Dupa prezentarea in premiera la IAA Hanovra, in septembrie 2018, autobuzul electric Mercedes-Benz eCitaro este gata sa se afirme in traficul urban. Inginerii Daimler Buses au avut, ca de obicei, eficienta in prim plan, astfel ca vehiculul se diferentiaza de ceilalti competitori prin functia „coasting” de rulare libera, in vederea exploatarii la maximum a energiei cinetice. Confortul la rulare si silentiozitatea sunt cele binecunoscute autobuzelor Citaro si chiar daca momentan modelul electric nu este disponibil decat cu alimentare prin cablu, autonomia de minimum 150 km corespunde necesitatilor multor municipalitati europene. Doua autobuze eCitaro, alaturi de noile microbuze Sprinter Transfer 35 si Mobility 23, au fost disponibile pentru testare la Mannheim, in Germania la inceputul lui decembrie 2018.
eCitaro este propulsat de doua motoare electrice asincrone, montate pe axa electrica ZF AVE 130. Fiecare dezvolta 125 kW, cu un cuplu motor maxim agregat de 2×485 Nm. In functie de autonomia dorita se poate opta intre 6 si 10 pachete de baterii NMC (nichel-mangan-cobalt), montate atat pe acoperis, cat si in fostul compartiment al motorului diesel. Capacitatea acestora este de maximum 243 kWh. Soferul eCitaro nu are niciun fel de probleme cu adaptarea la bordul autobuzului electric. Toate comenzile sunt la fel, singurele diferente fiind inlocuirea turometrului cu un ceas care arata nivelul de utilizare sau de recuperare al energiei electrice si indicatorul privind gradul de incarcare al bateriilor.
Mercedes-Benz a introdus primul sistem de asistenta activa la franare pentru autobuze urbane. Este vorba de PBA (Preventive Brake Assist), dezvoltat pe baza ABA 4, care reactioneaza la obstacole stationare sau in micsare, inclusiv pietoni sau biciclisti. Foarte util mai ales la transportul urban este si sistemul Sideguard Assist, care intervine in cazul in care sunt detectate obstacole fixe sau mobile pe lateralul autobuzului in momentul in care se declanseaza un viraj dreapta.
eCitaro a intrat deja in productia de serie. In 2018 au fost livrate doar cate va unitati, insa pentru 2019 sunt planificate nu mai putin de 200 de vehicule. Pretul autobuzului electric este aproximativ dublu fata de cel al versiunii conventionale, ajungand la aproximativ 500.000 de euro. Separat, costul inlocuirii bateriilor este estimat la 160.000 de euro, iar durata de viata a acestora, la 6-7 ani.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit