Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația operatorilor spanioli de transport FENADISMER informează în legătură cu prioritățile din 2023 ale Inspecției Transporturilor Terestre din cadrul Ministerului Transporturilor din această țară, care vizează respectarea unor prevederi noi din legislația iberică și verificarea companiilor căsuță poștală și a asocierilor ilegale din domeniu.

Concret, în 2023 prioritare pentru inspectorii spanioli vor fi respectarea termenelor legale de plată (de maximum 60 de zile), tarifele, interdicția ca șoferii să participe la încărcare/descărcare și relocarea companiilor cutii poștale care își desfășoară activitatea în Spania.

Lupta împotriva întârzierii efectuării plăților în transportul rutier de mărfuri este una dintre prioritățile Inspectoratului, deoarece influențează negativ lichiditatea companiilor, complicându-le gestiunea financiară și afectându-le competitivitatea și profitabilitatea.

Prețul convenit pentru transport, care trebuie să acopere totalul costurilor efective, este un alt aspect vizat de controale din Spania, ca urmare a Decretului Regal de Lege 14/2022, din 1 august, privind măsurile de sustenabilitate economică în domeniul transporturilor. Aici vor fi verificate conținutul CMR-urilor și modalitatea în care au fost eliberate, precum și celelalte documente contractuale. Inspecțiile vor fi inițiate prin intermediul companiilor de la care încarcă transportatorii, dar se va face monitorizarea întregului lanț de societăți implicate.

În ceea ce privește controlul încărcării și descărcării, aceasta se va face față în față, pentru a se vedea că șoferii nu participă la operațiuni.

Controlul relocării marilor întreprinderi în țări UE cu costuri de exploatare mai mici, care duce la situații de concurență neloială, așa cum subliniază inspectorii spanioli, va continua. Inspectoratul de Transport Terestru transmite și promovează încă din 2016 acțiuni care să determine și alte instituții să se implice pentru rezolvarea problemei. Secretariatul pentru ocuparea forței de muncă și securitate socială a realizat deja acțiuni comune cu inspectorii de transport, iar în iulie 2021 a fost semnat un nou protocol de acțiune, cu scopul de a consolida, îmbunătăți și extinde lupta împotriva fraudei în angajarea lucrătorilor din transporturi. În plus, colaborarea cu Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) va permite efectuarea de inspecții concertate și comune la sediile societăților de pe teritoriul spaniol și din celelalte state UE în care se află societăți cutii poștale.

Pentru ca un control să fie cât mai eficient, el va fi efectuat în acele puncte în care poate fi detectat un volum mai mare de activitate de transport, cum ar fi porturi, site-uri industriale, platforme mari de încărcare, centre logistice, stații de autobuz etc., în funcție de scopul fiecărei inspecții.

Programarea inspecțiilor ia în considerare și plângeri venite din partea asociațiilor, instituțiilor și persoanelor fizice, formulate în diferitele moduri puse la dispoziție de instituțiile responsabile cu transportul. De exemplu, în 2022 a fost introdusă cutia poștală anonimă, unde se puteau depune online, în atenția Inspectoratului de Transport, astfel de sesizări, și s-au și primit unele referitoare la încălcarea interdicției ca șoferii să participe la încărcare și descărcare și acordarea de tarife de transport care să nu acoperă costurile.

Controalele se vor face nu numai în trafic, ci și la sediile companiilor.

Nu vor fi neglijați nici timpii de condus și de odihnă, fiind vizate mai ales vehiculele înmatriculate în Spania și obligate să fie echipate cu tahograf – în 2022 numărul lor a fost de 474.873. Având în vedere faptul că directivele europene impun statelor membre obligația de a controla cel puțin 3% din zilele lucrătoare, autorităților spaniole le revin cel puțin 3.173.513 de zile lucrătoare ale conducătorilor auto profesioniști în 2023, din care aproximativ 50% vor fi controlate la sediile companiilor, iar celelalte 50% pe șosea. În anii precedenți, cel mai mare procent de încălcări detectate au fost înregistrările timpului de conducere (27%), urmate de respectarea timpilor de odihnă (23%), pauzele (17%), timpii de conducere (14%), tahograful (12%) și lipsa înregistrărilor (6%). Controlul va continua și asupra platformelor care oferă servicii de transport online, în special cele de coletărie care intermediază curse, uneori fără autorizație.