Operatorii de transport sunt obligați să organizeze întoarcerea camioanelor la centrul operațional din statul membru de înmatriculare la fiecare 8 săptămâni, așa cum cere Pachetul Mobilitate. Deși măsura a fost contestată la Curtea de Justiție a Uniunii Europene de către România și de către alte state periferice ale UE și speram într-o perioadă de răgaz până la pronunțarea CJUE, se fac presiuni asupra instituțiilor de control naționale pentru verificarea îndeplinirii condiției de sediu prin platforma IMI, iar acestea sunt obligate să răspundă într-un timp rezonabil.
Concret, în cazul în care, în urma controlului la sediul operatorului, se constată că acesta nu a întors camioanele în țară la 8 săptămâni, ISCTR dă un avertisment (notă de remediere) de 30 de zile, timp în care firma respectivă trebuie să se conformeze și să aducă vehiculele acasă. În caz contrar, se suspendă licența comunitară și toate copiile conforme ale acesteia pentru 30 de zile. În cazul în care, după 6 luni după suspendarea licenţei comunitare pentru perioade succesive de 30 de zile nu a fost remediată situaţia, va începe demararea procedurii de retragere a licenţei comunitare.
Nici amenda nu trebuie trecută cu vederea, întrucât încălcarea este deocamdată una gravă, deși MT a promis că va modifica legea astfel încât să fie încadrată ca minoră. Astfel, odată cu întocmirea notei de remediere pentru neaducerea autovehiculelor la unul dintre centrele operaţionale din România în termen de 8 săptămâni de la plecarea din ţară, operatorul de transport rutier va fi sancţionat şi cu amenda prevăzută în art. 4, pct.32.5 din HG 69/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit ISCTR, Direcția Transport Rutier din cadrul MT este în fază finală de elaborare a proiectului de modificare a HG 69/2012, în care va fi prevăzut un termen de remediere de 6 luni pentru nerespectarea obligației de întoarcere a vehiculului. În aceste condiții, cel puțin până la finalizarea procedurilor judiciare la CJUE, acest termen va asigura pentru toți operatorii o marjă suficientă de siguranță, astfel încât să nu fie resimțite efectele negative ale PM.
„Cum legislația nu prevede o definiție a sintagmei «centru operațional», urmare a consultărilor dintre ISCTR, ARR și DTR-MTI, acesta poate fi atât sediul înscris pe licența comunitară, cât și oricare alt punct de lucru sau spațiu declarat pe de teritoriul României (parc logistic, parcare de vehicule grele, service etc.). Operatorii, atunci când planifică întoarcerea, pot încerca să o combine cu unele activități care trebuie efectuate: întreținerea vehiculului, inspecția tehnică sau transporturi care se finalizează în România. La momentul în care ISCTR va verifica remedierea dificienței, transportatorul poate prezenta orice dovadă relevantă privind întoarcerea vehiculului. Acesta din urmă se poate întoarce de fiecare dată la același centru operațional sau la un altul din țară“, se arată în răspunsul ISCTR.
Modificarea HG 69/2012 ar putea aduce, așadar, o „îndulcire“ a sancțiunilor în caz de nerespectare a prevederii: creșterea perioadei de remediere de la 30 de zile la 6 luni, încadrarea neîntoarcerii camioanelor la 8 săptămâni la abateri minore în loc de grave, pentru ca amenda să fie de doar 250 de lei, și, dacă și Ministerul Justiției va da aviz pozitiv, nerespectarea acestei prevederi să nu fie motiv de pierdere a bunei reputații.
Deşi directiva detaşării 1057/2020 este în vigoare din februarie a.c., solicitări de control prin platforma IMI pentru companii din România nu au sosit încă, a declarat Florin Gagea, preşedintele Euro Controle Route din partea ISCTR, cu prilejul Galei Tranzit. Asta nu înseamnă însă că în scurt timp nu vor fi controale mai intense pe detaşare. Cel mai probabil, din 2023 autorităţile din diferitele state membre vor fi mult mai active pe acest segment.
Tot din perspectiva directivei detaşării, este bine de ştiut faptul că în cazul echipajelor, perioada cât cei doi şoferi se află la dispoziţia angajatorului se consideră timp de lucru, indiferent că stau în dreapta sau că sunt în la încărcare-descărcare. Aici nu este vorba doar de timpul efectiv de conducere, din pespectiva regulamentului 561, ci de toată perioada de disponibilitate, pentru care trebuie asigurată respectarea plăţii salariului minim.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit