Observatorul Permanent al infracțiunilor și plăților din transportul rutier spaniol, publicat lunar de federația FENADISMER din iulie 2012 încoace, indică faptul că în februarie 2022, în ciuda reducerii termenelor de plată admise de lege comparativ cu luna anterioară, 63% dintre intermediari continuă să achite facturile de transport târziu, iar 21% dintre ei plătesc chiar după mai mult de șase luni. Deci, deși a continuat tendința de scădere a termenelor de plată din ultimele luni, media a fost tot mare, de 78 de zile, adică departe de ce stabilește legea ca fiind termenul maxim.
De aceea asociația continuă să insiste asupra necesității ca serviciile de inspecție a transporturilor, atât din cadrul ministerului, cât și din comunitățile autonome, să promoveze din oficiu un plan special de combatere a întârzierii plăților în transporturi, pe baza noului regim de sancționare aprobat în octombrie, și să controleze platformele de încărcare, operatorii logistici și intermediarii care întârzie plata, pentru a eradica abuzurile și nerespectarea legii, care continuă să aibă loc.
Reamintim că prin legea aprobată în octombrie 2021 termenul maxim de plată este stabilit la 30 de zile de la efectuarea transportului, cu posibilitate de prelungire până la 60 de zile cu acordul scris al tuturor părților. Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de 6.000 de euro și se poate ajunge la 30.000 de euro în caz de abuzuri repetate.
Federația spaniolă a transportatorilor FENADISMER a început să publice, în iulie 2012, Observatorul Permanent al plăților și întârzierilor la plată din acest domeniu, în colaborare cu Fundația Quixote pentru Transport, și de atunci face asta lună de lună, pentru a cunoaște evoluția termenelor de plată și a verifica nivelul de respectare a legislației referitoare la întârzierea plăților în relațiile comerciale, care stabilește că perioada maximă de plată este de 30 de zile de la data efectuării serviciului, cu posibilitate de extindere cu cel mult 60 de zile dacă partenerii stabilesc asta în scris.
În cei aproape 10 ani s-a observat în fiecare lună o nerespectare „scandaloasă și sistematică“ a termenelor limită de către expeditori, operatori logistici și intermediari, care angajează transportatori și le impun condiții abuzive, astfel încât să obțină profit din activitățile financiare pe care le desfășoară pe seama firmelor mici sau a șoferilor-patroni.
În iulie 2021 cele mai comune modalități de plată au continuat să fie transferul bancar (52%), confirmarea (38%), biletul la ordin (13%) și cecul (mai puțin de 1%).
În ceea ce privește termenul de plată, tendința de creștere din ultimele luni s-a mai atenuat, deși acesta continuă să fie mare: în medie de 81 de zile în iulie 2021. 66% din plățile făcute în transport nu au respectat termenul de plată maxim impus de lege. 55% dintre plățile din iulie au fost făcute la mai mult de 90 de zile după efectuarea transportului, iar 17% chiar după mai mult de 120 de zile, timp în care transportatorii deja au plătit către Trezorerie până la două pătrimi din TVA de 21%, deși nu sunt siguri dacă și când vor oprimi acei bani.
Așa cum am scris și luna trecută, o nouă lege spaniolă, care va fi aprobată definitiv în toamnă, va aduce, în plus față de amenda de 6.000 de euro prevăzută deja în Legea de Reglementare a Transportului Terestru, o sancțiune agravantă de 30.000 de euro pentru cei care în mod abuziv întârzie repetat plata datorată transportatorilor, afectându-le astfel lichiditățile, sau care depășesc cu peste 120 de zile termenul legal de plată.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit