Metrans este cel mai nou jucător care se alătură rutei Trans-Caspice prin Middle Corridor cu trecere prin portul Constanța. Operatorul feroviar ceh a operat un prim tren pilot, cu un grad de încărcare de 100%, despre care a spus că a sosit la timp în terminalul din Mannheim, Germania, „în ciuda unui timp de tranzit mai lung decât ruta prin Northern Corridor“.
Deși sunt perturbări de trafic feroviar de-a lungul Noului Drum al Mătăsii, Metrans a continuat să deservească conexiuni prin Rusia și Małaszewicze (Polonia) sau prin terminalul Dobrá de lângă orașul slovac Čierna nad Tisou. După cum subliniază compania, traficul pe aceste rute nu a fost oprit, însă creșterea transportului nu a mai fost atât de vizibilă. Din acest motiv, compania a colaborat intens cu partenerii săi pentru a găsi o nouă rută și o alternativă la această variantă de nord.
Acest lucru s-a întâmplat în prima jumătate a lunii mai, când a fost înființat un nou serviciu către Europa pentru fluxul de mărfuri din China prin Middle Corridor. Containerele ajung pe coasta de est a Mării Negre, prin intermediul unor curse feeder ajung pe coasta europeană în portul Constanța, de unde Metrans le preia către hinterlandul european.
Potrivit companiei, deja a fost organizat un prim tren bloc, proiectul pilot al noului serviciu. „În ciuda unui timp de tranzit mai lung decât ruta de nord, a sosit la timp conform standardelor Metrans la stația sa de destinație din Mannheim, Germania. Astfel, am reușit să răspundem în mod flexibil la condițiile emergente și să oferim clienților noștri o rută nouă și alternativă, astfel încât mărfurile pentru import și export în și din Asia să nu se oprească.“
Volumele sunt în scădere pe măsură ce tot mai multe companii aleg să evite Noul Drum al Mătăsii prin Rusia, ca răspuns la invazia în Ucraina. Deși tehnic posibil, tranzitul prin Rusia este imoral în aceste circumstanțe, este concluzia trasă de o listă tot mai mare de companii.
Este vorba atât de companii de logistică și integratori de servicii feroviare, cât și de clienți finali, care foloseau Noul Drum al Mătăsii pentru a-și expedia produsele între Europa și China. „Volumele sunt în scădere și o mare parte din acestea sunt mutate către alte modalități de transport”, a spus Martin Koubek de la Metrans în cadrul webinarului organizat recent de RailFreight despre impactul războiului din Ucraina asupra căilor ferate.
Una dintre marile companii care a oprit transportul feroviar din China în Europa din cauza invaziei ruse a Ucrainei este Zyxel Communications Corp, producător de echipamente IT. Conform furnizorilor globali de logistică, producătorii de laptopuri au luat deja aceeași decizie. În tot acest timp, liniile maritime au anunțat și ele măsuri similare. Săptămâna aceasta, CMA CGM, Maersk și MSC au făcut anunțul că nu vor mai accepta rezervări către destinații rusești pentru toate modurile de transport.
Potrivit Allrail, una dintre asociațiile europene din industria feroviară, răspunsul căilor ferate vine destul de târziu. „A existat un contrast între măsurile ferme și decisive de întărire a restricțiilor comerciale împotriva Rusiei în sectorul aerian în comparație cu sectorul feroviar. Aceasta este o surpriză, având în vedere rolul major pe care l-a jucat operatorul feroviar rus RZD în mutarea armatei lui Putin la granița cu Ucraina în ultimele luni”, arată asociația. „Toate companiile feroviare europene care lucrează în prezent împreună cu RZD ar trebui să imite Delta Air Lines și să se angajeze fără echivoc să nu mai facă acest lucru – atâta timp cât agresorul Putin rămâne la putere”, a subliniat secretarul general ALLRAIL, Nick Brooks.
Căile Ferate Ruse se află pe lista de sancțiuni atât a UE, cât și a SUA, cu toate acestea, societatea este supusă sancțiunilor financiare, iar în practică încă se mai pot face afaceri cu societatea rusă, a fost concluzia trasă de specialiști.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit