Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Pentru a vedea daca Romania este singurul caz din Europa care vorbeste de izolarea sau carantina soferilor intrati in tara dupa o cursa internationala, am facut o scurta anchea de opinie in randul jurnalistilor de la revistele din Uniunea Europeana, membre ale juriului International Truck of the Year.
Astfel, am aflat ca autoritatile din Austria, Belgia si Elvetia au decis sa nu carantineze/izoleze soferii de camion. In Franta, una dintre tarile vestice puternic afectate de pandemia de COVID-19, autoritatile au decis sa lase libere culoarele pentru soferii profesionisti. 
In Grecia, o tara care a anuntat recent ca economia se va contracta si va intra in recesiune ca urmare a pandemiei, soferii continua sa faca curse atat in interiorul, cat si in exteriorul tarii. Nici in Irlanda nu sunt restrictii momentan, insa specialistii ii sfatuiesc pe soferii care vin pe feribot din Marea Britanie sa se autoizoleze. 
In tarile nordice, unde au fost luate masuri impotriva reducerii raspandirii coronavirusului considerate a fi destul de permisive, situatia nu este foarte diferita. Spre exemplu, in Suedia traficul de marfuri se desfasoara normal la nivel de granite, cu marfuri care vin si pleaca din Finlanda, Danemarca, Norvegia, Germania si Polonia. 
Olanda, o alta tara intens circulata de camioane romanesti, permite pentru moment accesul soferilor profesionisti fara restrictii de izolare/carantinare. Autoritatile recomanda insa ca la intoarcerea acasa, soferii sa isi petreaca timpul ramas pana la urmatoarea cursa in locuinta pentru a evita contactul cu alte persoane in afara familiei. Transportul este un domeniu esential pentru Olanda in vederea mentinerii lantului de aprovizionare si a economiei.
In Spania, a doua tara europeana puternic afectata de COVID-19 dupa Italia, soferii sunt exceptati de la masurile carantinarii/izolarii, transportul fiind considerat o activitate esentiala. Recent, in Spania a intrat in vigoare un decret care suspenda orice activitate economica si de productie care nu este considerata esentiala. 

In Polonia, Jan Buczek, presedintele asociatiei transportatorilor polonezi ZMPD, a declarat ca, “intrucat soferii profesionisti nu sunt supusi carantinei obligatorii, operatorii de transport pot beneficia de munca angajatilor lor fara sa ca acestia din urma sa fie obligati sa faca pauza doua saptamani (sa stea in izolare).” Astfel, soferilor ar trebui sa li se acorde o protectie speciala, pentru ca este inacceptabil ca acestia sa aiba contact cu alti participanti la trafic in punctele de trecere a frontierei si sa fie expusi la diverse tipuri de amenintari epidemiologice, a mai spus presedintele Asociatiei.
 
Prin decret guvernamental, Italia, cea mai afectata tara din Europa de criza coronavirusului, obliga toti cetatenii la autoizolare (https://www.fedespedi.it/wp-content/uploads/2020/03/DM_120_2020.pdf), chiar daca nu au simptome asociate COVID-19. Totusi, masura nu este necesara pentru persoanele aflate in tranzit si nici pentru soferii profesionisti, insa aceste persoane sunt obligate sa paraseasca teritoriul italian in termen de 3 zile (72 de ore), cu o prelungire de pana la 48 de ore in cazuri exceptionale. La intrarea in tara, soferii completeaza o declaratie in care mentioneaza motivul intrarii si traseul pe care il parcurge si prin care se obliga sa intre in izolare daca apar simptome asociate COVID-19. 
 
Bulgaria si Norvegia, mai restrictive
Spre deosebire de Suedia, in Norvegia situatia este putin diferita, in sensul in care autoritatile au decis sa aiba o trasabilitate mai mare asupra soferilor profesionisti. Cei care fac transport intern pot calatori in interes de serviciu, insa pe timpul in care se afla intre curse sunt obligati sa stea in izolare. Cu alte cuvinte, ziua muncesc si seara se izoleaza, ca toti ceilalti cetateni.
Bulgaria inregistreaza o situatie similara cu a Romaniei. Daca soferul doar incarca si/sau descarca pe teritoriul Bulgariei in 24 de ore, atunci nu este necesara carantina/izolarea. In cazul in care timpul pana la urmatoarea cursa este mai mare de 24 de ore, soferul intra in izolare sau carantina. Insa, precizeaza sursele Tranzit, nu se precizeaza nimic de separare fata de familie. In acest caz, soferul, dar si compania, sunt responsabili de respectarea masurilor impuse de autoritati, iar amenzile sunt foarte mari, mergand pana la pedeaspsa cu inchisoarea. 

H2 XCient, camionul cu hidrogen al coreenilor de la Hyundai, a castigat Premiul pentru Inovatie in industria camioanelor, oferit de juriul International Truck of the Year (IToY). Vehiculul este propulsat de un nou sistem de celule de combustie si este disponibil deja in Elvetia, dupa care va urma implementarea la scara larga in alte tari europene.

Premiul pentru Inovatie a fost acordat de acelasi juriu IToY (International Truck of the Year), un grup format din 25 de jurnalisti experimentati din cadrul principalelor publicatii specializate din Europa si Africa de Sud. Prin acordarea acestui trofeu, juriul recunoaste progresul tehnologic enorm pe care industria de vehicule comerciale l-a facut in ultimii ani. Premiul pentru Inovatie 2020 a fost inmanat catre Rolf Huber, Presedinte Hyundai Hydrogen Mobility, si Jihan Ryu, Vice-Presedinte Divizia de ingineri a Hyundai Motors Vehicule Comerciale, in cadrul targului de vehicule comerciale Solutrans, pe 20 noiembrie, la Lyon, in Franta.
Camionul cu hidrogen a primit 80 de puncte, insa votul nu a fost usor, castigatorul avand parte de o concurenta puternica: Freightliner eCascadia, camionul autonom Vera al Volvo Trucks, Renault Trucks Optifuel Lab 3, gama Scania AXL de vehicule autonome si gama bazata pe propulsia cu hidrogen a americanilor de la Nikola, care au anuntat de curand ca pentru Europa au ales sa coopereze cu Iveco. Atuul lui H2 XCient l-a reprezentat parteneriatul diviziei Hyundai Hydrogen Mobility cu H2 Energy, Linde si Alpiq, pentru promovarea utilizarii hidrogenului ca o solutie de mobilitate verde in Elvetia si nu numai. Camionul respecta normele europene in vigoare si este propulsat de un sistem de celule de combustibil de 190 kW, care este format din doua celule de 95 kW, conectate in paralel. Multumita celor sapte rezervoare care stocheaza fiecare circa 35 kg de hidrogen la o presiune de 350 de bari, autonomia lui H2 Xcient este de 400 km. Potrivit regulilor IToY, fiecare dintre vehiculele nominalizate la Premiul pentru Inovatie trebuie sa aiba o masa totala autorizata de peste 3,5 tone, sa fie avansat din punct de vedere tehnologic si sa fie propulsat de un sistem alternativ sau cu un alt tip de combustibil fata de cel traditional. Daca niciunul dintre aceste criterii nu este indeplinit, in cursa mai pot intra vehiculele cu solutii avansate de conectivitate – inclusiv condusul semi-autonom sau cele cu servicii de asistenta avansate, asa cum este diagnoza de la distanta.