Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Evoluția pieței auto second hand din România frânează în 2023. Creșterea preconizată pentru anul acesta este de doar 1 – 2%, la un volum care, însă, ar putea depăși, pentru prima oară în istorie, 320.000 de autovehicule second hand înmatriculate, potrivit unei analize Instant.ro, prima platformă din România bazată pe AI care intermediază vânzări de mașini second hand.

O altă premieră, și cea care dă cel mai mare impact din 2023 în piața de autovehicule rulate din România este prețul. Vehiculele second hand au atins anul acesta cel mai mare preț din toate timpurile. Costul mediu al mașinilor second hand a crescut cu aproximativ 18% față de anul 2022, la peste 12.800 de euro. Astfel, practic, mașinile second hand s-au scumpit, în medie, cu peste 1.850 de euro în 2023 față de 2022.

Creșterile de preț au la bază o contracție a ofertei de autovehicule second hand în piața din România, combinată cu o inflație mai mare, dar și cu o ofertă redusă de mașini noi disponibile pentru ridicare imediată. Iar timpii de așteptare în creștere pentru livrarea mașinilor noi au determinat reorientarea românilor către achiziția de mașini la mâna a doua.

Majorările de preț sunt și mai mari atunci când vine vorba de categoria de mașini căutată cel mai mult de români: autovehicule mai noi de 10 ani și cu mai puțin de 150.000 rulați. Trendul de creștere aici este mai accelerat, prețul mediu urcând la 21.450 de euro în 2023, versus 17.880 de euro, un an mai devreme, creșterea depășind aici 20%.

Românii preferă mai degrabă benzina decât motorina

Anul 2023 a marcat, în același timp, și o schimbare semnificativă în preferințele consumatorilor români pentru tipul de motor. În pofida predominanței dieselului, anul 2023 a marcat o creștere notabilă a interesului pentru motoarele pe benzină, acestea fiind percepute ca fiind mai fiabile.

Iar în contextul preocupărilor de mediu, cererea pentru mașinile electrice și hibride a crescut  considerabil, indicând o schimbare în atitudinea consumatorilor față de sustenabilitate.

Dacia, Tesla și Volkswagen conduc segmentul de vehicule electrice second-hand, arătând o adaptare a pieței la noi tehnologii. La nivelul întregii piețe, Volkswagen, BMW, Audi, Renault și Mercedes, urmate de Ford și Skoda au fost anul acesta mărcile de mașini rulate preferate de români. Ford Kuga a devenit mai popular în 2023 decât Ford Mondeo, spre exemplu.  La fel și Audi Q5, care este acum pe locul al doilea, în fața modelelor Audi A3 sau A6.

Modelele Dacia sunt preferate de români cu precădere atunci când vine vorba de achiziția unei mașini noi. Pe segmentul second hand, însă, Dacia Duster se vinde mai bine în comparație cu Dacia Logan, iar modelele SUV de la Hyundai (Tucson și Santa Fe) și Toyota RAV 4 au prins avans față de berlinele vândute de aceleași mărci, precum i20, i30, respectiv Avensis și Corolla. Totodată, Mașinile Nissan au înregistrat o creștere semnificativă în preferințele consumatorilor, așteptându-se ca această tendință să continue și în 2024.

Anul acesta s-au schimbat și preferințele în materie de volum. Tot mai mulți români care optează pentru achiziția unei mașini rulate se îndreaptă către SUV-uri (Sport Utility Vehicle), datorită îmbinării spațiului util al unui break cu capacități pentru teren accidentat.

Siguranța mașinii, tot mai importantă pentru români

Prin preferința în creștere către autovehicule rulate cu o vechime mai mică, românii arată o altă schimbare în comportamentul de consum, punând accent mai mare pe siguranța mașinii, pe tehnologie, fiabilitate și prestigiul mărcii. Iar în contextul prețurilor volatile la carburanți, consumul urban a devenit un factor tot mai important.

Siguranța este și argumentul tot mai des luat în calcul de cei care sunt interesați de cumpărarea unei mașini, preferând platforme de încredere pentru finalizarea achizițiilor.

Bosch își extinde utilizarea inteligenței artificiale generative în producție într-un nou proiect desfășurat în două fabrici Bosch din Germania, unde inteligența artificială generativă creează imagini sintetice pentru a dezvolta și extinde soluțiile pentru inspecția optică și pentru optimizarea modelelor de inteligență artificială existente.

Bosch estimează să reducă timpul necesar pentru planificarea, lansarea și accelerarea aplicațiilor de IA de la șase până la douăsprezece luni în doar câteva săptămâni. După implementarea cu succes a acestui serviciu pentru generarea de date sintetice, acesta va urma să fie integrat în toate locațiile Bosch.

„Aproape jumătate dintre fabricile Bosch utilizează deja IA în operațiunile de producție. Cu ajutorul IA generativă, nu numai că îmbunătățim soluțiile de IA existente, dar punem și bazele pentru adoptarea optimă a acestei tehnologii viitoare în rețeaua noastră globală de producție.”,

a declarat Stefan Hartung, Președintele Consiliului de Administrație la Robert Bosch GmbH.

Există motive economice solide pentru această mișcare, în funcție de mărimea fabricii și de tipul de producție, inteligența artificială poate fi utilizată pentru a obține creșteri ale productivității și economii de costuri cu șase sau șapte cifre – pe an și pe fabrică.

„Inteligența artificială are un potențial excelent de inovare și poate face munca umană și mai productivă. În calitate de companie producătoare, de furnizor consacrat de echipamente pentru fabrici și de creator de tendințe în Industria 4.0, Bosch își propune să joace un rol de lider în dezvoltarea și aplicarea inteligenței artificiale industriale.”,

a completat Hartung.

IA în practică: Proiectele Bosch aduc beneficii substanțiale

Fabricile Bosch din Germania utilizează deja IA în programarea, monitorizarea și controlul producției. Spre exemplu, la fabrica din Hildesheim analiza datelor bazată pe IA a contribuit la reducerea cu 15% a duratei ciclurilor în timpul creșterii producției noilor linii. La fabrica din Stuttgart-Feuerbach, noii algoritmi au redus procesele de testare a componentelor de la trei minute și jumătate la trei minute.

„Cu ajutorul AI generativ, facem acum următorul pas în evoluția inteligenței artificiale și avansăm producția modernă la un nou nivel”,

a declarat Tanja Rueckert, membru al Consiliului de Administrație Bosch și Director General Digital.

În acest proces, Bosch se poate baza pe propria expertiză, modelele software pentru inteligența artificială generativă au fost dezvoltate de către departamentul de cercetare Bosch și sunt acum implementate de către fabricile Bosch. Una dintre fabrici utilizează o metodă de inteligență artificială a imaginilor generate sintetic pentru a inspecta în mod fiabil sudurile firelor de cupru în producția de motoare electrice, în timp ce o alta se concentrează pe asigurarea calității pompelor de înaltă presiune.

IA împinge limitele fezabilității

Timp de ani de zile, fabrica Feuerbach a inspectat manual componentele de injecție a combustibilului. Natura și complexitatea produselor, precum și diferențele în structura liniilor de producție, au făcut ca inspecția optică bazată pe reguli sau asistată de IA să nu fie posibilă. Noua abordare este o inteligență artificială generativă scalabilă care recunoaște variantele unui produs și modelele de erori și ia în considerare diferitele aranjamente și secvențe din procesul de producție. Aceasta se bazează pe un model de bază dezvoltat de cercetarea Bosch și alimentat cu seturi mari de date din rețeaua de producție Bosch. Datele generate sintetic sunt utilizate pentru a rafina modelul și a-l personaliza pentru aplicațiile de la fața locului. Se așteaptă ca inteligența artificială să fie capabilă să inspecteze componentele în mod independent, supunând inspectorilor vizuali doar cazurile în care nu este sigură.

La uzina din Hildesheim, imaginile generate sintetic au fost deja utilizate cu succes în scopuri de instruire în cadrul primelor sisteme standard în producția de motoare electrice. Ochiul uman nu poate distinge imaginile generate artificial de cele reale. În fabrică se așteaptă ca durata proiectului să fie cu șase luni mai scurtă cu noua abordare decât cu metodele convenționale, ceea ce va duce la creșteri anuale ale productivității de ordinul a șase cifre în euro. Bosch intenționează să extindă abordarea IA și în alte locații.

„În activitatea noastră de dezvoltare a soluțiilor de inteligență artificială, deblocăm potențialul oferit de rețeaua de producție Bosch și de cele aproximativ 230 de fabrici ale sale. Și folosim tehnologii noi. Inteligența artificială generativă ne ajută să armonizăm individualizarea și scalarea – tehnologia ne oferă ce este mai bun.”,

a precizat Rueckert.

Statutul AI: utilizat pe scară largă în fabricile Bosch

Multe dintre fabricile Bosch au un lucru în comun: nu numai că sunt pionieri în domeniul IA, dar se concentrează în mod consecvent și pe Industria 4.0.

„Bosch își digitalizează și conectează fabricile proprii și pe cele ale clienților săi de mai bine de zece ani. Acum combinăm Industria 4.0 cu inteligența artificială: producția conectată furnizează date, iar AI le evaluează.”,

a menționat Rueckert.

Erorile sunt detectate din timp, timpii de nefuncționare a mașinilor sunt menținuți la minimum, rebuturile sunt reduse, iar energia este aplicată într-un mod concentrat.

„Utilizarea inteligenței artificiale va face ca fabricile să fie mai eficiente, mai productive și mai ecologice”, adaugă Rueckert. De exemplu, cercetarea Bosch a dezvoltat un sistem bazat pe inteligență artificială care identifică anomaliile și defecțiunile din procesul de fabricație și îmbunătățește calitatea produselor. Acest software este utilizat în prezent în aproximativ 50 de fabrici Bosch, cu peste 2.000 de linii de producție conectate. De asemenea, multe fabrici Bosch utilizează inteligența artificială în inspecția optică a componentelor. Un alt exemplu, peste 20 de fabrici utilizează Machine Vision AI, o soluție concepută de unitatea Bosch pentru utilaje speciale, care ajută la detectarea caracteristicilor greu de identificat, cum ar fi zgârieturile și cioburile de pe suprafețe și defectele din cusăturile de sudură.

Forumul Economic Mondial laudă fabricile Bosch

Fabrica Bosch din Bursa, Turcia, ilustrează ceea ce poate realiza inteligența artificială în domeniul producției. Pornind de la un nivel deja ridicat de expertiză tehnică, fabrica a folosit IA pentru a îmbunătăți și mai mult calitatea producției, respectiv a redus consumul de apă cu 30%, consumul de energie cu 6% și deșeurile cu 9%, crescând în același timp eficiența fabricii cu aproape 10%. În acest an, aceste realizări au determinat Forumul Economic Mondial (WEF) să evidențieze fabrica din Bursa ca fiind un far al Industriei 4.0. Este pentru a patra oară când o fabrică Bosch primește o astfel de recunoaștere din partea Forumului Economic Mondial și pentru a doua oară pentru evoluțiile din domeniul inteligenței artificiale. Toate acestea arată că „importanța inteligenței artificiale este istorică. Aceasta va schimba fundamental producția industrială – în bine.”, a completat Rueckert.