Adoptarea Pachetului Mobilitate discrimineaza transportatorii est-europeni, crescandu-le artificial costul de operare. La un calcul estimativ rapid, in functie de doar cateva prevederi dintre cele mai abuzive adoptate prin noua legislatie, cresterea ar putea ajunge la 0,67 euro/km.
Astfel, costul returului camionului pe „gol” la fiecare 8 saptamani in tara de inmatriculare poate varia pe ruta Germania-Romania intre 750 si 1.185 euro, potrivit calculelor facute de mai multi carausi romani, ceea ce va genera un cost suplimentar de 0,10 euro/km (asta daca firma de transport ar avea un punct de lucru pe granita de vest a tarii, caci daca ar trebui sa ajunga pe gol pana la Constanta costul ar fi si mai mare!). Astfel, compania de transport ar avea un costul mediu total de 14.000 euro/an/camion, fara sa fie inclus aici si costul de oportunitate per camion, de 1.600-2.000 de euro pe 4 zile, timp in care vehiculul nu ruleaza pentru companie.
Costul intoarcerii soferilor la 3-4 saptamani in tara poate varia intre 200 si 350 euro/sofer(tur-retur), ceea ce reprezinta un cost suplimentar de 0,35 euro/km, considerand ca un schimb de soferi se face cu microbuzul sau avionul (la preturile biletelor de avion anterioare pandemiei Covid-19), iar al doilea se face cu tot cu camion. Insa in acest caz returul camionului trebuie sa fie putin mai devreme de 8 saptamani. De asemenea, cresterea salariului brut la 1.800 euro (cat se prefigureaza in Germania), va genera, de asemenea, un cost suplimentar de 0,1-0,13 euro/km. La un calcul simplu, luand in considerare o medie de 1,3 soferi/camion si un schimb la 4 saptamani cu un liber acasa, costul se ridica la 2.340 euro/luna/camion, la care se adauga diurna de minimum 35 de euro/zi, adica 1.050 de euro/luna.Astfel, vorbim de un cost total de 3.390 euro/luna/camion. La 100.000 km, impactul asupra costului de operare este de 0,4 euro/km, adica o crestere cu 65%fata de situatia actuala (salariul minim de azi si diurna zilnica de 60 euro/zi).
Prin calcule simple putem dovedi faptul ca transportatorii est-europeni sunt impinsi voit spre faliment. Ultima cale de atac impotriva Pachetului Mobilitate este la Curtea Europeana de Justitie (CEJ). Toti cei care puteti pregati o analiza a cresterii costurilor de operare in contextul noii legislatii sunteti rugati sa o trimiteti la Directia Transport Rutier din cadrul Ministerului Transportului, pana pe 24 iulie 2020, pentru a contribui la documentarea actiunii in instanta ce va fi deschisa de catre Romania la CEJ. Orice informatie conteaza!
In urma adoptarii cu majoritate de voturi a Pachetului Mobilitate in Parlamentul European, ieri, 8 iulie 2020, raportorii Henna Virkkunen, Ismail Ertug si Kate?ina Kone?ná au participat astazi, 9 iulie, la o conferinta de presa transmisa live, la care au evitat cu nonsalanta raspunsurile la intrebarile incomode puse de jurnalistii est-europeni.
Intrebat ce se va intampla daca rezultatul studiului de impact – derulat in prezent de Comisia Europeana in legatura cu intoarcerea camionului in statul de inmatriculare la fiecare 8 saptamani – va fi negativ, Ismail Ertug a declarat ca acest lucru nu este posibil. Fara sa vina cu o solutie sau un raspuns concret la intrebarea punctuala primita, respectiv ce se va intampla in urma studiului, Ertug a refuzat sa recunoasca faptul ca Pachetul ii favorizeaza transportatorii occidentali si ii discrimineaza pe cei estici, si, mai mult, a minimalizat pozitia tarilor care se situeaza impotriva noii legislatii, insistand ca, per ansamblu, Pachetul ar avea ca obiectiv bunastarea intregii Uniuni Europene.