Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Înăsprirea cerințelor legate de protecția mediului și creșterea costurilor de transport rutier de mărfuri ar trebui să acorde o importanță mai mare transportului feroviar, ca alternativă, amintește asociația germană a expeditorilor și logisticienilor DSLV. Dar în realitate lucrurile nu stau așa, ci performanța transportului feroviar de marfă a scăzut cu 9,4%, de la 140 la 127 de miliarde de tone-kilometri, potrivit Studiului de piață privind căile ferate realizat de Agenția Federală BNetzA pentru 2023. Deși cererea de servicii de transport ecologice este în creștere, ea nu este adesea însoțită de o ofertă care să îndeplinească cerințele legate de capacitate, fiabilitate, flexibilitate și preț pentru a transfera mai multe mărfuri pe tren. Și, având în vedere deficiențele de infrastructură, de reglementare și de organizare, precum și lipsa stimulentelor pentru operatorii logistici, sistemul feroviar în ansamblu își irosește tot mai mult potențialul de a transporta cantități mari de mărfuri în mod eficient pe distanțe mai lungi.

Deși transportul în camioane se confruntă cu o presiune mare ca urmare a includerii taxelor pe emisiile de CO2 în taxele de drum, trenul se pare că nu profită de situație, ci dimpotrivă: creșterea volumelor de mărfuri și trecerea către transporturi sensibile la factorul timp și la scară mai mică este absorbită mai ales de transportul rutier, în timp ce căile ferate federale au de mulți ani pierderi importante. De aceea, în opinia DSLV, obiectivul politic de creștere a ponderii transportului feroviar de marfă de la 19% în prezent la 25% până în 2030 devine din ce în ce mai puțin probabil. Transportul feroviar are totuși potențial de a aduce valoare adăugată pentru economia germană, dar pentru ca acesta să fie atins trebuie schimbate condițiile-cadru. De exemplu, este nevoie de o finanțare adecvată, pe mai mulți ani, pentru reabilitarea și extinderea infrastructurii feroviare, de stimulente pentru atragerea sectorului privat, de îmbunătățirea semnificativă a calității serviciilor de transport feroviar de marfă, inclusiv de optimizarea comunicării digitale între administratorii de infrastructură, întreprinderile feroviare și clienții acestora, precum și de extinderea ofertelor competitive. Clienții care apelează deja la transport feroviar au nevoie de previzibilitate și fiabilitate, iar pentru cei noi trebuie create stimulente suplimentare pentru a schimba modul de transport.

Sursă foto: Deutsche Bahn

În condițiile în care ponderea transportului rutier va crește în Germania în următorii ani, așa cum ați putut afla deja dintr-o analiză Upply, BGL, federația germană de transport rutier, alertează autoritățile publice în legătură cu faptul că principala povară va fi suportată în continuare de camioane, cel puțin până la mijlocul acestui secol, câtă vreme mărfurile în vrac care utilizează transportul feroviar, cum ar fi cărbunele, vor fi marginalizate ca urmare a deciziilor în domeniul climei, iar comerțul electronic, ce utilizează camioane, va continua să crească puternic.

Pentru a evita problemele de trafic, este nevoie să se dezvolte urgent toate modurile de transport – inclusiv rutiere – și să fie îmbunătăță infrastructura. La fiecare 10-15 ani, Germania adoptă un plan federal de infrastructură pentru a stabili orientările generale, iar cel mai recent dintre ele, din 2016, prevede o investiție totală de aproape 270 de miliarde de euro, din care 49% pentru drumuri, 42% pentru transportul feroviar și restul pentru căile navigabile. Una dintre caracteristicile acestui plan, care diferă de cel anterior din 2003, este că se concentrează asupra întreținerii și îmbunătățirii rețelei existente, pentru care sumele alocate au crescut de la 56% la 69% din total.

Investițiile sunt dezbătute periodic în Parlamentul german, pentru a fi adaptate la cerere și la prioritățile politice, dar în 2023 dezbaterile au avut loc într-un context politic marcat de tensiuni în cadrul guvernului de coaliție. Astfel că la sfârșitul lui martie s-a ajuns în cele din urmă la un acord pentru punerea în aplicare a unui nou plan de modernizare a transporturilor, iar guvernul a acceptat utilizarea taxelor de autostradă pentru a finanța infrastructura feroviară. Pe de altă parte, Verzii au trebuit să accepte o accelerare a proceselor de planificare și aprobare pentru toate proiectele majore de infrastructură care privesc nu numai căile ferate, ci și transportul rutier. Planul solicită să se pună un accent mai mare pe întreținerea și renovarea drumurilor și podurilor și pe abordarea unor puncte din sistemul federal de autostrăzi, fiind vizate 144 de proiecte, pentru eliminarea blocajelor din trafic. Autostrăzile foarte aglomerate vor fi printre primele care vor beneficia de accelerarea procedurilor, în special în regiunile Rin-Main, Ruhr și aglomerarea din München, iar în total vor fi construiți 988 km de drumuri noi, adică 7,5% din rețeaua existentă.