii şoferilor care lucrează pe Comunitate.”
Pentru a se pune la adăpost, operatorii de transport sunt sfătuiţi să aibă acte adiţionale încheiate la contractele de muncă, prin care să le fie aduse la cunoştinţă şoferilor drepturile pe care aceştia le au, inclusiv în conformitate cu legislaţia statelor membre în care sunt detaşaţi transfrontalier. Pentru că aceasta este o obligaţie a angajatorilor care se regăseşte inclusiv în directiva 1057/2020 privind detaşarea transfrontalieră. În plus, pentru orice dubiu este bine să se ceară clarificări de la Inspecţia Muncii, pentru că un răspuns oficial poate reprezenta garanţia pentru a nu lua amenzi sau, în cazul în care se primesc sancţiuni, acestea să poată fi contestate în instanţă.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit