Autocamionul Mercedes-Benz cu baterii electrice pentru transportul de marfă pe distanțe lungi este pe drum. Mercedes-Benz Trucks va prezenta în premieră mondială, pe 10 octombrie anul acesta, versiunea de serie a modelului anterior eActros LongHaul, cu un nou design și cu noul nume eActros 600. Denumirea 600 provine de la capacitatea bateriei în kWh – ca la eActros 300/400 pentru transportul de distribuție. Capacitatea ridicată a bateriei și o nouă punte de acționare electrică deosebit de eficientă, dezvoltată în cadrul companiei, permit o autonomie de aproximativ 500 km fără încărcare intermediară.
Datorită consumului redus de energie, e-truck-ul, comercializat sub denumirea de „New eActros 600″, se dorește a fi cel mai economic camion de transport pe distanțe lungi de la Mercedes-Benz Trucks pentru clienți, în comparație cu Actros diesel convențional. Producătorul se așteaptă ca e-truck-ul să accelereze în mod semnificativ transformarea de amploare a transportului rutier de marfă către un sistem de propulsie neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2.
De la prima apariție a camionului electric ca „prototip conceptual” la IAA Transportation 2022, la uzina Mercedes-Benz din Wörth au fost construite alte vehicule de testare – cu componente centrale provenind de la uzinele Mercedes-Benz din Mannheim, Kassel și Gaggenau. Prototipurile vehiculului au fost supuse la teste în timpul testelor de iarnă în Finlanda, la începutul anului.
În prezent, se construiește o flotă de aproximativ 50 de vehicule prototip, care este, de asemenea, planificată să intre în teste practice cu primii clienți în etapa următoare. În același timp, cele patru uzine se pregătesc intensiv pentru producția de serie a eActros 600 sau a unor componente importante. Producția în serie a e-camionului este planificată pentru anul 2024.
Un nou limbaj de design pentru cabina șoferului de la eActros 600 rupe cu aspectul familiar al seriei de modele Actros, preia elemente de design de la prototipul concept prezentat la IAA și le continuă cu linii clare și un design aerodinamic. Interiorul este, de asemenea, modernizat.
Trei pachete de baterii oferă modelului eActros 600 o capacitate totală instalată de peste 600 kWh în producția de serie, iar două motoare electrice ca parte a noului e-axle generează o putere continuă de 400 kW, precum și o putere de vârf de peste 600 kW. În plus față de unitatea tractoare, Mercedes-Benz Trucks va produce și variante rigide ale eActros 600 chiar la lansarea pe piață. Acest lucru va oferi clienților numeroase alte posibile cazuri de utilizare în transportul complet electric. Inginerii de dezvoltare de la Mercedes-Benz Trucks proiectează eActros 600 astfel încât vehiculul și componentele sale să îndeplinească aceleași cerințe de durabilitate ca și un Actros convențional greu comparabil pentru distanțe lungi. Aceasta înseamnă 1,2 milioane km pe șosea pe o perioadă de 10 ani.
Bateriile utilizate în eActros 600 folosesc tehnologia celulelor de fosfat de litiu-fer (LFP). Acestea se caracterizează, în primul rând, printr-o durată de viață lungă și mai multă energie utilizabilă. Dezvoltatorii de la Mercedes-Benz Trucks urmăresc ca bateriile modelului de serie eActros 600 să poată fi încărcate de la 20% la 80% în mai puțin de 30 de minute la o stație de încărcare cu o putere de aproximativ 1MW.
Nucleul conceptului Mercedes-Benz Trucks pentru transportul pe distanțe lungi cu baterii electrice este de a oferi clienților o soluție holistică constând în tehnologia vehiculelor, consultanță, infrastructură de încărcare și servicii. eActros 600 este planificat pentru a fi alegerea potrivită pentru clienți în ceea ce privește rentabilitatea, durabilitatea și fiabilitatea.
Experiența acumulată din construcția prototipurilor la uzina Wörth este încorporată în dezvoltarea de serie
eActros 600 va fi produs pe linia de asamblare existentă la uzina de producție din Wörth, în paralel și în mod flexibil alături de autocamioanele care vor fi echipate cu propulsie diesel. Componentele de acționare electrică vor fi, de asemenea, instalate în această locație. Puntea electronică, bateriile de înaltă tensiune și cutia frontală, un modul tehnologic complex, sunt montate în mai multe etape de producție.
Odată ce toate componentele de înaltă tensiune au fost instalate, întregul sistem este pus în funcțiune, iar autocamionul este gata de plecare. Pentru a pregăti în mod optim producția de serie, ceea ce se numește echipa de pornire a producției lucrează îndeaproape cu dezvoltatorii. Acest lucru garantează că experiența dobândită în urma construirii prototipurilor este încorporată în dezvoltarea ulterioară a vehiculului. În prezent, vehiculele prototip sunt construite pe linia de asamblare cât mai aproape posibil de producția de serie.
Uzinele Mercedes-Benz din Mannheim, Gaggenau și Kassel furnizează componente cheie
Uzinele de componente Mannheim, Kassel și Gaggenau joacă, de asemenea, un rol important în electrificarea portofoliului de produse. La fel ca și uzina din Wörth, toate cele trei locații se află în prezent în proces de renunțare la tehnologia diesel pentru a deveni centre de competență pentru componente de acționare electrică.
În „inima” tehnologică a modelului eActros se află sistemul de propulsie cu două motoare electrice integrate, împreună cu o transmisie cu două trepte. Ambele motoare asigură un confort impresionant la rulare și o dinamică excelentă a vehiculului. Datorită acționării electrice silențioase și fără emisii, camionul poate fi utilizat și pentru livrări pe timp de noapte, dar și pentru intrarea în interiorul orașelor cu interdicții pentru vehiculele diesel.
Pentru că Mercedes-Benz eActros este foarte silențios la drum, acesta a fost echipat cu un sistem extern de alertă acustică a vehiculelor (AVAS), inclus în configurația standard și în conformitate cu cerințele legale, ce avertizează utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii sau bicicliștii, cu privire la camionul electric aflat în proximitatea lor. Sistemul este format din două difuzoare, conectate atât între ele, cât și la vehicul. În funcție de condițiile de conducere, sunt redate diferite sunete pentru deplasarea înainte și înapoi. Sunetul de deplasare înainte „simulează” un sunet silențios al ventilatorului, în timp ce în marșarier este emis un sunet intermitent format din două tonuri.
Sisteme de asistență pentru șoferi și a doua generație MirrorCam
Modelele eActros 300 și 400 sunt echipate cu a doua generație MirrorCam, disponibilă din aprilie 2022, ce îi oferă șoferului vizibilitate mai mare, în multe situații din traficul rutier, datorită brațelor mai scurte cu zece centimetri și a noilor parametri de imagine pentru o reprezentare și mai realistă a împrejurimilor. Astfel, culorile și luminozitatea sistemului de afișaje au fost armonizate pentru a reprezenta și mai precis zonele relevante pentru situația de conducere.
Sistemul MirrorCam îmbunătățit poate ajuta acum la gestionarea situațiilor precum depășiri, conducerea în condiții de vizibilitate slabă și întuneric, viraje și treceri prin spații înguste, mai sigur și fără stres.
Un alt element definitoriu de siguranță este cea de-a cincea generație de asistență activă la frânare (ABA 5) cu detectarea pietonilor. ABA 5 folosește o combinație de sisteme radar și camere, ce contribuie la prevenirea accidentelor rutiere. Fie că este vorba de un vehicul în față care frânează brusc, un obstacol staționar sau un pieton care traversează drumul, se apropie de camion, merge pe banda din față sau se oprește brusc speriat, șoferul este avertizat vizual și sonor. În situația în care conducătorul auto nu reacționează adecvat, ABA 5 poate iniția frânarea parțială la trei metri pe secundă (aproximativ 50 la sută din puterea maximă de frânare), ca măsură de siguranță. Dacă o coliziune este încă iminentă, ABA 5 poate efectua automat o frânare completă a vehiculului.
O altă componentă de siguranță este reprezentată de Sideguard Assist, ce poate interveni pentru a asista și avertiza șoferul, într-un proces în mai multe etape, în situația în care, în timpul virajelor la dreapta, sunt detectați pietoni sau bicicliști în unghiurile moarte ale vehiculului.
eConsulting pentru mobilitate electrică personalizată
Indiferent de tehnologia de propulsie, fiecare investiție într-un vehicul comercial trebuie să fie rentabilă pentru companiile de transport.
Pentru a ajuta companiile ce trec la electromobilitate, Mercedes-Benz Trucks a încorporat camionul eActros într-un ecosistem holistic, ce include servicii de consultanță pentru utilizarea eficientă a vehiculelor și optimizarea costului total de exploatare (TCO). În plus, o serie întreagă de aspecte ce țin de autocamioanele electrice trebuie clarificate, precum rutele destinate acestora, infrastructura de încărcare electrică, măsuri structurale și investiții pentru încărcarea în autobaze. Astfel, devine important pentru Mercedes-Benz Trucks să fie alături de clienți nu doar în momentul achiziției unui camion electric, ci pe toată perioadă procesului de electrificare a flotei. Rutele existente sunt analizate pentru a determina profilul de utilizare și pentru a determina traseele ce pot fi parcurse cu autocamioane electrice. În plus față de electrificarea autobazei, toate aspectele legate de planificare, modalitățile de aplicare și implementare a infrastructurii de încărcare necesare, precum și de conectarea la rețea, fac parte din serviciul de eConsulting, personalizat în funcție de cerințele individuale ale clienților.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit