Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Otokar este prezent pe piata romaneasca de multi ani, fiind reprezentat de diferiti dealeri, care, de-a lungul timpului, au avut si perioade bune, si mai putin bune in vanzari. A lipsit insa constanta, dar si forta financiara pentru unii dintre furnizori pentru a sustine cu servicii post-vanzare competitive produsele plasate pe piata. Acum, odata cu livrarea flotei de 400 de autobuze Kent catre Societatea de Transport Bucuresti, Otokar Otomotiv a intrat direct pe piata si doreste sa dezvolte, pe langa transportul urban, segmentele intercity si turistic. Despre planurile Otokar Otomotiv in Romania am discutat cu Denis Toublanc, Marketing Director Otokar Europe SAS France.


Tranzit: Cum este Otokar organizat in Romania? Cati angajati lucreaza la acest moment pentru companie si pe ce segmente de piata doriti sa va concentrati?
Denis Toublanc:
Otokar si-a deschis subsidiara romaneasca in primavara anului trecut. Numele companiei nou infiintate este Otokar Europe Filiala Bucuresti SRL, iar biroul nostru este localizat in Capitala. Echipa a fost extinsa pentru a putea realiza activitatile de vanzare din Romania, avand in vedere ca reteaua de service-uri autorizate pentru autobuze interurbane/turistice era deja stabilita si raspandita pe intreg teritoriul Romaniei, cu 12 centre de reparatii. Detaliile acestora din urma sunt disponibile pe site-ul nostru. Astfel, incluzand personalul post-vanzare ce deserveste transportul public din Bucuresti, in prezent suntem o echipa de 40 de persoane si intentionam sa crestem.
In ceea ce priveste vanzarile de autobuze, ne concentram asupra tuturor achizitiilor din cadrul portofoliului de produse Otokar, iar in privinta vanzarilor de retail, vom fi prezenti la evenimentul Expo Tranzit din Cluj, de la sfarsitul lui mai, ceea ce reprezinta o mare oportunitate de a ne prezenta oficial clientiilor romani.

Veti continua, asadar, sa urmariti licitatiile de autobuze urbane in paralel cu dezvoltarea business-ului in directia sectorului privat?
Da, planul nostru este sa ne concentram atat pe piata de retail, cat si pe viitoarele licitatii de autobuze din Romania. Consideram ca este un avantaj atat pentru clientii romani din zona de retail, cat si pentru autoritatile publice de a avea un alt producator care sa aiba o entitate aici si vedem aceasta oportunitate ca fiind cruciala pentru toate partile implicate, pentru a crea si utiliza solutii de afaceri mai eficiente.

Cine a gestionat activitatea pe piata romaneasca inainte de castigarea licitatiei pentru STB si infiintarea filialei Bucuresti?
Inainte de infiintarea Otokar Europe Filiala Bucuresti, activitatile de vanzare si marketing ale autobuzelor Otokar in Romania au fost gestionate de Otokar Europe SAS, iar distributia de piese de schimb pentru clientii de retail a fost sustinuta de partenerii nostri autorizati, Megarosa Trade SRL.

Veti continua colaborarea cu partenerii anteriori?
Otokar Europe SAS si Otokar Europe Filiala Bucuresti SRL sunt singurele companii responsabile pentru distributia autobuzelor Otokar pe piata romaneasca.

Sunteti multumiti cu notorietatea brandului Otokar in Romania? Cum sunt vehiculele primite pe piata?
In ceea ce priveste performantele operationale ale autobuzelor din Bucuresti, am avut cateva incidente care s-au transformat in cazuri mai putin placute, fiind mediatizate asiduu de presa care cauta senzationalul. Interventia in baza garantiei face parte insa din raspunderea noastra contractuala, iar pana in acest moment ne-am conformat pe deplin acestei obligatii.
Ne simtim increzatori sa ne indeplinim sarcinile pentru operatiunile din Bucuresti pentru urmatorii opt ani si vom continua sa depunem eforturi pentru a servi cetateni din Capitala in cel mai bun mod posibil.
Din punct de vedere al clientilor romani din industria autobuzelor, produsele Otokar sunt bine primite datorita robustetei si fiabilitatii acestora, aspect confirmat si de vanzarile repetate de autobuze Otokar. Pe de alta parte, avem avantajul apartenetei la grupul KOÇ si suntem pe deplin dedicati sa impartasim identitatea si cultura noastra organizationala cu clientii, sa ii ascultam si sa cream un canal de comunicare bidirectional pentru succes mutual.
In plus, avem experienta Otokar Europe SAS, infiintata in 2011 in Franta, pentru a deservi pietele de autobuze din Europa de Vest, care sunt si principalele piete de export pentru Otokar – Franta, Italia, Spania, Germania, Belgia. Credem ca vom avea acelasi succes si in Romania.

Care sunt urmatorii pasi in vederea consolidarii pozitiei Otokar in Romania?
Vom fi in stransa legatura cu clientii care au o acoperire directa, vom urmari tendintele pietei, vom folosi experienta noastra pe piata europeana si ne vom folosi de capacitatea de productie si de calitatea produselor. In acelasi timp, ne vom concentra pe operatiunile de post-vanzare ale proiectului din Bucuresti, precum si pe noile achizitiile publice de autobuze.

Cum apreciati importurile de autobuze Otokar in Romania de la diversi dealeri turci? Veti face ceva in acest sens? Este o problema daca vehiculele intra pe piata pe aceste canale?
Afacerea transfrontaliera cu vehicule uzate este comert liber si, in calitate de producator, nu putem sa-l reglementam legal, dar clientii stiu deja ca acest lucru nu este un proces continuu si fiabil si poate fi afectat de schimbarea reglementarilor dintre Turcia si Uniunea Europeana. Vom incerca sa oferim clientilor o solutie fiabila prin intermediul entitatii noastre romanesti, astfel incat operatorul de autobuz sa ramana transportator, asa cum stim ca ar prefera.

Ce angajamente va luati pe segmentul post-vanzare? Cum asigurati furnizarea de piese de schimb in Romania?
Partenerul nostru a stabilit o retea de 12 puncte de service dedicate vanzarilor de retail si furnizarii pieselor de schimb pe intreg teritoriul Romaniei. Pe de alta parte, echipa noastra de servicii post-vanzare, care este dedicata in prezent proiectului din Bucuresti, poate fi consolidata si utilizata in cazul unor noi livrari de autobuze catre clienti.

Este Romania cea mai importanta piata est-europeana pentru Otokar la acest moment? In ce alte tari vecine derulati operatiuni?
Intr-adevar, Romania este cea mai importanta piata est-europeana in prezent, impreuna cu Serbia si Polonia. Am avut livrari in orase ca Sofia, Plovdiv, Zagreb, Praga, iar Belgrad si Varsovia sunt printre primele in topul vanzarilor. Recent, am livrat 66 de autobuze Kent si 34 Vectio C low-entry (9 m lungime) catre ZTM Varsovia, care sunt operate de Arriva Polska.

Pentru a marca cei 20 de ani de activitate, IFPTR a organizat un eveniment care a dus impreuna atat angajatii institutului, cat si invitati speciali. Cu aceasta ocazie am discutat cu Gabor Sandor, presedintele IFPTR, despre inceputul activitatii si despre cat de greu sau usor a fost sa-si asume rolul de promotor al pregatirii si perfectionarii profesionale in toti acesti ani.


Tranzit: Cum a inceput povestea IFPTR si ce va motiveaza in activitatea pe care o desfasurati zi de zi?
Gabor Sandor:
Povestea IFPTR a inceput in 1999 si a insemnat oficializarea unui nou cadru de organizare a activitatilor de formare profesionala pe care le desfasuram in mod curent, tot la nivel national. In fapt, recunoscand ca schimbarile reprezinta motorul progresului, si cateodata devin indispensabile pentru a ramane mereu aceiasi, o echipa de specialisti consacrati la nivel national, cu experienta de cinci ani in domeniu, am luat decizia de a reaseza formarea profesionala pe alte coordonate si valori, in primul rand din respect fata de beneficiarii serviciilor, si vizand profesionalizarea activitatilor.
Reusitele, respectiv performantele inregistrate de clientii nostri, reprezinta pentru noi motivatia cea mai consistenta. Noi nu facem altceva decat in mod aplicat le intarim convingerea ca in exercitarea ocupatiilor specifice transporturilor rutiere se bazeaza pe asumarea constienta si onorarea consecventa si cu suficienta onestitate si intelepciune a atributiilor proprii, dublate de respectarea unor principii fundamentale si a interlocutorilor. Acestea credem ca reprezinta nu numai generatorul progresului, dar si garantia dezvoltarii continue si sustenabile atat a societatii cat si a tuturor celor implicati si real interesati.

Care a fost cel mai greu, respectiv cel mai frumos moment care a marcat activitatea IFPTR?
Cei cu preocupari continue puse in slujba promovarii interesului general in sistemul de transport rutier ne respecta nu numai ca lideri de piata, dar in primul rand ca promotori ai progresului sustenabil pe piata formarii profesionale din Romania.
Pornind de la recunoasterea ca performantele sunt accesibile numai in afara zonei de confort, practic in prea putine domenii putem vorbi de greutati propriu-zise. Ca majoritatea firmelor respectabile, caracterizate de un potential de dezvoltare continua, intampinam doar probleme specifice, care reclama identificarea si aplicarea de solutii adecvate. Uneori chiar si obstacolele ne pot confirma faptul ca suntem pe drumul cel bun.
Cu siguranta suntem si putem fi criticati permanent, inclusiv in virtutea faptului ca suntem mereu activi. Important este ca toate acestea sa fie constructive si chiar sa fie procesate in scopul imbunatatirii permanente a activitatilor desfasurate.
Am avut si avem marea sansa ca cei 231 de specialisti din cadrul echipei IFPTR din toata tara, majoritatea cu experienta practica relevanta in exercitarea meseriilor pentru care asigura pregatire si perfectionare profesionala, inteleg sa-si asume cu responsabilitate, pe de o parte, vocatia de a cauta sa determinam si sa ajutam omenii implicati sa devina mai buni, mai respectuosi, mai pragmatici, si in consecinta mai performanti, iar pe de alta parte, misiunea de a contribui astfel la ridicarea prestigiului meseriilor din domeniu, si implicit a breslei transportatorilor rutieri.
Cum teoriile sunt mostre fara valoare, ne bucura, si personal sunt impresionat, dar in acelasi timp si recunoscator pentru faptul ca majoritatea clientilor nostri declara, uneori chiar in public, ca la cursurile IFPTR dobandesc cunostinte pragmatice, cu aplicabilitate practica directa si imediata. Faptul ca soferi cu experienta respectabila, care au absolvit cursurile noastre, declara ca „nu credeau ca dupa 20-30 de ani de experienta mai au ceva de invatat…” reprezinta o confirmare ca suntem pe calea cea buna, inclusiv in ceea ce priveste consistenta si utilitatea serviciilor prestate.
Semnale in aceeasi nota inregistram in mod curent si din partea unor manageri de top, a caror notorietate este de referinta in domeniu. Citati fiind uneori drept „clasici in viata“, este nu numai o incantare, dar si o apreciere onoranta, iar apartenenta la o breasla si la o echipa de profesionisti consacrati este un „vant din pupa” debordant.
In fapt, cea mai mare realizare este reusita de a ne bucura de satisfactiile si succesul interlocutorilor nostri.
Avand in vedere faptul ca majoritatea comenzilor le onoram in baza recomandarii clientilor si partenerilor nostri consacrati, tinem sa respectam fiecare interlocutor, inclusiv prin faptul ca suntem practic singurul centru de perfectionare autorizat care oferim garantii reale pentru serviciile livrate. Printre acestea, inclusiv asistenta profesionala de specialitate, pe toata durata valabilitatii atestatelor/certificatelor de pregatire profesionala detinute de clientii nostri, dar si returnarea imediata si neconditionata a contravalorii serviciilor, in situatia in care clientul considera ca acestea nu si-au atins obiectivele convenite sau nu au fost conforme asteptarilor.

Care era atitudinea si nivelul de implicare ale conducatorilor auto acum 20 de ani si cum sunt acum?
Nici noi si nici viata noastra nu au fost la fel acum 20 de ani. In fapt, avem convingerea ca schimbarile reprezinta singura cale catre progres. In consecinta, faptul ca dezvoltarea o putem percepe si prin prisma sesizarii ca lucrurile evolueaza continuu este nu numai dovada perspicacitatii noastre, dar si a simplului fapt ca existam.
Cu siguranta putem accepta sau nu, dar nu putem sa nu luam act inclusiv de schimbarile atitudinale dovedite si percepute de actorii pietei transporturilor rutiere.
Singura constanta identificabila pe tot parcursul acestei evolutii este recunoasterea ca temerile si/sau frica de necunoscut au fost si vor ramane un factor mobilizator mult mai motivant decat orice judecata rationala.
Nefiind un secret faptul ca soferi nu sunt si nu vor fi niciodata loiali firmei ca atare, ci exclusiv atributiilor, sefilor si/sau colectivului, pregatirea si perfectionarea continua au ramas printre putinele parghii apreciate ca fiind corecte in strategia fidelizarii personalului. Aceasta recunoastere nu este o chestiune de oportunitate conditionala, ci pur si simplu o rezultanta a evolutiei societatii – fata de care unii actioneaza in consecinta, altii isi pot permite sa sufere.
In conjunctura actuala, esential este ca, indiferent de sistemul, modul sau forma de organizare a pregatirii continue, acestea sa vizeze cel putin catalizarea si dezvoltarea autocontrolului onest, nu numai in exercitarea meseriei, dar si in relatiile cu interlocutorii. Ideal ar fi ca tehnologiile aplicate sa fie amprentate de recunoasterea ca fiecare este responsabil inclusiv fata de manifestarile si gesturile interlocutorilor, inclusiv ale partenerilor din trafic.

Aveti periodic schimburi de experienta cu alte entitati din afara tarii? Care sunt diferentele fata de ceea ce se intampla pe piata romaneasca?
Desi perceptia generala nu ne este favorabila, prin prisma realitatilor de fapt putem sustine chiar si aprecierea ca soferii angajati si pregatiti de noi in Romania pot dovedi ca sunt chiar mai buni decat cei din alte tari – din anumite puncte de vedere sau in anumite domenii de specialitate.
Avem intrevederi si schimburi de informatii periodice cu institutii si specialisti cu responsabilitati specifice, inclusiv din cadrul autoritatilor din tarile UE, respectiv Germania, Franta si tarile vecine. Participam cu regularitate nu numai la reuniuni si conferinte, dar inclusiv la cursuri si traininguri organizate de diverse institutii din tarile respective. Nu sunt putine nici ocaziile in care specialisti din alte tari participa la cursurile organizate de noi, vizandu-le in principal pe cele dedicate formatorilor si trainerilor IFPTR. Avem un dialog constructiv cu privire la modalitatile de crestere continua a utilitatii si eficacitatii valorificarii formarii continue, in interesul profesionalizarii activitatilor desfasurate. Nu facem asta doar pentru a lua act de ceea ce se intampla in celelalte state sau doar pentru a valida practicile proprii, ci cautam sa invatam de la ei, oferindu-le la randul nostru repere conceptuale si metodologice specifice tehnologiilor de instruire pe care le aplicam curent, in cadrul programelor de instruire organizate de noi.
Personal sunt recunoscator ca am avut prilejul sa invat de la foarte multi specialisti din tara si din strainatate, si continui sa invat zi de zi, inclusiv de la cei 38.500 de clienti scolarizati in medie pe parcursul unui an, in cadrul centrelor de perfectionare IFPTR.
Standardele profesionale sunt numitorul comun pentru toate tarile. Nu am sesizat diferente majore intre programele de pregatire proprii si cele din alte state. Pot fi identificate doar diferente firesti, ce tin de maniera de abordare sau de nuantarea anumitor tematici sau subiecte de interes. Singura diferenta notabila tine de felul in care soferii din diferite state percep si respectiv se raporteaza la realitatile de fapt. Nu ascund nici faptul ca si serviciile de evaluare si auditare a soferilor, si cursurile sau trainingurile de categoria Safety-drive si Eco-drive livrate de noi, bazate pe strategii si tactica de conducere, au fost apreciate de specialisti externi ca fiind remarcabile, avand in vedere atat consistenta cat si aplicabilitatea practica directa si imediata a informatiilor.
Aceste schimburi de experienta au condus in timp la preluarea de o parte si de alta a anumitor idei, referinte si moduri de abordare apreciate de fiecare ca fiind mai eficiente sau mai pragmatice. De exemplu, asa cum noi reusim sa adaptam si sa nuantam in mod curent tematicile referitoare la exploatarea noilor sistemele de siguranta active, nu mai constituie o noutate faptul ca se generalizeaza si in tarile occidentale aprecierea si chiar si reglementarea distantelor de siguranta raportat la vitezele de circulatie, renuntandu-se la promovarea arhicunoscutei reguli a celor 2/3/4 secunde. Cum isi motiveaza aceasta noua optiune, este mai putin important. Cert este ca, in afara beneficiarilor directi sau indirecti ai serviciilor de formare profesionala, castigatorul absolut al deschiderii dovedite este siguranta rutiera din tarile care realizeaza aceste schimburi de informatii.

Cum a evoluat procesul de pregatire profesionala? Sunt oamenii dornici sa invete sau inca sunt multi care trateaza relatia cu IFPTR ca pe o obligatie legala?
Trebuie sa recunoastem ca in ultimii ani piata formarii profesionale s-a fragmentat in mod necontrolat. La ora actuala sunt circa 270 de firme care opereaza, mai mult sau mai putin constant si/sau corect pe aceasta piata (fata de doua, cate erau in 1999). Majoritatea presteaza aceste servicii motivate de provocarile materiale aferente oportunitatii de a-si intregi veniturile obtinute din activitatile de baza cu cele pe care le pot incasa, mai mult sau mai putin oficial, din aceste prestatii. In consecinta, se pot identifica in principal doua categorii de ofertanti. Cei mai numerosi sunt cei care ofera de regula „solutii” sau „retete”, uneori chiar miraculoase, si care se dovedesc ulterior ca fiind fie tardive, fie raportate la ipoteze false sau cel putin discutabile ori suspecte. A doua categorie o reprezinta prestatorii (din fericire mult mai putini) care promit inclusiv constientizarea clientilor scolarizati in privinta necesitatii aplicarii unor proceduri sau reguli ce pot sa apara ca fiind de interes, la prima vedere. Acestea vizeaza in principal asimilarea unor tertipuri sau tehnici de diverse feluri, aplicabile in cazuri ipotetice si chiar limita, care fie sunt de categoria celor foarte putin probabile, fie sunt lipsite de interes pragmatic, cel putin din perspectiva onorarii sarcinilor de transport cunoscute ca fiind necesare de indeplinit in mod curent de catre conducatorii auto.
Cu siguranta poate fi important ca orice angajat sa stie in primul rand ce sa nu faca sau de ce sa faca anumite lucruri. Chiar si cum sa procedeze in anumite situatii care pot prezenta un oarecare interes. Dar, dincolo de aceste considerente, esentiale sunt ameliorarea atitudinilor dovedite si maniera abordarii diferitelor situatii pe care va urma sa i le rezerve viitorul. Ne dorim ca acesta sa fie precum si-l poate imagina fiecare dintre clientii nostri, dar intelegem sa ne asumam inclusiv provocarea de a reusi sa-i motivam si sa-i capacitam, sa-i ajutam sa devina fiecare ce este in stare.
Spre deosebire de categoriile mentionate anterior, noi pornim de la recunoasterea ca nimic nu este perfect, nici macar omul, cu atat mai putin in indeplinirea sarcinilor curente. In consecinta, in exercitarea oricarei ocupatii/meserii, omul este supus greselilor inerente.
Credem ca este important ca fiecare participant nu numai sa dobandeasca determinarea si capabilitatea de a-si controla tentatia de a demonstra contrariul, dar sa si fie inarmat cu suficienta intelepciune – de persoane cu experienta practica relevanta, pentru a putea deveni din ce in ce mai antrenat, performant si pragmatic, inclusiv in urmarirea succesului anticiparii predictibile si al controlului permanent al evolutiei situatiilor pe care le poate intalni, conform specificului activitatilor desfasurate in mod curent.
Acestea sunt motivele pentru care consideram ca este esential si ne preocupa ca prin toate actiunile, cursurile si trainingurile organizate de noi sa intervenim pragmatic, oferind participantilor date si informatii cu aplicabilitate practica directa si imediata.
La modul general, suntem in masura sa apreciem ca din punct de vedere al strategiei urmarite in domeniul pregatirii si perfectionarii continue, indiferent de forma/maniera de organizare, aceasta trebuie sa sustina preocuparile firesti ale oricarui angajat de a cauta sa-si dezvolte permanent capabilitatile de a se informa continuu si de a judeca si actiona suficient de operativ si in mod subordonat respectarii principiilor si valorilor care ii pot rezerva sansa de a se consacra ca profesionist respectabil, cel putin in privinta excelentei dovedite in onorarea responsabilitatilor asumate.
Suntem incantati de faptul ca majoritatea companiilor serioase nu numai ca opineaza raportat la considerente oarecum asemanatoare, dar si urmaresc consecvent onorarea unor deziderate similare. Este mai putin important unde si cum ajung angajatii la cursuri. Esential este numai cum ies, si mai ales cu ce raman dupa acestea. Daca au zambetul pe buze si recunosc cu onestitate ca au avut ceva de invatat, nu exclusiv sau doar de la specialistii consacrati in perfectionare profesionala, ci chiar si de la colegi, atunci lucrurile nu se pot schimba decat in mai bine.
Ceea ce conteaza la final este ca eforturile investitionale de orice fel in pregatirea continua a personalului sa aduca pe termen mediu si lung valoarea adaugata, indispensabila sustenabilitatii activitatii firmelor care dovedesc consecventa in urmarirea obiectivelor strategice proprii.