Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Aceasta este concluzia unei analize realizate de DSV Road – a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa – din care mai reiese că România ar putea atrage investiții de miliarde de euro dacă ar avea o rețea feroviară performantă.

Chiar și fără această infrastructură, țara noastră devine un pol tot mai important pentru transportul intermodal de mărfuri, datorită costurilor scăzute și posibilității de a reduce impactul asupra mediului. Astfel, cererea a crescut cu 50% în prima jumătate din 2023 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, un interes mai mare pentru acest tip de transport existând în retail, industrie și produse chimice, conform datelor DSV Road. „Interesul companiilor pentru transportarea mărfurilor pe rute feroviare și rutiere este la cel mai mare nivel din ultimii 10 ani, intermodalul fiind preferat în special pentru mărfuri voluminoase și din categoria ADR. Cea mai intensă activitate este în Curtici, cel mai mare nod intermodal din Europa de Est, care este atractiv pentru investitori. Dar Curtici este doar o mică parte din potențialul infinit pe care l-ar avea România”, declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.

În primul semestru din 2023, DSV Road a transportat 219.000 t de marfă prin transport combinat feroviar și rutier, intermodalul fiind pe locul al doilea în topul celor mai solicitate servicii din portofoliul companiei, după grupaje.

Transportul intermodal este preferat de companiile din România pentru disponibilitatea capacității stabile, costurile mai puțin fluctuante comparativ cu cele de transport rutier, capacitatea utilă de încărcare mărită și mai ales pentru impactul redus asupra mediului – potențialul său de reducere a emisiilor de carbon fiind de până la 70%.

În aceste condiții, „anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru transportul intermodal în România în viitorul apropiat, deoarece este o soluție verde ideală. Companiile caută tot mai mult servicii sustenabile pentru a obține certificări de reducere a emisiilor de carbon, ca parte a strategiei lor ESG și din motive comerciale, iar noi, la DSV Road, avem responsabilitatea de a încuraja și de a facilita reducerea impactului asupra mediului și atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale clienților”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador.

De altfel, DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finalul anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.

Alinierea la standardele și directivele UE a dus la o creștere a interesului companiilor pentru reducerea cantității de dioxid de carbon și, implicit, pentru implementarea soluțiilor Green Transport de la DSV Road: monitorizarea cantității de CO2 prin cea mai avansată tehnologie de analiză (CO2 Reporting Tool), folosirea transportului rutier pe baza biocombustibilului și optimizarea lanțului de aprovizionare pentru reducerea amprentei de carbon.

De asemenea, la nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de un miliard de coroane daneze (peste 134 de milioane de euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România, cu scopul de a diminua cu până la 40% cantitatea de emisii de carbon până în 2030, inclusiv la noi în țară.

Industria transportului rutier de marfă se află în prezent într-un peisaj dificil, caracterizat de diverse obstacole. Potrivit Colliers, transportul intermodal de mărfuri, ajuns în al treilea și al patrulea trimestru al anului, indică o scădere semnificativă în „sezonul de vârf” tipic al acestui an și va fi amânat până anul viitor.

Printre provocările cu care se confruntă industria transportului rutier se pot enumera:

Inflația, creșterea costurilor și impactul asupra utilizatorilor finali:

Costurile de transport pe mare au cunoscut o creștere semnificativă din cauza inflației, cu prețurile medii ale containerelor crescând de la 4.000-6.000 de dolari la 20.000-24.000 de dolari. Această escaladare semnificativă a costurilor a determinat multe companii să ezite în a cheltui banii în plus pentru a-și menține expedierile în mișcare eficientă. Astfel, eforturile de reducere a costurilor duc adesea la creșterea costurilor pentru utilizatorii finali, afectând în cele din urmă consumatorii. Găsirea unui echilibru între inițiativele de reducere a costurilor și necesitatea unor operațiuni eficiente reprezintă o provocare semnificativă pentru industrie.

Provocări feroviare:

Sectorul feroviar funcționează sub o structură de conducere diferită față de alte industrii de transport. Ca urmare, prioritățile și accentul lor în reducerea întârzierilor și timpilor de așteptare în transport pot fi diferite. Această divergență în priorități ar putea contribui la întârzieri în mișcarea stocurilor, deoarece operatorii feroviari sunt compensați atunci când containerele stau pe șine.

Cererea fluctuantă și schimbarea modelelor de cumpărare:

Companiile se confruntă cu provocări în expedierea unor volume mari din cauza fluctuațiilor dramatice ale stocurilor și schimbărilor în modelele de cumpărare ale clienților. În ultimii trei ani, industria transportului rutier a asistat la epuizarea stocurilor, unele depozite raportând că sunt ocupate doar în proporție de 50-60% din cauza impactului COVID-19 și a declinului economic rezultat. Această epuizare a afectat stabilitatea și previzibilitatea industriei și a perturbat lanțurile de aprovizionare tradiționale, generând cereri fluctuante în diverse industrii.

Perspectiva economică sumbră:

Sentimentul general al industriei pare sumbru după un an de boom. Unele afaceri mici au înregistrat o scădere de 20% în veniturile pe parcursul anului, comparativ cu anul precedent, în timp ce altele au înregistrat o scădere de până la 50%. Acest mediu economic dificil a determinat afacerile mai mici să fie mai precaute, în timp ce companiile mai mari sunt într-o poziție mai bună pentru a face față provocărilor și pentru a explora oportunități de extindere.

Potrivit unui raport al firmei de analiză a transporturilor FTR, perspectivele pentru companiile de transport rutier în 2024 rămân moderat nefavorabile. Indicele condițiilor de transport rutier (TCI) pentru luna martie a indicat condiții persistent nefavorabile, cu o valoare de -5,83, față de -5,17 în februarie. Factori precum costurile dificile de finanțare, un mediu cu rate negative și scăderea tarifelor la cerere au contribuit la această scădere. Deși costurile combustibilului au scăzut ușor, iar ratele de utilizare s-au îmbunătățit, acestea nu au fost suficiente pentru a compensa condițiile negative în ansamblu.

Avery Vise, vicepreședintele transporturilor de la FTR, consideră că redresarea pieței pentru companiile de transport rutier va fi probabil mai puțin pronunțată în comparație cu anii precedenți. Industria nu a înregistrat o migrație semnificativă a șoferilor, ceea ce ar putea deschide calea unei redresări bazate pe capacitate. În timp ce transportatorii mai mari au preluat capacitatea de șoferi de la transportatorii mici care au eșuat, cererea de transport existentă nu este suficient de puternică pentru a folosi în totalitate forța de muncă disponibilă a șoferilor.