Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
„Ceea ce s-a intamplat pana acum pe piata nu este relevant. Acum situatia, cred eu, este «calduta». Adevaratul val de probleme va veni in doua-patru saptamani“, a estimat Cristian Albu, business development manager Istrate Sibtruck. Compania are o flota de cinci camioane proprii, dar ofera si servicii de depozitare si expeditii, si pe acest segment de activitate a intampinat dificultati in a gasi capacitate de transport.
Flota este utilizata cu precadere pentru transportul de marfuri pentru sectorul industrial, care trece prin dificultati pentru ca au inceput sa se inchida fabricile. „Noi suntem pe redute, dar am observat scaderi de pana la 50% ale volumelor, poate chiar mai mult.“
Istarte Sibtruck ofera servicii de transport intracomunitar cu acoperire in toata Europa, iar in aceasta perioada s-au incumetat sa mearga chiar si pe Italia, cu respectarea procedurilor impuse, dar de la un centru logistic la altul, si nu au avut probleme. Ceea ce se intampla acum pe piata este doar efectul globalizarii. „In industria auto problema se propaga pe orizontala. Producatorii de vehicule pot supravietui, dar nu si cei de componente. Urmatoarele patru saptamani vor fi critice. Iar in functie de interdictiile care ar putea sa mai apara vom vedea cum reactioneaza si clientii. Pana acum nu am avut clienti care sa ceara prelungirea termenelor de plata, au fost doar niste intarzieri cauzate de reorganizarea muncii de la domiciliu“, a explicat Cristian Albu.
Potrivit acestuia, industria avea nevoie de un „dus rece“ si poate asa tarifele de transport vor creste. „Cu adevarat greu din punct de vedere economic va fi in 3-4 luni. Am inceput sa analizam de unde putem face economii, dar totul pana la oameni. Pentru mine resursa umana este cea mai importanta.“

Despre portul Constanta toata lumea spune ca are mare potential pentru atragerea marfurilor, in detrimentul altor porturi. Atunci cand Rotterdam era sufocat de containere, si volumele din portul nostru au crescut, dar odata cu criza tot mai putine transporturi au ales Constanta ca destinatie, optand pentru vechea ruta de intrare in Europa, prin Rotterdam. Asta, cumulat cu tarifele tot mai mici de pe piata, dar si cu incetineala specifica activitatilor autoritatilor din port, determina volume tot mai mici, ceea ce ii face pe jucatorii de pe aceasta piata sa caute metode de diversificare a activitatii, transportul intermodal fiind o solutie viabila, dar care pentru clienti este de rezerva, folosita doar in cazurile in care necesita mai putin timp si bani decat transportul rutier traditional, sau cand acesta din urma devine dificil, cum este situatia actuala pe relatia cu Turcia.


De la inceputul anului pana in iunie volumele de marfa la import au scazut simtitor ca urmare a taxelor impuse de UE, a fluctuatiilor cursului valutar, astfel ca importatorii si-au lasat comenzile in stand-by. Un plus de activitate a venit insa de pe urma congestiei din portul Odessa, astfel ca multi clienti aleg sa tranziteze o parte din marfuri prin Constanta, dar sunt si companii din Bulgaria care prefera portul romanesc. Destinatiile de export au ramas aceleasi in mare parte, China, India, Asia de sud-est, dar au aparut cereri si din America Latina. La intracomunitar se exporta destul de putin, cel putin pe partea de transport containerizat.
Cursul valutar nefavorabil leului a avut insa si o influenta pozitiva, doar asupra exporturilor. Eldis Murat, general manager F&J Container Services, a observat ca, de cand cu fluctuatiile de curs, exporturile au crescut semnificativ. Se exporta mai ales materii prime, lemn, produse chimice si laminate, ultimele la un nivel mai redus.
"Anul acesta a fost foarte dificil, am inceput sa ne revenim pe la inceputul lui iunie, cand am inceput sa contractam mai multe comenzi pentru import, acest lucru reflectandu-se in cifra de afaceri abia prin iulie. La export am avut volume constante. Acum incepem sa recuperam pierderile din prima jumatate a anului. Plus ca mai exista competitia cu agentii armatorilor care prefera sa lucreze direct cu clientul decat sa colaboreze cu casele de expeditii. Aceasta situatie a aparut odata cu criza deoarece ei incearca sa isi asigure un volum constant, iar din aceasta lupta intre armatori singurii care au de castigat sunt clientii: exportatorul sau importatorul. Fata de prima jumatate a anului trecut, anul acesta am inregistrat o scadere a profitului", a aratat Eldis Murat adaugand ca, "avand in vedere evolutia pietei cred ca lucrurile incep sa isi revina. Nu o sa fie o crestere foarte mare. Problema este insa ca urmeaza perioada de iarna, cand volumele oricum scad, majoritatea importatorilor facandu-si stocuri pana la jumatatea lui noiembrie. Importurile reincep in februarie si se stabilizeaza in ……