Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Upply a realizat un sondaj având ca temă diversificarea lanțului de aprovizionare și a urmărit evoluțiile recente din comerțul mondial, care contribuie la identificarea tendințelor pe termen scurt. Modificările observate pot fi afectate de mai mulți factori, cum ar fi redeschiderea Chinei și inflația, și pentru a completa imaginea de ansamblu a diversificării lanțului de aprovizionare analiștii Upply au dedicat o secțiune investițiilor străine directe (ISD, sau în engleză FDI) din anumite țări și regiuni promițătoare pentru diversificare. Iar această analiză indică bine și tendințele pe termen lung.

În ansamblu, statisticile ISD din 2022 sugerează că investitorii au acordat prioritate opțiunilor de nearshoring și de… prietenie, adică și-au diversificat relațiile cu țările mai apropiate de bazinele lor de consum și/sau țările prietenoase, așa cum reiese și din graficul alăturat.

În cazul Europei, creșterea afluxului de ISD a avut loc în mai multe țări centrale și estice (ECE) și în Peninsula Iberică și Suedia, iar în cele două Americi afluxul de ISD a crescut cu 12% în Mexic în 2022, cea mai mare cifră din 2015 încoace.

India se remarcă drept principalul beneficiar al strategiei nearshoring/prietenie, atractivitatea sa provenind din potențialul de centru de producție și din piața uriașă de consum. În afară de o creștere cu 12% a ISD în 2022, este surprinzător să observăm că numărul de noi proiecte de cercetare și dezvoltare din India a fost în 2022 la fel de mare ca în SUA, Marea Britanie și China la un loc.

În ceea ce privește Asia de Sud-Est, creșterea cu 21% a numărului de proiecte greenfield din 2022 reflectă atractivitatea acesteia ca opțiune de diversificare, însă ISD variază de la un stat membru la altul, așa cum se poate vedea din același grafic. Țările mai conectate la industria auto – Indonezia și Thailanda – au generat o creștere pozitivă a afluxului de investiții, deoarece prima are cele mai mari rezerve de nichel, o materie primă critică pentru bateriile vehiculelor electrice, iar a doua a fost mult timp hub-ul regional al industriei producătoare de automobile. În schimb, Vietnam și Malaiezia, care sunt mai cunoscute când vine vorba de mașini electrice, au suferit contracții în investiții. Valoarea ISD în Vietnam a scăzut timp de doi ani consecutivi, iar un sondaj recent al Camerei de Comerț Europene din Vietnam consideră că principalele motive pentru asta sunt cererea scăzută la nivel mondial și incertitudinea politică și legislativă din țară.

Cel mai recent studiu realizat de Academia de Studii Economice din București (ASE) şi Consiliul Investitorilor Străini (FIC), privind Investițiile Străine Directe (ISD) în România a arătat că ar fi oportună o prezență mai intensă a României pe piețele internaționale, cu precădere în această perioadă, prin agențiile guvernamentale de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor. Cu o atitudine proactivă, acestea ar putea coordona contacte cu potențiali investitori, facilitând relația cu administrațiile locale în implementarea proiectelor de investiții. „România traversează un context economic dificil, însă aceasta este și o perioadă cu oportunități de creștere. Investițiile ar putea reprezenta o poveste de succes pentru România. Echipată cu resursele potrivite – cum ar fi un organism dedicat, după modelele de succes din țările din regiune – România ar trebui să se concentreze asupra atragerii de ISD pe termen scurt, mediu și lung”, a menționat președintele FIC, Ramona Jurubiță.

Printre alte concluzii care se desprind din analiză menționăm:

Pe viitor, România trebuie să continue să atragă investiții străine directe prin creșterea capacității de absorbție a economiei, dezvoltarea unor strategii pe termen lung și printr-o abordare adecvată, care ține cont de realitățile economiei românești și europene.